آماده‌باش دامپزشکی خلخال در آستانه عید قربان


آماده‌باش دامپزشکی خلخال در آستانه عید قربان

اردبیل _ ایرنا _ رئیس اداره دامپزشکی خلخال از آماده‌باش این اداره در عید سعید قربان و اجرای طرح نظارت بهداشتی و شرعی دام زنده و لاشه دام در این روز خبر داد.

به گزارش ایرنا ،دکتر علی بهرو روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شهروندان می‌توانند با مراجعه به گروه‌های دامپزشکی مستقر در میادین اصلی در روز عید قربان و یا ضمن مراجعه به اداره دامپزشکی و حضور گروه سیار دامپزشکی در منزل بصورت رایگان از سلامت دام و لاشه دام قربانی خود اطمینان حاصل کنند.

او اظهار کرد: در عید سعید قربان کشتارگاه صنعتی خلخال بصورت تمام وقت فعال بوده و آماده ارائه خدمات ذبح و نظارت بهداشتی به عموم شهروندان است.

دکتر بهرو گفت: از مخاطرات ذبح دام در خارج از کشتارگاه علاوه بر آلودگی زیست محیطی، درگیری احتمالی با بیمارهای قابل انتقال بین انسان و دام است.

وی همچنین بیان کرد :برای اطمینان از سلامت گوشت و آلایش گوشتی از شهروندان درخواست می‌کنیم دام قربانی خود را برای ذبح و آماده‌سازی لاشه تحت نظارت بازرسی بهداشتی به کشتارگاه منتقل کرده و از خدمات بهداشتی و رایگان کشتارگاه بهره‌مند شوند.

وی گفت: شهروندان از خرید گوشت‌های حاصل از ذبح دام‌های غیرمجاز که بدون نظارت بهداشتی دامپزشکی و خارج از کشتارگاه‌ها و روستاهای اطراف تهیه و وارد چرخه مصرف می‌شود، خودداری و هنگام خرید گوشت از ممهور بودن آن به مهر بهداشتی دامپزشکی اطمینان حاصل کنند.

او با توصیه به مردم جهت پرهیز از خرید گوشت قرمز کشتار شده در واحدهای بین راهی جاده‌ای خلخال به استان گیلان که فاقد هرگونه نظارت بهداشتی ودامپزشکی کشتار هستند، افزود: مردم باید فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را به صورت بسته‌بندی کددار و تحت نظارت بهداشتی تهیه کنند.

او در زمینه گوشت‌های منجمد وارداتی که در بیشتر فروشگاه‌ها وجود دارد، بیان کرد: این گوشت‌ها کاملاً بهداشتی و با نظارت دامپزشکی بر مراکز عرضه به فروش می‌رسند ضمن اینکه کارشناسان دامپزشکی در کشورهای مبداء بر روند تهیه این گوشت‌ها از جمله انتخاب دام، ذبح شرعی و بهداشتی و نیز حمل و بارگیری این لاشه‌ها به کشور نظارت کامل دارند ولی باید دقت شود که به هنگام عرضه از حالت انجماد خارج نشده باشند.

او با بیان اینکه از ابتدای صبح فردا چند گروه بازرسی دامپزشکی و یا گروه مشترک با دانشکده علوم پزشکی برای معاینه سلامت دام زنده و لاشه دام در کشتارگاه ،میادین اصلی و یا بصورت سیار در شهر فعالیت خواهند داشت، اظهار کرد: کسانی که قصد قربانی گوسفند و دام زنده را دارند می‌توانند با شماره تلفن ۳۲۴۲۳۴۴۶ اداره دامپزشکی خلخال تماس گرفته و موارد درخواست خودرا به گروه‌های نظارتی اعلام کنند.

۷۱۱۹/۶۰۱۸


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال ابجد 20 اردیبهشت + فیلم