بدرقه شکوهمند علمدار بازی‌دراز


کرمانشاه- ایرنا- دل‌پریشانی مادر قامت‌خمیده علمدار بازی‌دراز سرانجام پس از 38 سال آرام گرفت آن هم با یک استقبال کم‌نظیر و تشییع باشکوه برای جگر گوشه‌اش؛ آمدن «حاج حسین» نه فقط دل و جان مادر را تازه کرد که روحی جدید در کالبد کرمانشاهیان مقاوم دمید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرنوشت امیر سرلشگر شهید «حسین ادبیان» حکایت غریب و عاشقانه‌ای است؛ پیکر او ۳۸ سال در ارتفاعات بازی‌دراز سرپل‌ذهاب گمنام و غریب ماند تا امروز خبر اول و شهره شهر شود و هزاران دل را به دنبال خود بکشاند.

مردم کرمانشاه امروز پنج‌شنبه ۱۰ مرداد تمام‌قد به احترام یوسف گمگشته خود ایستادند و یک استقبال بزرگ و تشییع باشکوه را برای حاج حسین جبهه‌های غرب رقم زدند.

وقتی پیکر شهید ادبیان بر روی دست یاران ارتشی‌اش آورده شد، مردم با شعر «سلام عزیز پرپرم/ سلام امیر لشکرم/ سلام فدایی وطن/ سلام عزیز برادرم» به استقبالش رفتند.

پیش از آغاز تشییع، جمعیت برای خواندن نماز بر پیکر شهید در مقابل مسجد جامع کرمانشاه به صف شد و پست سر آیت الله مصطفی علما، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان ایستاد.

شهید ادبیان متعلق به همه ملت است

تقریبا همه فرماندهان و پرسنل ارتش در استان هم برای بدرقه شهید ادبیان آمده بودند اما علاوه بر مسئولان ارشد استان و فرماندهان نیروی انتظامی، حضور پاسداران انقلاب اسلامی هم چشمگیر بود و از راس سپاه استان تا بسیاری از نیروهای این نهاد دوشادوش ارتشیان عزاداری کردند و سینه زدند.

بدرقه شکوهمند علمدار بازی‌دراز

«شهید ادبیان متعلق به همه ملت و برای تک تک ایرانیان قابل احترام است»؛ این را فرمانده سپاه نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه در حاشیه مراسم به خبرنگار ایرنا گفت.

سردار بهمن ریحانی با بیان اینکه این شهید شخصیتی مومن و انقلابی بود، گفت: حضور پرشور و باشکوه مردم در تشییع پیکر پاک او نشانگر این است که خون شهید همواره تازه، جوشان و موجب وحدت و یکپارچگی است.

او راه ولایت را انتخاب کرده بود

مشابه همین سخنان را هم مشاور نظامی فرمانده کل قوا و فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش بیان و اظهار کرد: شهید ادبیان راه ولایت را انتخاب کرده بود و با تمام وجود خود را فدای این راه، استقلال و عزت کشور کرد.

به گفته امیر سرتیپ عبدالعلی پورشاسب «این تفکر و راه همچنان در بین ملت محبوب است چنانچه حضور گسترده مردم در مراسم امروز برای احترام و تایید راه و تفکر شهدا است.»

بدرقه شکوهمند علمدار بازی‌دراز

حضور مسئولان ارشد استان در مراسم تشییع پیکر شهید ادبیان

مردم دلداده راه شهدایند

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمانشاه هم به خبرنگار گفت: شهید ادبیان و امثال این بزرگمرد برای خدا وارد میدان نبرد شدند و با او معامله کردند و بی‌شک هر کاری که برای خدا باشد، ماندگار و پربرکت است و بازتاب بسیار دارد همانطور که تشییع باشکوه امروز نشان داد.

حجت الاسلام حسین عسگری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امام حسین ۱۴۰۰ سال پیش در راه خدا و برای خدا قیام کرد اما پیروان و علاقه‌مندان ایشان سال به سال بیشتر شده‌اند.

به اعتقاد او مردم با حضور گسترده خود در استقبال و تشییع از شهدای دفاع مقدس نشان می دهند که همچنان دلداده و پیرو راه شهدا و آرمان‌هایی همچون ظلم ستیزی، عدالت، استکبار ستیزی و پیروی از ولایت هستند.

یک کلمه؛ مقاومت

پیام استقبال و تشییع باشکوه امروز بویژه در شرایط ویژه سیاسی-اقتصادی داخلی و خارجی کشور چه بود؟ جواب مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه به این سوال ایرنا یک کلمه و ۲ بیت شعر بود: «مقاومت؛ آن فرو ریخته گل های پریشان در باد/ کز می جام شهادت همه مدهوشان اند/ نامشان زمزمه نیمه شب مستان باد/ تا نگویند که از یاد فراموشانند.»

بهرام فاضلی افزود: آنچه نجات دهنده کشور و حافظ اسلام است، مقاومت است ولاغیر و اکنون پس از ۳۸ سال بازگشت شهیدی که مظهر مقاومت و ایستادگی در مقابل ظلم و زورگویی دشمن بوده، حضور گسترده یعنی آنان هرگز از این راه و مسیر دست بر نمی‌دارند؛ به ویژه اکنون که در شرایط محاصره اقتصادی قرار داریم خط مقاومت بی‌شک اثربخش است.

بدرقه شکوهمند علمدار بازی‌دراز

کرمانشاه امروز زنده شد

مرتضی آقاتهرانی، استاد حوزه و دانشگاه هم که خود را از تهران به این مراسم رسانده بود به ایرنا گفت: قرآن می گوید شهدا زنده‌اند و ما امروز این را به چشم دیدیم؛ در واقع شهدا نه ‌تنها خود زنده‌اند بلکه اطرافیان خود را هم زنده می‌کنند.

او گفت: چند سال پیش که پیکر پاک شهدای غواص در تهران تشیع شد، کل شهر زنده شد و اکنون همین اتفاق در کرمانشاه افتاده است.

به اعتقاد آقاتهرانی «دشمن خیال می کند مردم از ادامه راه شهدا خسته شده‌اند اما استقبال باشکوه مردمی از شهیدان، دلیل محکمی در رد این ادعا و موید این است که ملت هنوز گام اول انقلاب را برداشته و تازه عزم خود برای برداشتن گام دوم جزم کرده است.»

بدرقه شکوهمند علمدار بازی‌دراز

قسم به اسم آزادی

مراسم تشییع پیکر شهید ادبیان در میدان آزادی و با سرود خاطره‌انگیزی که از بلندگوی سیار پخش می‌شد، پایان گرفت: قسم به اسم آزادی/ به لحظه‌ای که جان دادی/ که راه ما باشدا/ رای تو ای شهید.

مقصد بعدی، قطعه ۶ مزار شهدا بود؛ وداع آخر با حاج حسین.

توصیه شهید به ایرانیان

پیکر شهید که به محل رسید، همه ساکت شدند تا وصیتنامه کوتاه و البته درس‌آموز او قرائت شود، وصیتی که تنها ۲ روز پیش از شهادت نوشته شده بود: پدر و مادر عزیزم! انسان فناپذیر و مرگ برای همه است لذا بعد از یک هفته، برایم نه شیونی کنید و نه گریه‌ای که روحم نگران خواهد شد.

توصیه کلیدی شهید ادبیان که اتفاقا محور مشترک وصیتنامه بسیاری دیگر از شهدا هم هست، خطاب به «همه برادران و خواهران» ایرانی بود: همه شما را توصیه می‌کنم به تقوا و پشتیبانی از انقلاب و رهبر آن.

سپس دعای تلقین و وداع آخر با حاج حسین و بدرقه او تا آغوش پدر که سال ۱۳۷۴ آسمانی شده است.

مادری مقاوم همچون کوه

گرچه چشم‌های مادر شهید هم امروز تَر بود اما در پایان انتظار ۳۸ ساله، می شد لبخند امید و آرامش را هم بر لبهایش دید.

مادری که با وجود ۴۰ سال اجاره‌نشینی حاضر نشد از حقوق و امتیاز خانواده شهدا استفاده کند و حتی قطعه زمینی که سهم آنان از تعاونی مسکن ارتش بود، برای تعمیر مسجد حاج شهبازخان اهدا کرد.

بدرقه شکوهمند علمدار بازی‌دراز

مادر شهید ادبیان سال‌هاست که روی ویلچر می‌نشیند اما همچنان مقاوم ایستاده است

امیر سرلشگر شهید حسین ادبیان ۳۸ سال پیش و پس از یک عملیات جسورانه و مقاومت حیرت‌آور در منطقه عملیاتی ارتفاعات بازی‌دراز در سرپل ذهاب عروج کرد و پیکرش تا تیر ماه امسال پنهان و ناشناخته ماند.

کمیته تفحص و جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح سرانجام در هفتم تیر امسال پیکر مطهر این شهید را یافت که پس از انجام آزمایش DNA به تایید ستادکل و خانواده او رسید.

مراسم ختم این شهید شاخص ملی امروز از ساعت ۱۷.۳۰ تا ۱۹ در مسجد جامع کرمانشاه برگزار می‌شود.

کرمانشاه مملو از شمیم شهدا

استان کرمانشاه در ۱۲ روز گذشته رنگ شهید و شهادت گرفته و بوی مقاومت، ایثار و جانفشانی می‌دهد؛ دل‌های بسیاری با خاطرات جنگ و جبهه هوایی شده و به روزهای سخت و شیرین مقاومت برگشته‌ است.

مردم کرمانشاه ۳۰ تیر پیکر شهید ابوالفضل سرابیان، شانزدهمین شهید مدافع حرم استان را تشییع کردند و ۲ روز بعد پیکر شهید سید محسن نقیبی از تکاوران یگان صابرین سپاه پاسداران را روی دست بردند که در دفاع از امنیت وطن در شهرستان سراوان سیستان و بلوچستان جان داد.

امروز و درست همزمان با تشییع فرمانده نام‌آور ارتش، ۲۶ لاله سرخ هم از مرز سومار در غرب استان به آغوش وطن برگشتند که قرار است پس از تشییع در گیلانغرب به مسجدالنبی(ص) طاق‌بستان در شهر کرمانشاه منتقل شوند و همزمان با سالروز شهادت امام جواد(ع) در ساعت ۲۲ امروز یک مراسم مشترک برای آنها و دیگر شهدای این روزهای استان کرمانشاه برگزار شود.

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه تاکنون ۹ هزار و ۸۰۰ عزیز خود را فدای انقلاب کرده است؛ شهدایی که بیشتر آنها ۱۷ تا ۲۳ ساله و ۹۵۰ نفر هم زن بوده‌اند.

۷۴۴۴/۸۰۶۶

گزارش از عبدالله الماسی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تاج عالم