قاب های ماندگار/ تقدیر شفقنا از علیرضا بهرامی؛ فعال رسانه ای


قاب های ماندگار/ تقدیر شفقنا از علیرضا بهرامی؛ فعال رسانه ای

شفقنا رسانه– شنیدن خاطرات اصحاب رسانه از زمان ورود شان به عرصه خبر رسانی علاوه بر بازتابی از چالش ها و مسائل آنان در زمان خود، می تواند تجربه‌ای وزین برای نسل جدید خبرنگاران باشد تا از زوایای دیگری به کار رسانه ای نگاه کنند و آن را به کار بگیرند. این تجربه علاوه بر بهره گیری خبرنگاران، می تواند […]

قاب های ماندگار/ تقدیر شفقنا از علیرضا بهرامی؛ فعال رسانه ای

شفقنا رسانه– شنیدن خاطرات اصحاب رسانه از زمان ورود شان به عرصه خبر رسانی علاوه بر بازتابی از چالش ها و مسائل آنان در زمان خود، می تواند تجربه‌ای وزین برای نسل جدید خبرنگاران باشد تا از زوایای دیگری به کار رسانه ای نگاه کنند و آن را به کار بگیرند. این تجربه علاوه بر بهره گیری خبرنگاران، می تواند برای مدیران رسانه ای هم کاربرد داشته باشد تا با نگاهی به نقاط ضعف و قوت رسانه خود، در راستای اصلاح و انتشار مطالب اثر گذار قدم بردارند.

این هفته شفقنا میزبان علیرضا بهرامی، مدیر کل اداره اخبار حوزه فرهنگی و هنری «ایسنا» بود. کسی که عشق به روزنامه نگاری و کار در رسانه از همان دوران مدرسه در او شکل می گیرد و اولین مطلب اش در سال ۱۳۷۰، هنگامیکه ۱۴ سال داشت، در روزنامه کیهان چاپ می شود. بهرامی روایت می کند: در آن سال ها طرحی به نام طرح کار در بین دانش آموزان دبیرستانی رایج شده بود که می بایست این دانش آموزان یک در روز هفته برای کسب مهارت آموزی در جایی کار می کردند. حال این مکان می توانست داروخانه، تراشکاری و جاهای دیگر باشد و من متنی درباره انتقاد به این طرح نوشتم که در روزنامه کیهان چاپ شد.

او در مدرسه و دانشگاه رشته ریاضی را انتخاب می کند و در رشته صنایع ادامه تحصیل می دهد اما به خاطر عشق به نوشتن از این رشته انصراف می دهد و به دنبال فعالیت رسانه ای می رود. بیشترین شانس فعالیت خود را برای کار در رسانه، مربوط به دوران اصلاحات به دلیل سیاست ها و رویکرد رییس جمهور آن دوران می داند و می گوید: در آن دوران که همراه با شعار گسترش و توسعه سیاسی بود، طبیعتاً منجر به گسترش فعالیت های رسانه ای هم شد و همین موضوع باعث شد در کلاس های درس به روزنامه خواندن پناه ببریم. تا اینکه یک آگهی خیلی نامفهوم با جمله بندی خیلی طولانی عنوان کرده بود، موسسه فرهنگی جهاد دانشگاهی تصمیم دارد «انجمن دانشجویان خبرنگار» راه بیاندازد و نیرو می خواهد. خاطره م هست که با خیلی از اساتید روزنامه نگاری مثل دکتر معتمدنژاد و محسنیان راد در آن مقطع آشنا شدم.

بهرامی در سن ۲۲ سالگی با پیگیری آن آگهی، وارد ساختمان ایسنا می شود و کارش را در ابتدا با حوزه امنیتی و نظامی شروع می کند. او روایت می کند: وقتی وارد ایسنا شدم، در فرم مصاحبه نوشتم که اولویت کاری ام فعالیت های فرهنگی و هنری است اما بعد از چند ماه به خاطر بستری که وجود داشت و بازتاب خوب مصاحبه هایم در حوزه سیاسی و امنیتی در صفحه اول روزنامه ها باعث شد تا دکتر فاتح به من پیشنهاد کار در ایسنا را بدهند و من هم پذیرفتم تا به صورت موقت مشغول به کار شوم. از ۱۳۷۸ تا الان تقریبا نزدیک ۲۰ سال می شود که در ایسنا مشغول به کار هستم و هنوز تصمیم نگرفتم که برای آینده شغلی چه کاری انجام دهم و آیا می خواهم در کار رسانه ای بمانم یا خیر؟.

او همزمان با کار رسانه ای تا کنون چندین جلد مجموعه‌ شعرهای خود را هم به چاپ رسانده است «تا آخر دنیا برایت می‌نویسم»، «وقتی که برف می‌بارد»، «اصلا مهم که نیست» و «اقیانوس آرام» برخی از سروده های اوست که در این سال ها به چاپ رسیده است.

بهرامی اخیراً با دو برنامه تلویزیونی هم همکاری داشته و قرار است در کار اجرا به فعالیت خود ادامه دهد و آن را یکی از چالش های شغلی خود عنوان می کند. او ارتباط داشتن با روزنامه نگاران سایر کشورها را یکی دیگر از چالش های آینده کاری خود می داند و می گوید: سعی می کنم با روزنامه نگاران قاره های دیگر ارتباط ام را بالا ببرم و به آن ها اطلاعات و داده بدهم تا در رسانه هایشان منتشر کنند. قبلا هم درباره تاثیرات مخرب تحریم های ترامپ بر سرنوشت رسانه های مستقل و روزنامه نگاران آزاد مطالبی داده بودم که بسیار تاثیر گذار بود.

سخنرانی های تاثیر گذار بهرامی در اجلاس روزنامه نگاران جهان ۲۰۱۹ سئول بازتاب خوبی داشته و در رسانه های هندوستان، مالزی و کره منتشر شده است. به قدری این موضوع برای بهرامی اهمیت دارد که چند روز پیش هم متنی درباره تاثیر تحریم های ترامپ بر سینمای ایران و حضور آن ها در مجامع بین المللی تهیه کرده و می خواهد آن را به گوش روزنامه نگاران سایر کشورها برساند. نوشتن درباره موزه صلح تهران از دیگر برنامه های مهم بهرامی برای انتقال اطلاعات و داده به سایر روزنامه نگاران جهان است.

قاب های ماندگار/ تقدیر شفقنا از علیرضا بهرامی؛ فعال رسانه ایقاب های ماندگار/ تقدیر شفقنا از علیرضا بهرامی؛ فعال رسانه ایقاب های ماندگار/ تقدیر شفقنا از علیرضا بهرامی؛ فعال رسانه ای

∗ مطالب ما را در کانال تلگرامی شفقنا رسانه (mediashafaqna@) دنبال کنید

∗ نقد و نظر و سوژه های خود را از طریق ارتباط با ادمین کانال(shafaqnamedia_admin@) به ما بگویید.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان