تقویت زانو با چند تمرین ورزشی ساده و نرمشهای مخصوص آرتروز


زانو بزرگترین مفصل در بدن است. در طول روز به هنگام پیاده روی، دو، بالا رفتن یا پریدن از این مفصل استفاده شدیدی می‌شود. در نتیجه بسیار مستعد آسیب و درد است. وقتی این اتفاق می‌افتد پزشک ورزشهایی را توصیه می‌کند که به تقویت زانو کمک می‌کنند. ما چندین نرمش ساده و قابل کاربری در […] نوشته تقویت زانو با چند تمرین ورزشی ساده و نرمشهای مخصوص آرتروز اولین...

هالث ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ ۰۰:۳۷ 2
تقویت زانو با چند تمرین ورزشی ساده و نرمشهای مخصوص آرتروز
0
تقویت زانو با چند تمرین ورزشی ساده و نرمشهای مخصوص آرتروز

زانو بزرگترین مفصل در بدن است. در طول روز به هنگام پیاده روی، دو، بالا رفتن یا پریدن از این مفصل استفاده شدیدی می‌شود. در نتیجه بسیار مستعد آسیب و درد است. وقتی این اتفاق می‌افتد پزشک ورزشهایی را توصیه می‌کند که به تقویت زانو کمک می‌کنند. ما چندین نرمش ساده و قابل کاربری در همه جا را برای شما قرار داده‌ایم که با انجام آنها می‌توانید هم به تقویت زانو و هم کاهش دردهای این ناحیه کمک کنید.

انسان در هر سنی ممکن است دچار زانو درد شود. به گفته یک پژوهش علمی، یک نوع زانو درد به نام سندرم درد پاتلوفمورال یا زانوی دونده، شایعترین مشکل ارتوپدی در پزشکی ورزشی است. علاوه بر شایع بودن درد زانو در میان ورزشکاران، برای افراد مبتلا به آرتریت می‌تواند مشکل ساز باشد.

اگر چه به هنگام زانو درد بهتر است از ورزش کردن خودداری کنید اما این روش همیشه مناسب نیست. انواع خاصی از نرمشها می‌توانند به کاهش زانو درد موجود و پیشگیری از درد یا صدمه ایجاد شده با حمایت بیشتر زانو، جلوگیری می‌کنند.

فواید تقویت زانو

موسسه آرتروز بیان می‌کند ورزش کردن می‌تواند موثرترین روش برای درمان آرتروز زانو بدون جراحی باشد همچنین موسسه آمریکایی جراحی ارتوپدی نیز اذعان کرد که عضلات قوی و انعطاف پذیر می‌تواند سلامت زانو را حفظ کرده و از صدمه پیشگیری کند. نرمشهای مناسب تقویت زانو مستقیما بر مفصل زانو اثر نمی‌گذراند بلکه عضلات اطراف آن را تقویت می‌کند. عضلات قوی در پاها می‌تواند به تامین حمایت از زانو کمک کند. این حمایت فشار و کشش روی این مفاصل را کاهش دهد که درد را کاهش داد و شخص را فعالتر نگه می‌دارد.

ورزشهای زیر می‌توانند به تقویت عضلات اطراف زانو کمک کنند. اگر شخصی حین این تمرینات درد داشته باشد باید انجام آنها را کنار گذاشته و با پزشک صحبت کند. کسی که زانو درد شدید دارد باید قبل از انجام این نرمشها با پزشک مشورت کند.

بهتر است قبل از شروع ورزشهای تقویت زانو بدن را گرم کنید. نمونه‌هایی از تمرینات سبک از جمله پیاده روی، دوچرخه سواری و استفاده از ماشین الپتیکال که حداقل فشار را روی زانوها ایجاد می‌کند، هستند. این فعالیت به افزایش جریان خون در عضلات کمک می‌کند و اجازه می‌دهد تا انعطاف پذیرتر باشند.

۱.لیفت ساق پاتقویت زانو با چند تمرین ورزشی ساده و نرمشهای مخصوص آرتروز

عضلات درگیر: عضله چهار سر سران (عضله جلوی ران) و عضلات شکمی.

روی زمین به پشت دراز بکشید. با استفاده از مت یوگا، پتو یا ملحفه چند لا یا مت ورزش، زیر بدنتان را نرم نگه دارید. پای چپ را راست نگه دارید و پای راست را کمی به سمت زانو خم کنید و پا را به بدن نزدیک کنید. ماهیچه‌هایی شکمی را در وضعیتی نگه دارید که انگار ناف به سمت کف زمین می‌رود. یعنی شکم را تو دهید این کار باعث می‌شود که قسمت پایین کمر در مقابل زمین قرار بگیرد و به حمایت بیشتر بدن در حین ورزش کمک می‌کند. یک دست را زیر گودی کمر قرار دهید تا مطمئن شوید که هیچ فضای بین گودی کمر و کف زمین وجود ندارد. اگر فضای برای دستها وجود دارد، به آرامی کمر را در بالای دست فشار دهید. به آرامی ساق پای چپ را بدون خم کردن زانو بالا ببرید. انگشتان پا را به سمت سقف بکشید و هنگامی که پا در حدود ۳۰ سانت بالاتر از کف زمین باشد. نباید بالاتر از زانوی خم شده باشد. پا را به مدت ۵ ثانیه در این حالت نگه دارید. به آرامی پا را به سمت زمین بیاورید. پایین را به سرعت پایین نیاورید یا پرت نکنید. این کار برای هر پا سه بار انجام دهید.

چه کاری را نباید انجام دهید

پای راست شده را خم نکنید یا بالای زانوی خمیده نبرید افرادی که پوکی استخوان یا استرس فشاری ناحیه کمر دارند نباید این تمرین را دارند.

خم همسترینگ ایستادهتقویت زانو با چند تمرین ورزشی ساده و نرمشهای مخصوص آرتروز

عضلات درگیر: همسترینگ (پشت ران) و عضلات گلوتئال (باسن)

راست بایستید و بین زانوانتان تنها ۲ تا ۵ سانت فاصله باشد. روی یک صندلی ثابت، بالای کابینت یا هر شی دیگری برای تعادل دست‌تان را بگذارید. به آرامی یک زانو را در حال بالا بردن به سمت پشت بدن خم کنید در این حین رانها را باید تراز کنید. با بالا بردن پاشنه پا در حرکتی صاف، به حرکت ادامه دهید تا زمانی که خمیدگی به زاویه ۹۰ درجه برسد. برای جلوگیری از قفل شدن، پای راست مانده را کمی خم کنید. خمیدگی ساق را به مدت ۵ ثانیه نگه دارید و به آرامی به سمت زمین پایین بیاورید. برای هر پا سه بار این حرکت را انجام دهید.

چه کاری را نباید انجام دهید

انگشتان پا را نکشید یا حرکت ندهید. بگذارید پا در یک وضعیت خنثی و صاف باشد.

خم همسترینگ با دستگاهتقویت زانو با چند تمرین ورزشی ساده و نرمشهای مخصوص آرتروز

عضلات درگیر: همسترینگ و گلوتئال

این تمرین یک نوع از همسترینگ خم است. در صورت دسترسی به ویت بنچ که برای این تمرین ساخته شده، می‌توان آن را انجام داد. این حرکت چالش بیشتری را نسبت به خم همسترینگ ایستاده بسته به نوع وزنه مورد استفاده، ایجاد می‌کند.

روی دستگاه با زانوان نزدیک به هم به شکم دراز بکشید. برای ثبات بدن، دستگیره‌ها را بگیرید. پاها را زیر وزنه بگذارید. وزنه باید فقط بالای پاشنه‌ها باشد. به آرامی هر دو زانو را با استفاده از نیروی ساقها خم کنید تا وزنه‌ها را بالا ببرند. به لیفت وزنه در حرکتی صاف ادامه دهید تا زمانی که زانوها به ۹۰ درجه برسند. وزنه را ۵ ثانیه نگه دارید سپس به جای خود برگردانید. این حرکت را ۱۵ بار انجام دهید.

چه کاری نباید انجام دهید

موقع اولین تمرین از وزنه سنگین استفاده نکنید. مبتدیان باید از پایین‌ترین وزنه شروع کنند و در ادامه با تقویت عضلات به سوی وزنه‌های بزرگتر بروند.

۴.تقویت زانو با تمرین گام زدنتقویت زانو با چند تمرین ورزشی ساده و نرمشهای مخصوص آرتروز

عضلات درگیر: چهار سر ران، همسترینگ، عضله خم کننده باسن و عضلات گلوتئال.

از یک میز عسلی سنگین یا سکوی تمرینی که بلندتر از ۱۵ سانت نباشد، استفاده کنید. با پای راست گام بزنید. به این صورت که پای راست را روی سکو بگذارید و بگذارید پای چپ در پشت بماند. پای چپ نباید روی میز باشد اما باید در پشت پای راست معلق باشد. وزن بدن را روی پای راست به مدت حداکثر ۵ ثانیه نگه دارید. به آرامی پای چپ را پایین بیاورید و بعد با پای راست ادامه دهید. پاها را با گام زدن عوض کنید.

آنچه نباید انجام دهید

زانوها را در حین این ورزش قفل نکنید. زانوها باید کمی خم بمانند. نگذارید هیچ بخشی از پایی که در حال گام زدن (بالای میز) است آویزن باشد. افرادی که برای تعادل مشکل دارند نباید این حرکت را انجام دهند.

۵.دیپ صندلیتقویت زانو با چند تمرین ورزشی ساده و نرمشهای مخصوص آرتروز

عضلات درگیر: چهارسر، همسترینگ، خم کننده و گلوتئال باسن.

از دو مبل تک نفره یا صندلی ثابت استفاده کنید. یکی در یک سمت بدن و دیگری در سمت دیگر باشد (می‌توانید همانند تصویر از یک صندلی ثابت استفاده کنید). پشت‌تان به صندلی باشد و یک دست را روی لبه هر کدام از صندلیها برای تعادل قرار دهید. هر دو ساق پا را در زانو خم کنید دقت کنید که زانوها از انگشتان پا جلوتر نروند. با حرکت آرام، پای راست را به جلو بکشید. بر حفظ تعادل وزن روی پای چپ تمرکز کنید. پای راست را به آرامی به پایین برسانید، به مدت ۵ ثانیه آن را بالاتر از زمین نگه دارید در عین حال که به تعادل روی پای چپ ادامه دهید. به آرامی پای راست را به طور کامل به سمت سقف پایین بیاورید. روی هر دو پا بایستید. جهت را عوض کنید و تکرار کنید.

چه کاری نباید انجام دهید

پا را بیش از ۴۵ درجه نسبت به زمین، زاویه ندهید. به هنگام لیفت پا به سمت عقب دراز نکشید. به سمت عقب نگه دارید و بدن را به سمت بالا راست نگه دارید.

اسکات با دیوارتقویت زانو با چند تمرین ورزشی ساده و نرمشهای مخصوص آرتروز

عضلات درگیر: عضلات چهارسر و گلوتئال.

مستقیم بایستید و باسن را صاف در مقابل دیوار نگه دارید. حدود ۶۰ سانت هر دو پا را از دیوار دور کنید، در همین حال که پشت و شانه را در مقابل دیوار نگه می‌دارید. پاها را بیش از عرض باسن نگه ندارید. به آرامی بدن را به سمت پایین بیاورید تا زمانی که بدن در حالت نشستن طبیعی قرار بگیرد. به مدت ۵ ثانیه در این حالت نگه دارید و به حالت اولیه بدن برگردید. این حرکت را تکرار کنید.

چه کاری نباید انجام داد

اسکات را زیاد پایین انجام ندهید. زانوها نباید روی انگشتان باشند. از حرکات سریع پا استفاده نکنید. این ورزش را به آرامی و با ملاطفت انجام دهید.

کششهای پس از تمرین

بعد از ورزش دادن هر گروه از عضلات باید عضلات را کشش بدهید. کشش دادن به انعطاف پذیری بیشتر و کاهش درد و صدمه کمک می‌کند.

کشش عضله چهارسرتقویت زانو با چند تمرین ورزشی ساده و نرمشهای مخصوص آرتروز

دست را روی یک صندلی یا دیوار برای تعادل، نگه دارید. یک پا را به سمت پشت بدن بالا ببرید و پا را با دست بگیرید. کمر را صاف نگه داشته و زانو نزدیک به هم باشد. پاشنه را نزدیک به باسن نگه دارید بدون اینکه نیرو وارد کرده یا موجب درد شوید. به مدت ۳۰ ثانیه نگه دارید سپس به آرامی پا را پایین بیاورید. جهت را عوض کرده و تکرار کنید.

کشش لمس انگشت پا برای نرمش و تقویت زانوتقویت زانو با چند تمرین ورزشی ساده و نرمشهای مخصوص آرتروز

چندین روش برای کشش همسترینگ در پشت بازوها وجود دارد. این تمرین لمس انگشت پای معمولی است.

با پاهای نزدیک به هم، روی رانها خم شوید و بازوها را به سمت پایین بکشید. پاها را صاف نگه دارید اما زانوها را قفل نکنید. انگشتان را به نوک انگشتان برسانید و به مدت ۳۰ ثانیه نگه دارید. در ابتدا ممکن است رسیدن به انگشتان ممکن نباشد. در این مورد سعی کنید تا انگشتان را تای جای امکان بدون ایجاد درد نزدیک به انگشتان پا برسانید.

چه کاری نباید انجام دهید

از حرکت خم شدن استفاده نکنید. بدن را همچنان نگه دارید.

کشش همسترینگ ایستاده پس از تمرین تقویت زانوتقویت زانو با چند تمرین ورزشی ساده و نرمشهای مخصوص آرتروز

کشش همسترینگ ایستاده نیز روشی موثر برای کشش پشت ساق است و فشار کمتری روی کمر نسبته به حرکت لمس انگشت، وارد می‌کند.

با پاهایی هم عرض شانه بایستید. از سمت باسن کمی خم شوید و پای راست را چند اینچ به سمت جلوی بدن ببرید. اجازه دهید پای چپ کمی خم شود. در حالی که پشت را صاف نگه داشته‌اید، قفسه سینه را به سمت پایین برسانید. تا جایی که ممکن است بدون درد به سمت پایین خم شوید. به مدت ۳۰ ثانیه نگه دارید. با پای دیگر این حرکت را تکرار کنید.

خلاصه

ورزش روشی غیر تهاجمی و سالم برای کمک به درد جزئی زانو به علت استفاده بیش از حد، آرتروز یا علل دیگر است. تمرینات کششی زانو روش موثری برای کمک به پیشگیری از صدمه و قوی نگه داشتن پاهاست. کشش نیز می‌تواند عضلات را منعطف نگه دارد که به پیشگیری یا کاهش درد کمک می‌کند. افرادی که مشکلات بهداشتی دارند باید قبل از شروع هر برنامه تمرینی، با پزشک خود صحبت کنند.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: medicalnewstoday

کپی شد

دیدگاه ها 0
2000
2000
Subscribe
اعلام کردن به
new follow-up commentsپاسخ های جدید به دیدگاه من

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزش و سلامتی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان