لزوم مشارکت اوقاف در ساخت خوابگاه های دانشجویی ملایر


لزوم مشارکت اوقاف در ساخت خوابگاه های دانشجویی ملایر

همدان_ ایرنا_ با توجه به ظرفیت بالای وقف در ملایر و تحصیل بیش از 15 هزار دانشجو در این شهرستان، لزوم مشارکت اوقاف و امور خیریه برای ساخت خوابگاه دانشجویی از اولویت های مهم سومین شهر بزرگ وقفی کشور است که از سوی مسئولان و نمایندگان مجلس مطرح شد.

در سفری که حجت الاسلام امرالله حسنی نیا معاون امور اوقافی، حقوقی و ثبتی، علیرضا هوشیار معاون توسعه مدیریت، پشتیبانی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، مشاور رئیس سازمان و مدیرکل حراست این سازمان روز پنجشنبه به منظور بررسی برخی مسائل و مشکلات در حوزه وقف به این شهرستان داشتند، احداث خوابگاه دانشجویی، بازنگری در حق پذیره ها، حل مشکل احداث پست جدید برق در منطقه شهرک ولیعصر(عج) و برخی مشکلات شهرداری در پذیره ها و کاربری ها بررسی و بخش موقوفه ۲۵ تختخوابی بیمارستان امام حسین(ع) نیز راه اندازی شد.

معاون توسعه مدیریت، پشتیبانی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در نشست بررسی مشکلات و چشم اندازهای حوزه وقف در شهرستان ملایر افزود: در زمینه های مختلف آمادگی لازم برای حل مسائل و مشکلات اوقاف و امور خیریه در این شهرستان را داریم.

علیرضا هوشیار گفت: برنامه های خوبی برای مدیریت موقوفات وجود دارد به شرط آنکه ۲ موضوع اجرای نیت واقف و رعایت قوانین و مقررات حاکم بر موقوفات مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: با توجه به این ۲ موضوع هر کمکی که بتوانیم برای حل مشکلات این شهرستان در حوزه وقف انجام می دهیم و آمادگی لازم را داریم.

معاون توسعه مدیریت، پشتیبانی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور ادامه داد: آن بخشی که نیاز به صدور مجوز باشد، کمک می کنیم، در سایر بخش ها نیز طبق قانون و تا جایی که مشکل قابل حل باشد، عمل می کنیم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز حضور مدیرکل جدید اوقاف و امور خیریه همدان را در حل مسائل و مشکلات این حوزه اثرگذار دانست و افزود: ملایر با وجود بیش از ۱۵ هزار دانشجو که اکثر آنها غیربومی هستند، در زمینه خوابگاه دانشجویی مشکل دارد.

محمد کاظمی با اشاره به آسان سازی روند مشارکت و سرمایه گذاری دانشگاه ها برای احداث خوابگاه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: انتظار داریم سازمان اوقاف و امور خیریه کشور سرمایه گذاری خوبی در این زمینه داشته باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر اوقاف و امور خیریه ملایر حدود ۵۰۰ قطعه زمین برای فروش دارد که می توان عواید حاصل از فروش آن را در حوزه های مختلف همچون صنعت، معدن و طرح های اقتصادی انجام داد.

نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم با اشاره به وجود امکانات خوب برای سرمایه گذاری در ملایر و قول مساعد رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در این زمینه بیان کرد: برخی قوانین و مقررات وقف به گونه ای تنظیم شود که به نفع مردم باشد.

کاظمی خواستار بازنگری نحوه وصول پذیره ها شد و افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه به گونه ای با متصرفان اوقاف عمل کند که مردم به ویژه ملایری ها به موقوفات و اقدام خیر نیاکان خود افتخار کنند و مزه وقف را بچشند.

وی همچنین به آئین نامه دولت در نحوه و ترتیب وصول پذیره ها و اخذ ۵۰ درصد ارزش سرقفلی از مردم هنگام تبدیل واحد مسکونی موقوفی به تجاری درخواست کرد: مردم ملایر در این زمینه مشکل دارند و چنانچه ۵۰ درصد ارزش سرقفلی به حدود ۲۰ درصد کاهش یابد، بسیار کمک کننده است.

دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به افت ولتاژ برق در منطقه شهرک ولیعصر(عج) اظهار داشت: برق باختر قرار است پست برق در این منطقه احداث کند که وقفی بودن زمین، مشکلاتی در روند اجرای این طرح ایجاد کرده و تاکنون طرح معطل مانده است.

حجت الاسلام احد آزادیخواه ابراز امیدواری کرد: امروز که با حضور معاونان سازمان اوقاف و امور خیریه کشور به ملایر این مشکل حل شد، هر چه سریعتر عملیات اجرایی آن آغاز و مشکل برق ساکنان این منطقه رفع شود.

وی نیز کمبود خوابگاه های دانشجویی را در ملایر یکی از مهمترین معضلات دانست و خواستار مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه در ساخت این خوابگاه ها شد.

دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس دهم بخش درمان را یکی از نیت های مهم واقف بزرگ ملایری شادوران سیف الدوله دانست و درخواست کرد: با توجه به اینکه ساکنان مسکن مهر سهمی از درمان ندارند، با کمک اوقاف و امور خیریه مرکز درمانی جامعی در این منطقه احداث شود.

حجت الاسلام آزادیخواه با بیان اینکه موضوع وصول پذیره ها همچنان مردم ملایر را آزار می دهد گفت: با توجه به اینکه مسیر بلوار ۳۲ متری ملایر یا همان بازار مبل موقوفی است و تبدیل به نمایشگاه مبل شده است، پذیره ها به گونه ای باید باشد که مردم اذیت نشوند و تعامل بیشتری داشته باشند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان نیز گفت: از سال گذشته تاکنون اوقاف و امور خیریه ملایر ۳۴ میلیارد ریال در حوزه بهداشت و درمان در قالب کمک هزینه دار و درمان، کمک به احداث اورژانس و خرید تجهیزات پزشکی برای بیمارستان امام حسین (ع) و نوسازی بخش ۲۵ تختخوابی این بیمارستان هزینه کرده است.

حجت الاسلام رضا حاجی زین العابدینی ارائه تخفیف های ۳۰ تا ۵۰ درصدی خدمات دندانپزشکی، خرید ۲۰ دستگاه ویلچیر برای نیازمندان زیر پوشش بهزیستی، پرداخت ۱۳ میلیارد ریال کمک هزینه تحصیلی و کمک به حوزه آموزشی، پرداخت ۹ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال به حوزه فرهنگی و ۱۲ میلیارد ریال کمک های عام المنفعه را از دیگر اقدامات اوقاف و امور خیریه ملایر از محل عواید وقف عنوان کرد.

وی ادامه داد: اوقاف و امور خیریه ملایر تاکنون ۱۵۰ میلیارد ریال در حوزه عمرانی هزینه و سرمایه گذاری کرده است که به زودی طرح تجاری و مسکونی میدان جهاد با اعتبار ۷۵ میلیارد ریال و زیربنای پنج هزار و ۸۰۰ مترمربع به بهره برداری می رسد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان گفت: سال های گذشته خوابگاه های دانشجویی در قالب طرح پیوند ۲ با ظرفیت ۵۲ واحد و پیوند یک با ظرفیت ۲۰ واحد احداث و در اختیار دانشجویان قرار گرفت.

حجت الاسلام زین العابدینی گفت: اوقاف و امور خیریه ملایر آمادگی لازم برای سرمایه گذاری و مشارکت در طرح های مختلف را دارد.

۷۵۲۸/۲۰۹۰


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رفح کجاست؟