«هر مسجد، یک خبرنگار»؛ طرحی جامع برای ترویج فرهنگ مسجدی


«هر مسجد، یک خبرنگار»؛ طرحی جامع برای ترویج فرهنگ مسجدی

ترویج فرهنگ مسجدی در جامعه و توجه بیشتر به فرهنگ‌سازی، گفتمان‌سازی و انعکاس اخبار مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در شرایط امروز جامعه ضرورتی است که می‌توان با طرح «هر مسجد، یک خبرنگار» تا حد زیادی به آن پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد قلب تپنده جامعه اسلامى و مهم‌ترین پایگاه‌ فرهنگى و تربیت دینى است. از این رو، مساجد جایگاه ویژه‌اى در بهبود و تعمیق فرهنگ و تربیت دینی در جامعه اسلامى دارند. از گذشته تاکنون، فرهنگ‌سازى دینی از این پایگاه الهی آغاز می شده است؛ لذا تقویت مساجد، یکی از بهترین و مؤثرترین شیوه‌ها براى اصلاح دین و فرهنگ‌ امت اسلامی در بهترین مکان ترویج دین است.

برای آنکه اهالی یک محله از برنامه های پیرامونی مساجد مطلع شوند و دیگر مساجد از فعالیت ها و برنامه های شاخص آنها الگوبرداری کنند، لازم است، از فعالین مسجدی و نیروهای مستعد فعال در مساجد برای اطلاع رسانی فعالیت های مساجد بهره گیری شود.

در پاسخ به این نیاز و ضرورت، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در طرحی با عنوان «هر مسجد، یک خبرنگار» که سال گذشته اجرای آن کلید خورد، تلاش می کند، برای جوانان علاقه مند به کار خبر و اطلاع رسانی دوره های آموزشی را برگزار کند. ضمن اینکه نیروهای مستعد از میان جوانان را با رویکرد دینی برای فعالیت خبری در حوزه دین رشد و پرورش دهد، تا مبلغی برای برنامه های مساجد و کانون های فرهنگی هنری شوند.

حجت الاسلام «مصطفی گرجی» درباره ضرورت تربیت خبرنگاران مسجدی، اظهار کرد: با توجه به سرعت و سبقت فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، حتی دینی و مذهبی در دنیا و لزوم معرفی هر چه بهتر محصولات فکری و اندیشه ای، ارتباطات و نوع معرفی (خبر) نقش بسیار موثری در جلب انگیزه و اقبال مخاطبان دارد.

مدیرستاد هماهنگی کانون های مساجد استان یزد اظهار کرد: جامعه خبرنگاری در هر کشوری می تواند امید یا نا امیدی، پویایی یا بی تحرکی، انگیزه و یا دلمردگی را به جامعه القا کند، بنابراین خبرنگاری تنها یک شغل نیست، بلکه دغدغه ای است که شخص خبرنگار آن را در قالب گفتگو و مصاحبه، متن و گزارش برای رفع موانع و تسهیل امور مرتبط با هر موضوع پیگیری کرده و به سمع و نظر جامعه می رساند.

یوی ادامه داد: مسجد یکی از خاستگاه های مهم دینی و اجتماعی است که نقش اثرگذار آن در شکل دهی اجتماعی سالم و رفع موانع برای رشد توسعه انسانی جدّى و قابل تأمل است. با توجه به تبلیغات و اخبار دنیای امروز در حوزه های فکری و ذهنی نهادهای دینی باید در امر اخبار و تبلیغات مطلوب و مقبول تلاش های متخصصانه برای جذب و ایجاد انگیزه داشته باشند.

حجت الاسلام گرجی افزود: یکی از اهداف مهمی که ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد در طرح «هر مسجد یک خبرنگار» دنبال می کند، تربیت نیروی متخصص و حرفه ای در این زمینه است، تا دغدغه مومنین در امر گزاره ها و رویدادهای دینی و اجتماعی جدّى گرفته شود.

«هر مسجد، یک خبرنگار»؛ طرحی جامع برای ترویج فرهنگ مسجدی

وی ابراز کرد: ما در استان یزد علاوه بر اجرای طرح «هر مسجد، یک خبرنگار»، طرح دیگری را تحت عنوان «رادیو مسجد» دنبال می کنیم بدین صورت که خبرنگاران مسجد با حضور و گفتگو با اهالی مسجد دغدغه ها و اخبار مساجد را به صورت صوتی به جامعه انعکاس می دهند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان یزد، خاطرنشان کرد: رادیو مسجد یکی از پل های ارتباطی مردم و مسئولین است که پس از شنیدن صدای مردم و اهالی مسجد و مطالبه گری آنها، زمینه ساز تسهیل و رفع مشکلات مردم هستند.

بنابراین گزارش، حجت الاسلام «علی چراغی پور» نیز در گفت وگو با شبستان با اشاره به سرعت تبادل اطلاعات در عصر کنونی به ضرورت تربیت خبرنگاران مسجدی اشاره و اظهار کرد: با تربیت خبرنگاران مسجد، مردم می توانند در کمترین زمان از مهم ترین، مفیدترین و جزیی ترین برنامه مساجد مطلع شوند.

مدیرستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان ایلام افزود: خبرنگار مسجدی با احساس مسئولیت پذیری اجتماعی ضمن رعایت عدالت، انصاف و موضع گیری خوب می تواند اخبار حوزه مسجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد را بر اساس حق و رعایت عدالت اطلاع رسانی کند.

بنابر آنچه مرور شد ترویج فرهنگ مسجد و مسجد محوری در جامعه و همچنین توجه بیشتر به فرهنگ سازی، گفتمان سازی و انعکاس اخبار مساجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد ضرورتی است که امروز در عصر ارتباطات و با توجه به تهاجم فرهنگی دشمن نیازمند اهتمام ویژه به آن هستیم، بنابراین می توان گفت این مهم با اجرای طرح «هر مسجد، یک خبرنگار» تا حدودیتامین می شود.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید