استقبال باشکوه نصف‌جهان از دهه امامت و ولایت/همکاری کانون‌های مساجد در گرامیداشت غدیر


استقبال باشکوه نصف‌جهان از دهه امامت و ولایت/همکاری کانون‌های مساجد در گرامیداشت غدیر

حجت‌الاسلام دست‌افکن با اعلام برنامه‌های بنیاد غدیر استان اصفهان ویژه دهه امامت و ولایت، گفت: عمامه‌گذاری طلاب، اطعام مردمی، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، هنری و ورزشی و همکاری با کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برای این ایام تدارک دیده شده است.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان: در ایام دهه امامت و ولایت و به مناسبت فرارسیدن عید غدیر، بنیاد بین المللی غدیر دفتر استان اصفهان، فعالیت های متعددی را در راستای ترویج فرهنگ علوی تدارک دیده است و همچون سال گذشته بسیاری از برنامه های این بنیاد به منظور آشنایی هرچه بیشتر با واقعه غدیر برای عموم مردم اجرا می شود.

حجت الاسلام «اسماعیل دست افکن»، دبیر اجرایی بنیاد غدیر در استان اصفهان در گفت وگویی با خبرنگار شبستان در مورد این برنامه ها شرح مفصلی را ارایه کرده است که در ادامه می آید:

با توجه به اینکه با ایام دهه امامت و ولایت فاصله چندانی نداریم، در مورد اهمیت تبیین واقعه غدیر برای جامعه توضیح دهید.

همان طور که می دانیم دو حادثه مهم و بزرگ در تاریخ اسلام رخ داده است یعنی رسالت پیامبر(ص) و امامت؛ روز غدیر و امامت همان قدر اهمیت دارد که روز رسالت اهمیت دارد.

بزرگداشت غدیر به منزله بزرگداشت توحید و ارج نهادن به رسالت انبیا از آدم تا رسول خاتم(ص) است، همچنین بزرگداشت اقامه حق و معرفی دین خالص و نشانه عزت خواهی مسلمانان است. بزرگداشت غدیر تجدید میثاق الهی و ببیعت با ولی و برگزیده خدا و دفاع از حق و شمشیر کشیدن به روی غاصبان ولایت و یاری کردن حضرت امیر(ع) در تنهایی و رساندن پیام حیات بخش محمدی به لب تشگان حقیقت است. بنا به فرموده معصوم، بزرگ ترین اعیاد عیدالله الاکبر، یعنی عید غدیر است.

بنیاد غدیر استان اصفهان در ایام دهه امامت و ولایت برای تبیین و ترویج این فرهنگ چه برنامه هایی را تدارک دیده است؟

در پاسخ به این پرسش ابتدا اشاره ای به بنیاد و سپس فعالیت های آن در سال‌های اخیر به ویژه سال گذشته داشته باشم تا مجموع برنامه‌‌ها و روال کارهای ما برای مخاطبان مشخص شود. رئیس بنیاد غدیر در استان‌های مختلف کشور، نمایندگان ولی فقیه هستند. در اصفهان نیز آیت‌الله «طباطبایی‌نژاد» به عنوان نماینده رهبری و امام جمعه اصفهان ریاست بنیاد را بر عهده دارد و من نیز به عنوان دبیر اجرایی غدیر استان فعالیت می کنم.

با این مقدمه اشاره به برنامه‌های سال گذشته خواهم داشت. پارسال بازسازی واقعه غدیر در استان را داشتیم که در شهرهای مختلف انجام شد، همچنین کارگاه غدیرشناسی برای استادان دانشگاه در سطح استان برپا شد. از سوی دیگر چندتن از طلاب اصفهان برای شرکت در دوره‌های تخصصی غدیرشناسی به شهر مقدس قم اعزام شدند.

برپایی ایستگاه‌های صلواتی و هماهنگی با شهرداری برخی شهرستان‌های استان نظیر گلپایگان، چادگان، خمینی شهر و ... برای تحفیف ویژه به مناسبت ایام دهه امامت و ولایت نیز انجام شد.

همچنین، شب عید غدیر سال گذشته برگزاری مراسم عمامه گذاری طلاب با همکاری معاونت تهذیب مرکز مدیریت حوزه، در شب عید غدیر با حضور مسئولان به دست آیت الله العظمی مظاهری و آیت الله طباطبایی برگزار شد که امسال نیز این برنامه انجام و حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر از طلاب در این مراسم عمامه گذاری می شوند.

از سوی دیگر انتشار کتاب «110 یاعلی» و کتاب «عید محبت» از سوی بنیاد غدیر، برگزاری مسابقات تلویزیونی و تقدیر از 14 نفر از برندگان با هدیه تابلوفرش، برگزاری همایش‌های علمی ویژه نیروهای مسلح از جمله ارتش، اهدای جوایز به متولدین شب عید غدیر که نام‌شان «علی» است از دیگر برنامه های سال گذشته بود.

برگزاری جشن ویژه برای اتباع خارجی ساکن اصفهان و راه‌اندازی نمایندگی بنیاد بین المللی غدیر در 88 نقطه در سطح استان و اعطای حکم مسئولان بنیاد غدیر به ائمه جمعه با امضای آیت الله طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه و رئیس بنیاد غدیر استان اصفهان نیز از دیگر فعالیت های ما در سال گذشته به شمار می رود.

امسال برای این ایام دهه امامت و ولایت چه فعالیت‌ها و برنامه‌هایی را تدارک دیده‌اید؟

علاوه بر آنچه که در سال گذشته انجام شد و امسال نیز قصد اجرای آن را داریم، برگزاری اردوهای جهادی به منظور محرومیت‌زدایی در شهرستان‌های محروم استان، اطعام بین 250 تا 300 هزار نفر در روز عید، چاپ پوستر، اجرای ویژه نامه برنامه های غدیر و آماده کردن بسته فرهنگی و توزیع در خلال جشن های سطح استان به صورت رایگان از جمله این برنامه ها است.

همچنین با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری و بنیاد غدیر، برنامه‌هایی را در سطح شهر اصفهان به شکل منطقه بندی شده و در 15 منطقه شهرداری خواهیم داشت که در مجموع شامل 92 برنامه مختلف می‌شود.

علاوه بر این، 21 مرداد نیز ویژه برنامه «سینماپارک» را تدارک دیده ایم که در بوستان شقایق برگزار می شود، در این برنامه از ساعت 19 یکی از فیلم‌های مناسبتی برای عموم مردم پخش می‌شود. از سوی دیگر یکی از برنامه های ثابت در ایام دهه ولایت و امامت، ویژه برنامه «نقاره می زنند حیدر امام شد» است که از تاریخ 21 تا 31 مرداد در میدان علیخانی اصفهان راس ساعت 18 اجرا می شود.

فعالیت دیگر ما در ایام دهه امامت و ولایت در سال جاری، برگزاری برنامه ای با عنوان «نشاطستان» شامل فعالیت های ورزشی و سرود است. همچنین، جشن خانوادگی از 24 تا 27 مرداد در برخی ورزشگاه‌ها و مدارس برگزار می شود. برای روز 26 مرداد که «روز آزادگان» است، جلسه عمومی با عنوان «کبوترهای سفید» برای عموم مردم در ایوان ارگ جهان نما، از ساعت 20:30 و با حضور جمعی از آزادگان برگزار می‌شود.

تدارک بنیاد غدیر استان اصفهان برای دهه امامت و ولایت چه گروه های دیگری را نیز هدف قرار داده است؟

میزبانی فرهنگسرای «اسلام» از جشنواره «دستپخت‌های خانگی» در تاریخ 24 مرداد، برگزاری جشنواره بازی‌های تفریحی-حرکتی در روز 25 مرداد در فرهنگسرای «گلستانه» از دیگر برنامه‌های ما است. همچنین طی این دو روز همایش «سلامت» در خیابان آتشگاه، بوستان مهر، برگزار و طی آن غرفه های سلامت و معاینات سلامت نیز برپا می شود.

برنامه دیگر ما جشنواره «خاطره گویی من و مسجد» ویژه نوجوانان است که 30 مرداد در کانون های فرهنگی هنری مساجد استان برگزار می شود. همچنین، جشنواره فرهنگی-هنری با مشارکت دانشگاه فرهنگ و هنر و بنیاد غدیر برگزار می شود که شامل شب شعر، خوشنویسی، تصویرگری و نمایشگاه با موضوع غدیر است.

به طور کلی 92 برنامه با همکاری معاونت شهرداری طراحی کرده ایم که بخشی از آنها ذکر شد.

آیا به طور اختصاصی فعالیت‌هایی را در این ایام ویژه مساجد و با همکاری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد طراحی کرده‌اید؟

بله؛ فراخوان حمایت از طرح های کانون های فرهنگی مساجد و سازمان های مردم نهاد، ویژه عید قربان تا غدیر دستور کار ما قرار دارد، موضوعات این فراخوان شامل آموزه‌های قرآنی، برگزاری نمایشگاه کتاب، فرزندپروری، تحکیم خانواده، تبیین موضوع مفاهیم قربان و غدیر در قالب های مختلف ادبی و هنری است.

در حوزه مساجد، یکی دیگر از فعالیت هایی که با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان انجام شد، بیمه هزار خادم مسجد است.

همچنین، به مناسبت چهاردهمین قرن شهادت حضرت امیر(ع)، کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امام علی(ع) به همت موسسه اهل البیت(ع)، استانداری، شهرداری، دانشگاه امام صادق(ع)، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، حوزه علمیه، سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری، بنیاد بین المللی غدیر برگزار می شود.

مهلت دریافت آثار این کنگره دهم آبان ماه و تاریخ برگزاری آن دی ماه 1398 است. محور این کنگره شامل «ولایت امیرالمومنین امام علی(ع)، محور وحدت اسلامی»، «امیرالمومنین امام علی(ع)، دعوت کننده به عبودیت الهی»، «جایگاه قرآن در سیره امیرالمومنین(ع)»، «پیامبر(ص) از منظر امیرالمومنین(ع)»، «جنگ و صلح از نگاه امیرالمومنین(ع)»، «امیرالمومنین(ع) از دیدگاه مستشرقین» و ... است.

همچنین به مناسبت دهه امامت و ولایت شب شعر آئینی با همکاری موسسه اهل البیت(ع) برگزار می شود.

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا