دهیاران برای حفظ و ماندگاری روستاییان تلاش کنند


دهیاران برای حفظ و ماندگاری روستاییان تلاش کنند

سنندج - ایرنا - مدیرکل امور دفتر روستایی و شوراهای اسلامی کردستان گفت: وظیفه دهیاری‌ها فقط اجرای طرح های عمرانی در روستاها نیست بلکه برای حفظ و مانداگاری روستاییان در روستا با اجرای طرح‌های مداوم و رونق تولید نیز باید تلاش کنند.

ابراهیم شریف پور روز شنبه در همایش هم‌اندیشی با دهیاران روستایی سقز اظهار داشت: توسعه اقتصادی و فعالیت‌های زیربنایی در روستاها باعث ماندگاری روستاییان و درآمد پایدار و اشتغال‌زایی برای جوانان روستایی می‌شود و دهیاری‌ها نیز در راستای انجام طرح های ماندگار تلاش بیشتری کنند تا مهاجرت معکوس داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نگرش به روستاها یک موضوع انسانی و امکانات بین روستا و شهر نامتعادل است، افزود: نحوه نگرش و متناسب با دید علمی برای توسعه روستاها ایجاد می‌کنیم تا روستاهای ما توسعه و پیشرفت زیربنای خوبی را داشته و مهاجرت روستاییان را به شهر کاهش دهد.

شریف پور مهمترین وظیفه دهیاری‌ها را توسعه اقتصادی و مسائل عمرانی و کار زیربنایی دانست و تاکید کرد: با وجود مشکلات اقتصادی، شوراهای روستا و دهیاری ها فعالیت‌های زیادی را در توسعه روستاهای خود داشتند و دولت نیز برای پشتیبانی از آنها تمام تلاش خود را کرده است.

وی با اشاره به اینکه کردستان دارای منابع آبی غنی است و تاکنون استفاده چندانی از این نعمت خدادادی نشده است، یادآور شد: کردستان با وجود منابع آبی و زمین های حاصل خیز کمترین بهره را برده و این استان در میان استان های کشور رتبه ۲۷ را در توسعه باغات و استفاده از منابع آبی دارد.

شریف پور به نقش دولت در توسعه دهیاری ها و حمایت از آنها با وجود مشکلات اقتصادی اشاره کرد و گفت: تا سال ۹۲، تعداد دهیاری ها در استان ۷۳۲ مورد بود که اعتباری بیش از ۳۶۰ میلیارد ریال به آنها اختصاص یافت و از سال ۹۲ به بعد این تعداد به یک هزار و ۲۱۱ دهیاری رسید که اعتبار ۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریالی برای آنها اختصاص یافته است.

مدیر کل دفتر امور روستایی و شورای اسلامی کردستان اظهار داشت: ۵۸ هزار نفر یعنی ۹۲ درصد از جمعیت روستایان سقز تحت پوشش خدمات دهیاری ها قرار گرفته اند.

معاون عمرانی فرمانداری ویژه سقز نیز با بیان اینکه دهیاران در صف اول و مقدماتی خدمت گذاری به روستاییان است، افزود: دهیاری های روستایی عملیاتی ترین نیروهای فرمانداری هستند و در دورترین روستاها به صورت مداوم و مویرگی خدمات به مردم ارائه می دهند.

علی محمدیان اضافه کرد: دهیاران در تحقق عدالت اجتماعی سکاندار اصلی دولت در روستاها هستند و یکی از ارکان اصلی برای دستیابی به موفقیت طرح های دولتی بشمار می روند بنابراین باید در راستای اهداف والای نظام اسلامی و توسعه اقتصادی در این شرایط تلاش بیشتری انجام دهند.

محسن رجبی بخشدار سرشیو نیز در این نشست هم اندیشی گفت: اداره آب و فاضلاب روستایی برای بهداشتی کردن محیط روستایی، سیستم فاضلاب کشی و دفع فضولات حیوانی بیشتر با دهیاری‌ها همکاری کند چون این مشکلات یکی از اساسی ترین مطالبات مردم روستایی است.

بخشدار مرکزی سقز نیز اظهار داشت: بخش مرکزی با جمعیت بیش از ۲۷ هزار نفر و تعداد ۷۲ دهیاری بیشترین جمعیت را در میان بخش های دیگر سقز دارد و نیاز به توجه و نگاه ویژه تری نسبت به بخش‌های دیگر دارد.

سامان عرفانی تاکید کرد: در حوزه بخشداری مرکزی طرح های عمرانی زیادی همچون احداث دو پل ارتباطی و آسفالت جاده های روستایی و همچنین دوره های آموزشی خیاطی، فنی حرفه ای و راهکارهای اجتماعی برای جامعه هدف انجام شده است.

وی به ساخت و سازهای غیرقانونی در روستاها اشاره کرد و یادآور شد: وزارت کشور کارشناسی و صدور مجوز ساخت ساختمان ها را به بخشداری ها سپرد ولی هیچ کارشناس یا پلیس ساختمانی برای حسن اجرای آن استخدام نشد حال آنکه وجود کارشناس حقوقی و پلیس ساختمان در بخشداری ها ضروری است.

نماینده دهیاران بخش مرکزی و سرشیو هم مشکلات بخش خود را اینگونه بیان کرد: تسهیلات برای روستاهای بزرگ جهت اشتغالزایی جوانان روستایی، عدم احرای طرح هادی، عدم دفع فاضلاب، عدم آسفالت جاده های روستایی، کافی نبودن حقوق و مزایا و بیمه دهیارها از جمله این مشکلات است.

مختار نقشبندی با بیان اینکه ۳۲ دهیاری در بخش سرشیو فعالیت می کنند، افزود: دولت برای ایجاد کارگاه های کوچک تولیدی و صنعتی جهت اشتغالزایی جوانان اعتبارات و تسهیلات لازم را اختصاص دهد تا جوانان روستایی به شهرهای دور دست مهاجرت نکنند.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

۷۳۴۵/۹۱۰۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403