اعتدال در ساخت شبستان‌های زنانه مساجد رعایت شود


اعتدال در ساخت شبستان‌های زنانه مساجد رعایت شود

حجت‌الاسلام موسوی‌هشترودی گفت: دستگاه‌های مربوطه و خیران مسجدساز دقت کنند هنگام ساخت مساجد، عدالت را میان شبستان‌های زنانه و مردانه رعایت کنند، البته در برخی از مناطق که عمدتاً تجاری هستند، اقتضا می‌کند شبستان مردانه بزرگ‌تر باشد.

حجت الاسلام والمسلمین «سیدعیسی موسوی هشترودی» در گفت ‌و‌ گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون ‌های مساجد خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه میزان حضور بانوان در کلیه حوزه ها و عرصه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و علمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رشد چشمگیری داشته است، اظهار کرد: همین واقعیت نشان می دهد اسلام و به تبع آن انقلاب اسلامی مدافع حضور زنان در اجتماع است و تمام شبهاتی که در این زمینه مطرح می شود، یا به دلیل ناآگاهی برخی از دین داران از احکام و دستورات اسلام است یا ریشه در کینه ورزی دشمنان دارد.

امام جماعت مسجد قمر بنی هاشم(ع) با اشاره به این روایت از پیامبر اسلام (ص) «هرگاه زنان (برای رفتن به مسجد) از شما اجازه طلبیدند، آنان را از بهره‌ای که از مساجد دارند، محروم نسازید»، گفت: جالب است بدانیم که اسلام در این زمینه تفاوتی میان شب و روز نیز قائل نشده است چنان که حضرت محمد مصطفی (ص) فرمودند: «هنگام شب به زنان برای رفتن به مساجد اذن دهید» چه مدرکی بالاتر از روایات از پیغمبر خدا(ص) درباره اهمیت حضور زنان در مساجد می توان ارائه کرد.

وی بیان کرد: اگر فردی به هر دلیلی مانع از حضور همسر یا دخترش در مساجد می شود ارتباطی به معارف و احکام دین ندارد بلکه به برداشت وی از مکتب اسلام مربوط می شود که باید اصلاح شود.

موسوی هشترودی تاکید کرد: انقلاب اسلامی ایران موجب رفع شبهات مربوط به عدم اجازه زنان برای حضور در مساجد شد زیرا وقتی موانع برای مشارکت بانوان در کلیه حوزه ها و عرصه های اجتماعی برداشته شده است بنابراین منعی برای حضور حضور این قشر در مساجد به عنوان خانه های خدا نیز وجود ندارد.

وی اضافه کرد: اگر در منطقه ای حضور زنان در مساجد کمرنگ است احتمالا به این چند دلیل است، اول از همه بافت تجاری آن منطقه مانند مساجدی که در بازار واقع شده اند و متاسفانه بعضی از آنان بخش زنانه ندارند زیرا در گذشته، زنان کمتر در این منطقه از شهر حاضر می شدند، واقعیتی که درباره برخی از مساجد بازاز بزرگ تهران دیده می شود. دوم، برداشت های نادرست از احکام دین که درباره آن توضیح داده شد. سوم، واقع شدن شبستان زنان در طبقات فوقانی برخی از مساجد که مشکلاتی برای عبور و مرور بانوان ایجاد کرده است.

امام جماعت مسجد قمر بنی هاشم(ع) در پایان خاطرنشان کرد: دستگاه های مربوطه و خیران مسجدساز دقت کنند هنگام ساخت مساجد، عدالت را میان شبستان های زنانه و مردانه رعایت کنند، البته در برخی از مناطق اقتضا می کند شبستان مردانه بزرگ تر از بخش زنانه باشد.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ لحظه واژگونی خودروی بن‌گویر با عبور از چراغ قرمز