بازی با دم شیر ...


بازی با دم شیر ...

کرمان - ایرنا - شیری بی یال و کوپال را می مانند، کهنه و فرسوده و گاه بویی از استاندارد نبرده اند، وسایل بازی و سرگرمی بچه ها در پارک و شهربازی هایی را می گویم که بازی با آنها به دلیل خطرات جانی که به همراه دارند، به نوعی بازی با دم شیر است.

به گزارش ایرنا، روزهای تابستان به دلیل گرمی هوا و تعطیلی مدارس بهترین زمان برای بردن فرزندان به پارک ها و البته استفاده از وسایل بازی است، اقدامی که به جرات می توان گفت هر خانواده ای در طول این فصل بارها به آن مبادرت می ورزد.

دور هم بودن خانواده، تفریح و ورزش و بازی و البته گرم نگه داشتن کانون گرم خانواده توصیه ای است که کارشناسان امر همواره به خانواده ها داشته و دارند و این خود دلیلی محکم برای رفتن به پارک ها و شهربازی ها است.

هوایی به نسبت خنک و تازه می تواند خستگی یک روز کاری را در میان هیجان و بازی با وسایلی که فکرش را هم نمی کنی غیر استاندارد، فرسوده و ناامین و یا بدون بیمه باشند خستگی یک روز کاری را از تن خانواده بدر می کند.

همیشه بعد از دیدن وسایل بازی پارک ها به نوعی یقین می کنیم، هستند افرادی که مسئولیت این کار را به دوش دارند و ما مطمئن، جگر گوشه هایمان را بعد از خدا به نظر کارشناسی آن ها می سپاریم.

اما طبق گفته مدیرکل استاندارد استان کرمان خوب است بدانیم:

هزار و ۱۷۳ وسیله بازی در شهرستان های استان کرمان غیر استاندارد است

مدیرکل استاندارد استان کرمان با اشاره به شناسایی هزار و ۳۰۵ مورد وسیله بازی در پارک ها و شهربازی های این استان گفت: ۱۳۲ مورد از تجهیزات بازی شامل وسایل بادی، نیمه سنگین و غیره؛ استاندارد هستند که بیشتر این موارد در شهربازی ها قرار دارند و هزار و ۱۷۳ وسیله بازی در شهرستان های استان کرمان غیر استاندارد است.

اسماعیل عاقلی افزود: ۹۱ وسیله بازی غیراستاندارد و خارج از رده طبق نظر کارشناسان اداره کل استاندارد باید از پارک های کرمان جمع آوری شود که تا پایان مرداد ماه برای تحقق این مهم به شهرداری های استان فرصت داده شده است.

وی اظهار داشت: تجهیزات بازی ۵۲ پارک در کرمان، ۲۴ پارک در بم، ۲۰ پارک در رفسنجان، هفت پارک در سیرجان و هفت پارک در جیرفت در مجموع ۱۱۰ پارک در استان کرمان توسط کارشناسان اداره کل استاندارد مورد بازرسی قرار گرفت که پس از عدم انطباق مشاهده شده در این وسایل بازی با استانداردهای ملی، دستور جمع آوری ۹۱ مورد آن صادر شده است.

وی ادامه داد: همچنین در این زمینه ۲۰۸ دستگاه توسط اداره کل استاندارد استان کرمان برای انجام اصلاحات فنی مشخص و برای رفع مشکل به شهرداری های این استان اعلام شده است.

عاقلی با بیان اینکه هزینه بازرسی از وسایل بازی پارک ها توسط اداره کل استاندارد پرداخت شده است تصریح کرد: سازمان ملی استاندارد قصد دارد سطح ضریب ایمنی را بالا ببرد لذا از اعتبارات خودش هزینه می کند.

وی تاکید کرد: در مجموع ۳۰۱ تجهیز بازی در استان کرمان مورد ارزیابی قرار گرفته و ۹۱ غیر قابل اصلاح بوده که بیشتر تاب و سرسره های آهنی و قدیمی بوده اند.

وی افزود: وسایل بازی پارک های عمومی شهرستان های استان کرمان بیشتر فلزی و فرسوده هستند.

مدیرکل استاندارد استان کرمان با بیان اینکه کارشناسان این اداره کل در بازرسی از وسایل بازی پارک ها نواقص مختلفی مشاهده و ثبت کرده اند تصریح کرد: در این زمینه مکاتباتی با شهرداری های استان انجام شده است.

عاقلی با بیان اینکه ۲۰۸ وسیله بازی موجود در پارک های شهرستان های استان کرمان امکان اصلاح داشتند که به شهرداری ها اعلام و برای اصلاح مهلت داده شد تاکید کرد: ۲ وسیله بازی سالم در پارک های استان کرمان تشخیص داده شده است.

وی با اشاره به اینکه گزارش بازدید از وسایل بازی پارک های استان کرمان به شهرداری ها اعلام شده است اظهار داشت: شهرداری ها تا آخر مرداد ماه برای اصلاح و بهسازی و حذف وسایل غیر استاندارد زمان دارند.

عاقلی تاکید کرد: بعد از مهلت اعلام شده و اخذ گزارش اصلاح و یا حذف وسایل بازی غیر استاندارد توسط شهرداری ها، کارشناسان اداره کل استاندارد استان کرمان از پارک ها بازدید خواهند کرد و در صورت اصلاح نشدن از طریق استانداری و مراجع قضایی اقدام خواهد شد.

وی وسایل بازی موجود در شهربازی ها را دارای اوضاع بهتر دانست و گفت: این وسایل بیشتر مورد بازرسی قرار می گیرند و گواهی ایمنی دریافت می کنند.

مدیرکل استاندارد استان کرمان به شهروندان توصیه کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان و افزایش اوقات فراغت کودکان، در استفاده فرزندان از تجهیزات بازی نهایت توجه و دقت را بکار بندند تا از بروز اتفاق ناخوشاید و آسیب به کودکان جلوگیری شود.

عاقلی همچنین با بیان اینکه تجهیزات بازی مشمول مقررات استاندارد اجباری می شوند افزود: در کار گروه تخصصی استاندارد سازی و کنترل کیفیت کالا و خدمات مصوب شده شهرداری ها به مدت یک ماه برای کنترل و نظارت دقیق در رفع نقص تجهیزات بازی که از طرف اداره کل استاندارد اعلام شده، اقدام کنند البته این در حالی است که هنوز بسیاری از شهرستان ها و حتی محله های شهر کرمان هم از وجود پارک و وسایل مناسب به طور کلی بی بهره اند.
حال آنکه آموزش دیده نبودن اپراتورهای وسایل بازی، فرسوده بودن و حتی در برخی موارد در نظر نگرفتن گروه سنی بالای ۱۰ سال در پارک ها خود مشکلاتی است که باید در مقوله ای دیگر بیشتر به آن پرداخت.

وسایل بازی پارک های شهر کرمان استاندارد است

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، شمار پارک و بوستان های این شهر را ۱۸۰ مورد اعلام کرد و گفت : افزون بر ۴۰۰ قطعه فضای سبز در شهر کرمان وجود دارد که حدود ۹۸۰ هکتار فضای سبز شهری و ۱۷.۴ دهم سرانه فضای سبز برای ۸۰۰ هزار نفر جمعیت در کرمان وجود دارد.
یدالله علیزاده با بیان اینکه با وجود شرایط کم آبی، این مقدار فضای سبز از حد نرمال بیشتر است و بیشتر فضای سبز شهری کرمان با تانکرهای سپاه، ارتش، شرکت ۱۱۵، اداره کل منابع طبیعی و جهاد نصر آبرسانی می شود.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کرمان تصریح کرد: یک گروه از وسایل بازی موجود در پارک های عمومی شهر کرمان بدون مشارکت بخش خصوصی و برخی دیگر با مشارکت بخش خصوصی در حال فعالیت هستند.
علیزاده گفت: ترامپولین، استخر توپ، استخر بادی، ماشین شارژی و غیره توسط بخش خصوصی در پارک ها در حال فعالیت هستند.
وی بیان کرد: تمام وسایل بازی بخش خصوصی در کرمان از نظر قانونی مجوز اداره استاندارد را دارند و بیمه هستند و تا مجوز نداشته باشند اجازه آغاز فعالیت ندارند.
وی گفت: برخی وسایل بازی موجود در پارک های شهر کرمان مانند تاب و سرسره های قدیمی به صورت غیر استاندارد بود که کاملا جمع آوری شده است.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرمان تاکید کرد: وسایل قدیمی و غیراستاندارد بازی برخی پارک های شهر کرمان جمع آوری و با مشارکت بخش خصوصی وسایل استاندارد دیگر جایگزین آنها شده است.
وی افزود: به جای تاب و سرسره های آهنی در این پارک ها وسایل بازی با پلاستیک فشرده استاندارد برای سنین زیر ۱۰ تا ۱۱ سال جایگزین شده است.
علیزاده گفت: کف برخی از پارک ها نیز در محوطه بازی با وسایل با فوم پوشانده شده است.
وی با بیان اینکه تجهیز پارک ها به عهده شهرداری های مناطق است تصریح کرد: ممکن است وسایل بازی غیر استاندارد در برخی شهرک های محصور وجود داشته باشد.

وی از مردم خواست از وسایل بازی پارک ها نگهداری و اخلاق شهروندی را رعایت کنند.

وسایل شهربازی مشمول مقررات استاندارد اجباری هستند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان نیز با بیان اینکه تمامی آسانسورها و وسایل شهربازی مشمول مقررات استاندارد اجباری هستند گفت: استانداردسازی این وسایل برای تامین سلامت و ایمنی شهروندان و کودکان ضروری است.

سیدمصطفی آیت اللهی موسوی افزود: اداره کل استاندارد استان کرمان در تمام نظارت‌ها، بررسی‌ و کنترل‌ها نهایت دقت و کنترل سختگیرانه را در راستای حفظ جان و مال مردم بکار گیرد.

وی تاکید کرد: از دستگاه‌های ذیربط به خصوص نیروی انتظامی تقاضای مساعدت دارم و حفظ ایمنی و سلامت شهروندان را یک تکلیف برعهده مدیران کارگروه استانداردسازی و کنترل کیفیت کالا و خدمات استان کرمان می دانم.

استاندارد وسایل بازی شهربازی ها در سه قسمت و از سال ۸۷ اجباری شد و اداره کل استاندارد استان کرمان در زمینه استاندارد سازی وسایل شهربازی ها از سال ۸۸ فعالیت خود را آغاز کرد.

کار استانداردسازی شهربازی ها به ۲ بخش تقسیم شد که در بخش نخست تا پایان سال ۸۹ به شناسایی شهربازی ها و وسایل موجود در آنها پرداخته شد.
فرهنگ سازی در مورد استانداردسازی وسایل بازی در شهربازی ها تا سال ۹۰ ادامه پیدا کرد و پس از آن بازرسی های اولیه از این مکان تفریحی انجام شد.
وضعیت شهربازی های این استان را در آغاز بازرسی ها در حد بحرانی بود که با برگزاری کلاس های آموزشی و مشاوره ای برای مسئولان فنی و پیمانکاران و اپراتورهای وسایل بازی بخش خصوصی وسایل بازی در شهربازی ها و پارک ها از این افراد خواسته شد اداره کل استاندارد و کارشناسان این اداره کل را در کنار خود و نه در مقابل خود ببینند.

سازمان استاندارد علاوه بر استاندارد، بر میزان فرسودگی و عمر مفید دستگاه های بازی در شهربازی ها نظارت کافی دارد.

در اینکه استاندارد سازی وسایل شهربازی و پارک ها یکی از دغدغه های مهم مسوولان امر است شکی نیست اما باید به بر طرف کردن این دغدغه مهم سرعت داد تا شاهد صدمه دیدن کودکانی که بهع قصد بازی و سرگرمی وارد پارکها می شوند، نباشیم.

گزارش: از نجمه حسنی

۳۰۲۹/ ۵۰۵۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403