استارت آپ‌ها به کمک محیط زیست می‌آیند


استارت آپ‌ها به کمک محیط زیست می‌آیند

تهران -ایرنا- معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط‌زیست گفت: این سازمان با کمک استارت آپ‌ها بر روی سه موضوع آلودگی هوا، آب و پسماند همکاری می‌کند.

مسعود تجریشی روز سه‌شنبه در نشست خبری افزود: همکاری استارتاپ‌ها با محیط زیست برای‌ آلودگی هوا را سال گذشته آغاز کردیم و بر این اساس قرار شد کارخانه‌های آلاینده را شناسایی کنند که برای این کار اکنون یک گروه سه نفره در سازمان مستقر است.
وی اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می دهد ۷۰ درصد آلودگی هوا ناشی از مناطقی است که این استارتاپ ها کمک می کند تا این فناوری در کشور توسعه یابد.
تجریشی ادامه داد: مسئله بعدی به کاهش مصرف آب بر می گردد. متاسفانه بسیاری از کارخانه ها و نیروگاه ها در کشور آب زیادی مصرف می کنند که تلاش می‌کنیم با کمک استارتاپ‌ها میزان مصرف آب را در این مراکز کاهش دهیم.
وی گفت: در این راستا با همکاری استارتاپ ها توانستیم میزان مصرف آب را در برخی نیروگاه های همدان و کرمان در ٩ ماه از ١٢ ماه سال کاهش دهیم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: فعالیت بعدی این سازمان که با همکاری استارتاپ ها انجام می شود مدیریت پسماند است که از ۴ ماه پیش آن را آغاز کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم تا پسماندهای تولید شده مانند کاتالیست ها مجدداً باز چرخانی شوند که این کار را با همکاری پژوهشگاه شیمی آغاز کرده ایم.
وی به پسماندها در شمال کشور اشاره کرد و گفت: در این روستا سال گذشته برنامه ای را برای دو استان گیلان و مازندران طراحی کردیم که بر اساس آن نوع طرح ها و اینکه چگونه اجرا شوند مشخص شده است و در حال اجرایی کردن آن هستیم.
تجریشی اظهار داشت: در خصوص مدیریت پسماند اقدامات خوبی در دولت آغاز شده است و بر این اساس مقرر شد بین سه تا پنج دهم درصد از ارزش کل محصولاتی که وارد کشور می‌شود و پسماند تولید می‌کنند، در صندوق ذخیره شود تا درآمد حاصل از آن برای پسماند هزینه شود.
وی گفت: اعتبار این صندوق ۸۰۰ میلیارد تومان تعیین شده که در اختیار وزارت کشور قرار می‌گیرد و برای پسماند هزینه می شود. بنابراین با توجه به تحرکی که در دولت صورت گرفته به نظر می رسد تا شش ماه دوم سال بتوانیم خبرهای خوبی در زمینه اجرایی شدن روند مدیریت پسماند اعلام کنیم.
تجریشی در ادامه سخنان خود به پروژه های بررسی نشده در سازمان حفاظت محیط زیست طی چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: ۲۴۰ پروژه در سازمان محیط زیست بود که ۱۵ سال تعیین تکلیف نشده بودند. در واقع زمانی که طرح تعیین تکلیف نمی‌شود بلاتکلیف می‌ماند. یعنی وقتی سدی ۱۵ سال تعیین تکلیف نشود تمام روستاهایی که در مخزن آبی آن سد قرار می گیرند هیچ کاری از لحاظ توسعه و یا خرید و فروش نمی توانند انجام دهند.
وی افزود: اینکه گفته می‌شود سازمان حفاظت محیط زیست فله ای مجوز صادر می کند، چنین نیست بلکه ما آمدیم در اولین فرصت این ۲۴۰ پروژه را تعیین تکلیف کردیم. سال ۹۷ فقط ۶۴ مجوز صادر کرده‌ایم و بقیه پروژه ها تعیین تکلیف شده اند.
تجریشی تاکید کرد: از ترس اینکه اگر مجوزی داده شود و سد ساخته شود و مشکلات محیط زیستی ایجاد شود، نمی‌آییم مسئله نیاز مردم یک منطقه به آب را فراموش کنیم بلکه سعی می کنیم منطقی مشکل را حل کنیم. وزارت نیرو باید تمام نیازهای آبی ۲۰ ساله خود را مشخص کند. بر این اساس با مشاوران در وزارت نیرو نشستیم و تمام آن‌ها را تعیین تکلیف کردیم. حتی در رابطه با صنعت نیز موارد مشخص شده است.
وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست در روند ساخت و ساز صنعت ها حتی آمدیم ارتفاع سدها را نیز بر اساس نیاز مناطق تعیین کردیم. در زمان احداث کمترین اسیب به محیط زیست وارد شود، تلفیق آب سدها با منابع زیرزمینی نیز از دیگر اقدامات ما در راستای حفظ زیست بود که انجام شد.
تجریشی تصریح کرد: باید سدها در مناطقی که واقعاً به آنها نیاز احساس می شود احداث شوند. به عنوان مثال قرار شد حدود ۴۵۰ هزار هکتار از شالیکاری ها در شمال کاهش یابد که این نشان می‌دهد در این مناطق کمبود آب وجود دارد.
وی افزود: برخی می گویند که محیط زیست معتقد است نباید هیچ توسعه ای صورت گیرد در حالی که این طور نیست.ما می گوییم توسعه همراه با حفظ محیط زیست صورت گیرد چرا نباید یک پتروشیمی تمیز داشته باشیم، امکان آن در کشور وجود دارد.
تجریشی تاکید کرد نباید فقط بگویم که مثلاً فلان صنعت آلاینده هستند بلکه باید راهکاری برای برون رفت از آلایندگی آن ارائه دهیم و این مسئله بسیار مهمی است که با همکاری دانشگاه ها و استارتاپ‌ها امکان‌پذیر می‌شود.
وی در ادامه درباره فعالیت خودروسازان در کشور گفت: اگر خودروسازی یک خودروبی تولید کند؛ مسئله برای ما آلایندگی آن است. قطعات را مورد آزمایش قرار می دهیم و بر این اساس حتی آزمایشگاهها را نیز رتبه بندی کرده‌ایم تا تست های آلایندگی با دقت انجام شود.
تجریشی ادامه داد: در نهایت بر اساس نتایج این تست ها تصمیم‌گیری می شود که آیا آن قطعات بر روی موتور یا خودروی مورد نظر نصب شود یا خیر و بعد از ده روز دوباره به صورت رندومی این آزمایش انجام خواهد شد.
وی درباره زمان معاینه فنی خودروها گفت: متاسفانه مصوب شده است که زمانی که خودرو وارد جاده شد چهار سال بعد از آن باید مورد معاینه فنی قرار گیرد در حالی که در تمام دنیا این گونه است که به محض این که خودرو وارد خیابان می شود اندازه گیری های آلایندگی آن نیز آغاز می‌شود اما ما نتوانستیم خودروسازان را مجاب به این کار کنیم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بررسی های انجام شده نشان داد سال گذشته ۴۰ درصد از خودروهای زیر ۴ سال در خیابان ها تردد می‌کند معاینه فنی را پاس نمی کنند.
وی افزود: در معاینه فنی تکمیلی متوجه شدیم کاتالیست بر روی خودرو نصب نشده و با خودروساز و طراح کاتالیست صحبت کردیم و آنها گفتند قرار نبود این قطعه در خودروهای داخلی مورد استفاده قرار گیرد اما خواستیم که کاتالیست در داخل کارخانه بر روی خودروها نصب شود.
تجریشی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک سازمان نظارتی تمام تلاش خود را می‌کند تا تکالیف و وظایفی که دولت برای آن تعیین کرده را انجام دهد اما متاسفانه گاهی با مقاومت هایی مواجه می شویم که در نهایت دود آن به چشم مردم می رود.

تجریشی گفت: سال ۱۳۸۵ قانون پسماند در کشور تصویب شد اما نتوانست الگوی درستی در راستای محدودیت تولید ارائه دهد و همچنان شاهد افزایش تولید پسماند و مصرف پلاستیک در کشور هستیم، البته چند سالی است که می شنویم برخی ادعا می کنند که پلاستیک های تجدید پذیر تولید می کنند اما صحت و سقم آن مشخص نیست که یک سری شرکت‌های دانش بنیان را انتخاب کرده ایم تا هم در این زمینه و هم بسته بندی محصولات به ما کمک کنند.

وی اظهارداشت: همچنین با صندوق ملی محیط زیست نیز هماهنگ کرده ایم که چگونه می توانیم پسماندها را دوباره به چرخه مصرف باز گردانیم و با توجه به اهمیت موضوع اکنون یک ماه و نیم است که دفتر پسماند در سازمان حفاظت محیط زیست ایجاد شده تا بتوانیم بحث پسماند را به سرانجام برسانیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟