تراز دریای خزر روند کاهشی دارد


تراز دریای خزر روند کاهشی دارد

تهران-ایرنا- مدیر آبنگاری و امور جزرو مدی سازمان نقشه برداری کشور ضمن اشاره به کاهش مداوم تراز آب دریای خزر از سال 2008 میلادی افزود: مقایسه تراز آب دریای خزر در هفت ماهه اول سال 2019 با زمان مشابه در سال 2018 نشان‌دهنده کاهش میانگین تراز این دریا به میزان 17 سانتیمتر است.

به گزارش روز چهارشنبه سازمان نقشه برداری، علی سلطانپور به مناسبت ملی دریایی خزر ( 21 مرداد ) توضیح داد: کاهش تراز آب دریای خزر در پاییز سال گذشته به حدی بوده که در انتهای سال ۲۰۱۸ و ابتدای سال ۲۰۱۹ عدد تراز کم سابقه ۲۸.۲۴- متر را تجربه کرده است.

وی ادامه داد: در این مقایسه از اطلاعات ایستگاه‌های تراز سنجی ساحلی نوشهر، فریدونکنار، امیرآباد و آستارا استفاده شده است که به طور مداوم در حال پایش تغییرات تراز دریای خزر بوده و اطلاعات جمع آوری شده را به مرکز ارسال می‌کنند.

مدیر آبنگاری و امور جزرومدی تصریح کرد: با توجه به اینکه آب دریای خزر از رودخانه‌های ورودی تامین می‌شود بنابراین، می‌توان از کاهش ورودی آب از این رودخانه‌ها به ویژه رودخانه ولگا به دریای خزر به عنوان عامل اصلی کاهش تراز نام برد.

سلطان پور توضیح داد: افزایش تبخیر آب دریا ناشی از گرم شدن کره زمین نیز احتمالا روند کاهش تراز دریای خزر را تشدید کرده است. کاهش تراز دریای خزر به این میزان در طول یک قرن گذشته کم سابقه بوده و فقط در دهه ۷۰ میلادی آب دریای خزر تراز کمتری را ( منفی 29 در سیستم ارتفاعی شوروی سابق) تجربه کرده است. مقایسه هفت ماهه اول سال ۲۰۱۹ با زمان مشابه در سال ۲۰۱۸ کاهش تراز دریا را در طی این هفت ماه نشان می‌دهد به طوری‌که میزان کاهش تراز دریا از ۱۴ سانتیمتر در ژانویه ۲۰۱۹ به ۲۴ سانتیمتر در جولای ۲۰۱۹ رسیده و میانگین تراز دریا در ماه جولای ۲۰۱۹ به منفی 28 رسیده است.

به گفته وی این در حالی است که بر اساس روند تناوبی تغییرات تراز دریای خزر، این دریا عموما بالاترین تراز خود را در ماه جولای تجربه می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی