6 نکته مهم درباره ورزش پیلاتس برای سلامتی و لاغری


... نوشته 6 نکته مهم درباره ورزش پیلاتس برای سلامتی و لاغری اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

مت تمرین‌تان را روی زمین باز کنید و برای انجام یک سری حرکات که هسته‌ی بدن‌تان را تقویت و باثبات می‌کند، آماده شوید. تمرینات معمولا با یک نظم خاصی انجام می‌شوند، یکی بعد از دیگری. این حرکات اسم دارند مانند حرکت کریس کراس، حرکت فیل یا حرکت قو. ممکن است حرکات، ساده به نظر برسند اما دقت و کنترل زیادی را ایجاب می‌کنند. ورزش پیلاتس مانند بدنسازی نیست که قرار باشد در آن تعداد زیادی کرانچ بزنید! برای انجام هر حرکت در پیلاتس، تاکید بسیار زیادی روی تکنیک وجود دارد.

6 نکته مهم درباره ورزش پیلاتس برای سلامتی و لاغری

شما می‌توانید پیلاتس را روی یک مت ورزشی، در باشگاه یا با استفاده از دی‌وی‌دی آموزشی در خانه انجام دهید. یا می‌توانید به باشگاه بروید که دارای تجهیزات خاص است و حرکات را تحت نظر یک مربی انجام بدهید.

کلاس‌های پیلاتس به طور معمول ۴۵ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشند، اما در زمان کم‌تر، می‌توانید حرکات کم‌تری هم انجام بدهید.

۱. تمرینات پیلاتس

با انجام تمرینات پیلاتس به مرور قوی‌تر می‌شوید، عضلات‌تان تراشیده و زیبا می‌شوند و انعطاف‌پذیری بدن‌تان افزایش خواهید یافت. طرز قرارگیری بدن‌تان هنگام نشستن یا ایستادن هم ممکن است بهتر شود و به طور کلی احساس تندرستی خواهید داشت.

طوری برنامه‌ریزی کنید که این تمرینات را چند روز در هفته انجام بدهید و علاوه بر آن‌ها یک سری تمرینات کاردیو هم در هفته‌تان بگنجانید، چون پیلاتس تمرین هوازی ندارد.

۲. سطح شدت: متوسط

تمرینات پیلاتس تا حدی دشوار هستند، اما آن‌قدری سنگین نیستند که مدام عرق بریزید. موضوع مهم در مورد این تمرینات بالا بردن تمرکز و بهبود شیوه‌ی تنفس است. اما شما در طول هر تمرین مطمئنا فشاری را در عضلات‌تان احساس خواهید کرد.

۳. تمرینات پیلاتس روی کدام قسمت‌های بدن تمرکز دارند

تمرکز اصلی این ورزش روی هسته‌ی بدن است اما شما می‌توانید انتظار داشته باشید که تغییر قابل‌ملاحظه‌ای را در سطح قدرت دست‌ها و پاها ببینید. موقعیت و حرکات مورد استفاده برای فعال کردن هسته‌ی بدن تکیه بر دست‌ها و پاها است تا فشار کنترل شود یا روی هسته‌ی بدن اعمال شود و به این ترتیب آن‌ها هم از تمرینات فایده خواهند برد.

۴. جرئیاتی در مورد پیلاتس

* انعطاف‌پذیری: بله. تمریناتی که در این ورزش انجام می‌دهید باعث افزایش انعطاف‌پذیری و حرکات مفصل می‌شود.

* ایروبیک: نه. پیلاتس یک تمرین کاردیو نیست.

* قدرت: بله. این تمرین عضلات شما را قوی‌تر می‌کند. شما از وزن بدن‌تان به جای وزنه استفاده می‌کنید.

* ورزش: نه.

* کم‌- فشار: بله شما عضلات خود را به شیوه‌ای قدرتمند اما ملایم درگیر خواهید کرد.

۵. نکات دیگری که باید بدانید

* هزینه: شما می‌توانید تمرینات پیلاتس را در خانه انجام بدهید که به این ترتیب فقط باید برای خرید دی‌وی‌دی آموزشی هزینه کنید. اما اگر در دوره‌های این ورزش شرکت کنید، بسته به باشگاه و منطقه‌ی زندگی‌تان قیمت‌ها متفاوت خواهد بود. همچنین، می‌توانید دوره‌ی پیلاتس را به صورت خصوصی یا در کلاس‌ّهای گروهی بگیرید.

* آیا پیلاتس برای مبتدیان خوب است؟ بله شما می‌توانید با تمرینات پایه شروع کنید و سپس حرکات پیشرفته را امتحان کنید. اگر می‌خواهید دوره‌ی پیلاتس را شروع کنید، بهتر است ابتدا یک مربی خصوصی بگیرید تا کاملا روی حرکات شما نظارت داشته باشد. به این ترتیب هم در انجام تمرینات مهارت خواهید یافت و هم از بروز هر گونه آسیبی پیش‌گیری می‌شود.

* آیا می‌توان پیلاتس را خارج از منزل انجام داد؟ نه. بهتر است به باشگاه بروید یا تمرینات را در یک اتاق و مقابل تلویزیون انجام بدهید.

* آیا تمرینات در خانه قابل انجام هستند؟ بله. مت را پهن کنید و دی‌وی‌دی را داخل دستگاه بگذارید و خیلی راحت تمرینات را در خانه انجام بدهید.

* آیا تجهیزات خاصی برای پیلاتس لازم است؟ بله، شما به یک تشک یا مت نیاز دارید. برخی از باشگاه‌ها دارای دستگاه مخصوص پیلاتیس هستند که اصطلاحا ریفورمر نام دارد. شما می‌توانید یک ریفورمر برای خانه‌تان تهیه کنید، اما احتمالا به آن نیازی ندارید.

اگر شما به دنبال تقویت شکم و لگن‌تان هستید و همچنین دوست دارید وضعیت بدن‌تان در حالت نشسته یا ایستاده درست باشد، پس پیلاتس برای شما مناسب است. این تمرین همچنین یک اتصال قوی بین ذهن و بدن ایجاد می‌کند، بنابراین اگر از یوگا لذت می‌برید، اما به دنبال رشته‌ای هستید که بیش‌تر روی مرکز بدن‌تان تمرکز دارد،‌ این ورزش برای‌تان گزینه‌ای عالی خواهد بود.

پیلاتس هم برای تقویت بدن و هم برای شکل دادن به بدن با تمرکز بر هسته و افزایش انعطاف‌پذیری عالی است. از آن‌جایی که این رشته برای فعالیت هوازی طراحی نشده‌است، بهتر است تمرینات کاردیو را فراموش نکنید!

پیلاتس شامل حرکات دقیق و تکنیک‌های تنفسی خاص است. اگر شما ترجیح می‌دهید تمریناتی کم‌تر ساختاریافته انجام بدهید، پیلاتس برای شما نیست. اگر به دنبال یک تمرین هوازی هستید، بهتر است بدانید که این رشته انتظارات شما را فراهم نمی‌کند.

پیلاتس می‌تواند بسیار سخت باشد، بنابراین بعد از شروع تمرینات آرام و آهسته پیش بروید. مربیان این رشته اجباری برای داشتن مجوز ندارند، به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از انتخاب مربی خوب تحقیق کنید.

۶. در صورتی که بیماری یا اختلالی داشته باشم، پیلاتس برایم مشکلی ایجاد نمی‌کند؟

شما می‌توانید تمرینات پیلاتس را بسته به نیازهای فردی خودتان انتخاب کنید، به همین علت این رشته می‌تواند یک افزودنی عالی برای تمرینات هوازی شما باشد، حتی اگر مشکلاتی مانند بیماری‌ّهای قلبی، فشار خون بالا و کلسترول داشته باشید. اما قبل از شروع حتما با پزشک‌تان مشورت کنید.

اگر دچار دیابت هستید، ممکن است لازم باشد کمی تغییر در برنامه‌ی درمانی دیابت‌تان اعمال کنید زیرا اضافه کردن توده‌ی عضلانی به بدن کمک می‌کند که بهتر از گلوکز استفاده کند. پزشک‌تان می‌تواند به شما بگوید که چه تغییراتی لازم است انجام دهید. به مربی‌تان بگویید که به دیابت مبتلا هستید و به خصوص در صورتی که عوارضی مانند رتینوپاتی دیابتی دارید، حتما موضوع را با او در میان بگذارید. ممکن است لازم باشد از برخی حرکات پیلاتس اجتناب کنید.

در صورتی که به آرتریت مبتلا هستید، یک برنامه‌ی تمرینی قدرتی مانند پیلاتس بخش بسیار مهمی از برنامه‌ی ورزشی شما است. تحقیقات نشان می‌دهند که ترکیبی از ورزش هوازی و تمرینات قدرتی می‌تواند به جلوگیری از علائم، حفظ تعادل، حفظ انعطاف‌پذیری مفاصل و دستیابی به وزن ایده‌آل بدن و حفظ آن کمک کند.

اگر به تازگی در ناحیه‌ی پشت یا زانو دچار آسیب‌دیدگی شده‌اید، این ورزش را متوقف کنید تا زمانی که پزشک‌تان تایید کند که می‌توانید به تمرینات ادامه بدهید. پیلاتیس، ماهیچه‌های ران را تقویت می‌کند و این تاثیر ممکن است به پیشگیری از آرتریت و آسیب‌های زانو کمک کند. اگر آرتریت دارید، پیلاتس ممکن است بتواند از بدتر شدن ناتوانی بدن‌تان جلوگیری کند.

اگر کمردرد مزمن دارید از پزشک‌تان بپرسید که آیا پیلاتس انتخاب خوبی برای شما است یا خیر. تمرینات پیلاتس باعث تقویت عضلات ضعیف هسته‌ی بدن می‌شود و ممکن است درد این ناحیه را افزایش دهد. برای رسیدن به بهترین نتایج ممکن، به دنبال یک مربی پیلاتس باشید که دست کم چند سال تجربه‌ی کار با افراد مبتلا به کمر درد دارد.

اگر باردار هستید با پزشک‌تان مشورت کنید. او احتمالا به شما اجازه می‌دهد پیلاتس را ادامه دهید، البته در صورتی که قبلا هم پیلاتس کار می‌کرده‌اید. احتمالا تا زمانی که بارداری شما به خوبی پیش می‌رود، مشکلی برای انجام تمرینات این رشته نخواهید داشت. ممکن است در حین این‌که شکم‌تان بزرگ می‌شود، اعمال برخی تغییرات لازم باشد. به عنوان مثال، پس از سه ماهه‌ی اول نباید به صورت درازکش به پشت ورزش کنید، زیرا این حالت بدن جریان خون را به کودک کاهش می‌دهد. البته برنامه‌های پیلاتس ویژه‌ی زنان باردار وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع:webmd

۶ نکته مهم درباره ورزش پیلاتس برای سلامتی و لاغری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403