سفری برای یافتن کمی انصاف و البته درمان


سفری برای یافتن کمی انصاف و البته درمان

ایلام- ایرنا -دندان خراب را باید کشید دندان پزشکان می گویند این مثل به تاریخ پیوسته است اما بررسی نسبت متوسط درامدمردم با کمترین قیمت ترمیم دندان درایلام نشان می دهد که این ضرب المثل هنوزهم دستکم در این استان کارکرد دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا،استان ایلام با وجود همه کوچکی و طولانی بودن مسافت تا پایتخت کشور بر اساس آمار منابع رسمی هنوز دارای گرانترین هزینه ها در بخش خوراک، پوشاک و هزینه درمان به ویژه ترمیم دندان است.

متاثر زا بهای سنگین خدمات دندانپزشکی بسیاری از مردم این استان به دلیل نداشتن توان مالی ترجیح می دهند که دندان معیوب را بکشند که البته نتیجه کشیدن دندان نیز بیشتر از انکه خلاصی و راحتی باشد کاستی است وکجی.

با وجود افزایش تعداد مطب های دندانپزشکی و مراکز مختلف تخصصی دندان در استان اما مردم استان ایلام همچنان به دلیل بالا بودن هزینه ترمیم دندان با مشکل مواجه اند.

اما دندان درد و دقیق تر ان گرانی خدمات مرتبط با دندان راه دیگری نیز ایجاد کرده است استان همجوارکرمانشاه.

شمار زیادی از اهالی ایلام روزانه ترجیح می دهند با طی مسافت 140 کیلومتری ایلام- کرمانشاه به مراکزی که با کمتر از یک سوم هزینه های معمول دندان در استان ایلام به ترمیم دندان مردم ارایه خدمت می دهند، مراجعه کنند.

حسب نیاز برای درمان دندان یکی از آشنایان نزدیک مجبور به مراجعه به پزشک در ایلام شدیم.

پس از معاینه و بررسی عکس دندان و تشخیص به کاشت ایمپلت داد که برآورد هزینه های آن را با احتساب جراحی، کشیدن دندان، پودر استخوان، کاشت ایمپلنت و دندان های روکش را 170 میلیون ریال اعلام کرد و به عنوان تخفیف 20 میلیون ریال آن را نیز بخشید اما مابقی را طی سه ماه خواستار شد.

به دلیل شرایط نابسامان مالی در این اوضاع و احوال اقتصادی پس از کلی پرس و جو برای پیدا کردن دنداپزشکی با هزینه کمتر بالاخره بسیاری ها آدرس دکتر سارو یاراحمدی در کرمانشاه را اعلام کردند که پس از مراجعه متوجه کاهش و تخفیف قیمت ها تا مبلغ 40 میلیون ریال شدیم و این شد که رنج سفر 140 کیلومتری ایلام کرمانشاه را متحمل شدیم.

*حجم زیاد مراجعه کنندگان و شلوغی مطب

با کلی رنج سفر بالاخره به شهر کرمانشاه رسیدیم و در محل پارکینگ شهرداری کمی بالاتر از ساحتمان اقتصاد و دارایی کرمانشاه به کلنیک دندانپزشکی دکتر رسیدیم. بالاخره با کلی جستجو برای جای پارک به دلیل ازدحام زیاد خودروهای متوقف شده موفق به پارک شدیم.

بیش از آنکه تابلو کلنیک نظر هر کسی را به خود جلب کند ازدحام جمعیت از شهرها و جاهای مختلف در محل درب اصلی و خیابان مورد توجه بود که بسیاری از همراهان در پیاده رو در انتظار بودند.

از همان طبقه هم کف که با ازدحام دهها نفر در مقابل پذیرش که با چهار الی پنج پرسنل کار رسیدگی و پذیرش را انجام می داد می شد شمار شلوغی و درصد مراجعه کنندگان را دریافت.

اتاق های مجزا با چهار الی پنج صندلی که در کنار هر کدام یک دندانپزشک یا متخصص در حال انجام کاری بر روی دندان بیماران بود و در مشاهده و بررسی سه طبقه این کلینک این شرایط را می توانستی به خوبی مشاهده کنی.

حجم زیادی از مراجعه کنندگان در راهرو ها و اتاق های مختلف به واسطه مجزا بودن کار هر بخش در رفت و آمد و حرکت بودند و به خوبی می توانستی متوجه وجود افراد از طبقه های مختلف مردم با زبانها و قومیت های مختلف شوی و حتی در بین مراجعه کنندگان بسیاری از اتباع عراقی نیز وجود داشتند.

*نداشتن پول دلیل اصلی مراجعه به این کلینک

یکی از مراجعه کنندگان گفت: مشکلات مالی مردم و نداشتن پول کافی برای درمان‌های دندانپزشکی دلیل اصلی مراجعه مردم به این کلنیک است.

سلام اکبرزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برای درمان دندان مادرم از استان ایلام به کرمانشاه آمده ام و اکنون جلسه چهارم است که مراجعه می کنم زیرا دکتر تشخیص ایمپلت داد و کار کمی طولانی شد.

وی افزود: بسیاری از مراجعه کنندگان در همان جلسه اول کار دنداپزشکی خود را انجام می دهند زیرا هم تعداد پرسنل زیاد است و هم بخش های مختلف بلافاصله به کار بیماران رسیدگی می کند و همه عکس و قسمت های مختلف در داخل این کلنیک وجود دارد و افراد مجبور به مراجعه به خارج از کلنیک نیستند.

وی در خصوص شلوغی مطلب افزود: فقر و مشکلات مالی عمده ترین علت اصلی این حجم از شلوغی مطب است زیرا دکتر بسیار مهربان و خیر است و در پرداخت هزینه های دنداپزشکی به بیماران کلی تخفیف می دهد به گونه ای که ما در شهر خودمان برای سه دندان باید 12 میلیون تومان پرداخت می کردیم در اینجا تنها با چهار میلیون کار دندان های مادرم به اتمام رسید.

وی ادامه داد: بدون شک این مبلغ از نظر مالی کمک زیادی به ما می کند و مادرم دیگر مجبور نبود به خاطر تامین مالی آن از خیر دندان بگذرد.

یکی دیگر از مراجعه کنندگان گفت: از کشور عراق آمده و تعریف این کلنیک و هزینه آن را زیاد شنیده به همین خاطر مراجعه کرده است.

سعاد احمد اظهار داشت: به همراه سه نفر دیگر از آشنایان خود برای درمان دندان هایشان به اینجا آمده و برای بار اول است که مراجعه می کند.

وی ادامه داد: پس از معاینه و ترمیم دندان دکتر قرار است که روکش را انجام دهد و مجبور هستیم امروز در کرمانشاه بمانیم.

وی برآورد هزینه دندانپزشکی در کلنیک دکتر در مقایسه با کشور خود را بسیار قابل توجه اعلام کرد و گفت: هزینه یک درمان معمولی و حتی کمتر از ما خواسته شده که ما هم خیلی خوشحالیم با این مبلغ کم دندان های خود را ترمیم می کنیم.

یکی دیگر از بیماران گفت: از یکی از شهرهای استان لرستان آمده ام و با وجود مسافت زیاد و خستگی اما پس از برخورد دکتر متوجه تفاوت خدمتگزاری به مردم شدم.

صادق کریم وند اظهار کرد: دکتر علاوه بر اینکه مبلغ زیادی از ابتدا به ما تخفیف داده بود امروز پس از اینکه در پذیرش به ما اعلام شد باید مبلغ دیگری برای تسویه بپردازیم پس از مراجعه به خود دکتر یارآمدی ایشان مجددا آن مبلغ را حذف کردند و با برخورد بسیار شایسته از ما استقبال کردند.

وی ادامه داد: شلوغی بیش از اندازه و نگرانی از نظر رعایت بهداشت کمی موجب نگرانی است که امیدوارم ساماندهی بهتری به این وضعیت پذیرش و خدمات داده شود تا افرادی که با وجود خستگی زیاد مجبور به مراجعه هستند بتوانند از این خدمات بهره مند شوند.

یکی دیگر از بیماران از شلوغی زیاد این کلنیک ابراز نارضایتی کرد و گفت: متاسفانه به بیماران رسیدگی نمی شود و بسیاری از آنها در راهروهای مختلف سردرگم هستند.

مریم رحمتی خواستار رسیدگی بیشتر و ساماندهی و نظم دهی بیشتر شد و گفت: نباید ازدحام جمعیت موجب این همه بی نظمی در بخش های مختلف شود.

وی ادامه داد: همچنین شلوغی زیاد از نظر بهداشت و استریل وسایل نیز نگران کننده است که امیدوارم مسوولان این مرکز بیشتر توجه کنند.

وی ادامه داد: من مشکل مفصل داشتم خیلی از دندانپزشک های شهر نتونستن دندون من را ترمیم کنن اما دکتر یار احمدی این کمک را به من کرد که دندانم را ترمیم و عصب کشی کنم ایشان خیلی کمک بزرگی به من کردند من هیچوقت لطف و محبت ایشان را فراموش نخواهم کرد.

یکی از دنداپزشک ها در بخش ترمیم نیز گفت: معمولا شمار مراجعه کنندگان در دو نوبت صبح و ظهر بسیار زیاد و قابل توجه است و افراد بیمار از جاهای مختلف کشور مراجعه می کنند که موجب ازدحام بیشتر جمعیت می شود.

وی تاکید کرد: همه ما موظف به رعایت بهداشت و استریل وسایل هستیم اما با توجه به وجود شمار بیماران باز ممکن است برخی از این بیماران نگران باشند که برای اطمینان خاطر آنها باید گفت: بیشتر وسایل یکبار مصرف هستند و ما هیچ اغماضی در خصوص رعایت بهداشت نداریم و با توجه به مسئولیتی که در خود احساس می کنیم وسایل را کاملا بهداشتی و استریل برای بیمار استفاده می کنیم.

وی در خصوص عدم رضایت برخی از بیماران نیز گفت: ممکن است برخی از بیماران از نوع خدمتی که به آنها می شود ناراضی باشند که پس از مراجعه ما بدون هزینه کار ترمیم را برای آنها انجام می دهیم.

یکی از مسوولان پذیرش نیز گفت: از همه قشری از مردم جامعه از طبقه فقیر گرفته تا متوسط و غنی برای ترمیم دندان و انجام کارهای دندان پزشکی از جاهای مختلف کشور به این مرکز مراجعه می کنند.

وی در خصوص بررسی نارضایتی افراد نیز گفت: باز با وجود همه پذیرش های روزانه خدمات انجام شده ضمانت دار د تا دو سال که بیماران پس از مراجعه به صورت رایگان تحت درمان قرار می گیرند.

وی افزود: افرادی که باید روکش دندان را انجام دهند باید بعد از بعد ۲۴ ساعت مراجعه کنند تا دندان آنها روکش شود اما متاسفانه برخی ها در موعد مقرر مراجعه نمی کنند و از نحوه درمان ناراضی می شوند.

دکتر جعفری مدیر کلینیک درمانگاه گفت: همه تلاش ما کمک برای ارایه خدمات مطلوب به مردم کشور در این شرایط اقتصادی است.

دکتر سارو یار احمدی نیز گفت: برای مردم احترام ویژه ای قایل هستم و شمار مراجعه کنندگان در روز جوابگوی همه تخفیف ها و کاهش هزینه های درمانی در این کلنیک را است.

وی در خصوص استریل وسایل مورد استفاده با توجه به حجم زیاد مراجعه کنندگان اظهار داشت: طبق استاندارد به ازای هر پنج یونیت اتو کلاو کلای بی استریل انجام می گیرد و هدف ما ارایه خدمت مناسب به بیماران است.

وی شمار پرسنل مرکز را ۲۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: به طور میانگین در طول روز ۷۰۰ بیمار به این کلنیک مراجعه می کنند که بسیاری از آنها در همان بار اول خدمات مطلوب و مورد نیاز خود را دریافت می کنند و برخی مجبور به مراجعه های بعدی برای ترمیم، روکش، ایمپلنت و برخی دیگر از خدمات هستند.

وی ادامه داد: از همه کشور و استانهای سراسر کشور حتی از کشور عراق به این کلنیک در طول روز مراجعه می کنند و ما در ایام مختلف به مردم خدمت مناسب ارایه می کنیم.
دکتر یاراحمدی افزود: همه افراد مشغول به خدمت در این کلنیگ گروهی دندانپزشک ، بهداشت کار دهان و دندان، استاد یار دانشگاه و پروتز کار هستند و این مرکز از سال ۸۵ تاکنون به مردم خدمات رسانی می کند.

پزشکان و خیرین بخش های درمانی نیز باید در این شرایط اقتصادی باید به داد مردم برسند و آنها را در همین استان ایلام درمان کنند.

اخیرا به مدد چند دندان پزشک خیر در مناطق روستایی و محروم برای چند روز خدمات رسانی در این بخش انجام شد اما نیاز است که برای کاهش رنج سفر مردم استان دندان پزشکان نوع دوست نیز در این زمینه فعال شوند تا مردم استان کمتر رنج سفر برای درمان دندان درد خود را متحمل شوند.

7177/6034

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


محبی در آستانه کسب یک جایزه جدید