مبارزه با انحرافات و کار تشکیلاتی؛ آموزه امام باقر(ع) در زمینه‌سازی برای ظهور


مبارزه با انحرافات و کار تشکیلاتی؛ آموزه امام باقر(ع) در زمینه‌سازی برای ظهور

حجت‌الاسلام میرصادقی تاکید کرد: راه تحقق گام دوم انقلاب، الگوگیری از دو فعالیت امام باقر(ع) در نهضت علمی است؛ یعنی همان گونه که ایشان به مبارزه با تحریف احکام و معارف پرداختند ما نیز باید با انحرافات مبارزه کنیم و به کار تشکیلاتی بپردازیم.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، امام باقر(ع) در دوران امامت خود با نهضت علمی و تربیت شاگردان بسیار مسیر انتقال معارف شیعی و اسلام ناب را برای آیندگان فراهم کردند و توانستند راه را بر بسیاری از انحافات مسدود کنند، تلاش ها و فعالیت های این امام بزرگوار برای ما در راستای زمینه سازی ظهور و تحقق اهداف گام دوم انقلاب اسلامی آموزه های بسیاری دارد که در گفتگو با حجت الاسلام «سید جواد میر صادقی» کارشناس مرکز تخصصی مهدویت این زمینه ها را بررسی کرده ایم. حاصل این گفتگو در ادامه تقدیم حضورتان می شود:

دوران امامت امام باقر (ع) از نظر شرایط سیاسی اجتماعی دارای چه ویژگی هایی بود؟

بعد از شهادت امام سجاد (ع) و به امامت رسیدن امام باقر (ع)، دوران جدیدی در عرصه امامت اهل بیت(ع) آغاز می شود زیرا مدتی بود که دعوت مردم به شیعه گری و دین اسلام، به خاطر شرایط حاکم بر جامعه تضعیف شده بود و به جهت سخت گیری خلفا بر ائمه اطهار (ع) و همچنین وقوع عاشورای حسینی، ائمه(ع) امکان دعوت مردم را نداشتند اما با امامت امام باقر (ع)، شرایطی بر جامعه حاکم می شود که شیعه امکان عرضه وجود دارد.

امام سجاد (ع) در برهه ای می فرمایند که به اندازه ۲۰ نفر یار در مدینه اطراف من وجود ندارد اما زمانی که امام باقر (ع) به امامت می رسند به جهت نهضت علمی که ایجاد کردند شرایط به گونه ای می شود که در مدینه به نوعی جای سوزن انداختن نبود و مملو از جمعیت و یاران حضرت(ع) شده بود.

علاقه مردم و شوق آنها به سمت امام باقر (ع) ناشی از چه بود؟

مردم از اطراف مدینه و حتی شهرهایی از ایران مثل خراسان به حضرت جذب شده و کنار ایشان حضور پیدا می‌کردند و این ناشی از نهضت علمی بود که امام باقر (ع) ایجاد کردند و راهی برای دعوت به شیعه و شیعه گری بود.

این نهضت علمی چه مختصاتی داشت و چگونه محقق شد؟

امام باقر (ع) در نهضت علمی خود ابتدا به مبارزه با تحریف معارف و احکام اسلامی پرداختند که این مبارزه بسیار مشهود بود، ایشان به مبارزه فرهنگی با این تحریف ها پرداختند یعنی تنها به نشستن و بیان احکام نپرداختند بلکه حضرت تصمیم گرفتند ذهنیت مردم را تغییر دهند. ذهنیت مردم آن دوران به دلیل ظلم و جور حکما تغییر کرده بود لذا امام باقر(ع) با نهضت علمی خود که در راستای دعوت مردم به تشیع بود ابتدا ذهنیت آنها را تغییر دادند تا راه برای حکومت الهی هموار شود.

دومین محور فعالیتی امام باقر (ع) در نهضت علمی انجام کار تشکیلاتی بود که اگر این مهم انجام نمی شد، تمام زحمات امام باقر (ع) از بین می رفت. در این راستا حضرت(ع) ابتدا افرادی را به عنوان شاگردان خصوصی خود تربیت کردند تا به وسیله آن ها از فرهنگ ناب شیعی حفاظت شود از جمله این افراد می توان به جابربن بصیر، محمد بن مسلم، ابوبصیر، ولید بن معاویه، زراره و.... اشاره کرد که وظیفه این افراد در ابتدا حفاظت و صیانت از فرهنگ ناب شیعی و در گام بعدی نشر این فرهنگ در میان مردم بود.

برنامه امام باقر (ع) برای تربیت شاگردان و انجام این کار تشکیلاتی به چه نحوی انجام می شد؟

امام باقر (ع) از همان ابتدا نهضت علمی خود را آغاز کردند و تلاش پردامنه ای برای دعوت هدفدار از مردم انجام دادند تا بتوانند علاوه بر مناطق شیعی آن زمان مناطق و افراد جدید را نیز اضافه کنند. در این دوران ۱۹ ساله امام باقر (ع) خطی را در دعوت از مردم ایجاد کردند که هم برگرفته از افکار ایدئولوژیک، هم برخوردار از راهکارهای سازندگی فردی و هم برگرفته از یک تاکتیک مبارزاتی است. در روش فعالیت امام باقر (ع) تقیه و امید راسخ موج می زد لذا امروز نیز اگر در دوران آخرالزمان ما با امید منتظر ظهور امام زمان (عج) هستیم نشأت گرفته از همان فعالیت های امام باقر (ع) است.

از روش و نهضت علمی امام باقر (ع) برای تحقق اهداف مهم بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که زمینه سازی برای ظهور امام زمان (عج) است، چگونه می توان الگو گرفت؟

بر اساس منویات مقام معظم رهبری هدف بیانیه گام دوم انقلاب درک خورشید ولایت عظمی امام زمان (عج) است، راه رسیدن به این هدف، انجام دو فعالیت امام باقر (ع) در نهضت علمی است یعنی همان گونه که امام باقر (ع) به مبارزه با تحریف احکام و معارف پرداختند ما نیز در عصر حاضر باید با انحرافات مبارزه کنیم که راه آن نیز تغییر ذهنیت مردم است تا به سمت امام زمان (عج) گرایش داشته باشند و در گام دوم باید به کار تشکیلاتی بپردازیم که متاسفانه یکی از آسیب های مهم جامعه ما عدم اهمیت دادن به انجام کارهای تشکیلاتی است.

مقام معظم رهبری نیز بارها تاکید داشته اند که باید کار تشکیلاتی صورت گیرد که انجام این کار تشکیلاتی را می توان از امام باقر (ع) الگوی گرفت تا بتوانیم به ولایت و دوران ظهور امام زمان (عج) برسیم.

پایان پیام/376

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی