تولد دوباره یک سد


تولد دوباره یک سد

یاسوج- ایرنا- سد خاکی شاه قاسم در نزدیکی شهر یاسوج که چند سال آبی برای کشاورزی در آن وجود نداشت به برکت بارش های امسال پر آب شد و هم اکنون بیش از یک هزار و 500 هکتار زمین پایین دست آن زیر کشت محصولات مختلف رفته است.

به گزارش ایرنا مردم روستاهای اطراف شهر یاسوج که بسیاری از آنان کشاورز هستند تا هفت سال پیش از آب این سد استفاده می کردند اما در سال های اخیر خشکسالی کم سابقه سبب کاهش چشمگیر آب سد و حتی خشکی آن شده بود.

این سد به دلیل کاهش چشمگیر بارش ها حدود ۶ سال، آبی برای کشاورزان در خود ذخیره نداشت.

در این سال ها همواره کشاورزان از کمبود آب و خشک شدن محصولات خود گلایه مند بودند.

یکی از کشاورزان این منطقه می گوید: سال گذشته چهار هکتار باغ سیب و هلو داشتم که به دلیل خشکسالی و بی رونقی سد شاه قاسم محصولی از آن برداشت نمی کردم و تنها توانستم درختان را زنده نگه دارم.

سال آبی زراعی جاری همه چیز را دگرگون کرد. براساس آمار هواشناسی میانگین بلند مدت بارندگی در کهگیلویه و بویراحمد ۵۲۸ میلی متر بود در حالی که میانگین بارش باران از ابتدای مهر ۱۳۹۷ تا اردیبهشت ۱۳۹۸ به ۸۸۲.۳ میلی متر رسید.

میانگین بارندگی در مدت مشابه پارسال در این استان ۱۰۲ میلی متر باران اعلام شد که حکایت از افزایش بیش از هشت برابری نسبت به سال زراعی قبل دارد.

میانگین میزان بارش باران از ابتدای سال زراعی تا ۲۹ اردیبهشت ماه ۹۸ در این استان ۸۸۲.۳ میلی متر گزارش شد که نسبت به مدت مشابه سال پیش ۷۸۰ میلی متر افزایش یافت.

میزان بارش باران ثبت شده در ایستگاه های هواشناسی این استان از ابتدای مهر تا ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ در یاسوج ۱۲۲۱.۶، سی سخت ۱۰۹۰.۷، دهدشت ۸۴۰.۷، دوگنبدان ۶۶۸.۷، لیکک ۷۱۰.۷ و امامزاده جعفر ۷۶۱.۶ میلی متر بوده است.

این بارش ها سبب شد برکت، دوباره از سد شاه قاسم سرریز کند و دنیای پایین دست، از نو زنده شد.

این بارش ها، سبب ذخیره آب چشمگیر در این سد و آزادسازی آن به سمت زمین های کشاورزی پایین دست بود به گونهای که ترک های ایجاد شده در خاک این منطقه التیام یافت.

یک کشاورز روستای موردراز پیرامون شهر یاسوج در این زمینه می گوید: سال های گذشته خشکسالی بود و کشاورزان رغبتی برای کار نداشتند اما امسال شرایط متفاوت شده است و جوانان به زمین ها برگشته اند.

کشاورزی که در این منطقه اقدام به کشت لوبیا کرده است از این وضعیت راضی است اما می گوید: اگرچه وضعیت آب بهبود یافته است اما ما همچنان باید در مصرف آن صرفه جو و حساس باشیم.

وی می گوید: کشاورزان باید با روش های غرق آبی در این منطقه خداحافظی کنند تا همچنان سد شاه قاسم برکت داشته باشد.

مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد می گوید: گندم، جو، انواع حبوبات، برنج از جمله محصولاتی است که در زمین های پایین دست این سد کشت می شود و علاوه بر آن باغ های زیادی نیز در این منطقه وجود دارد که از آب سد بهره مند هستند.

به گفته علی داوودی حدود یک هزار و ۵۰۰ هکتار زمین از آب این سد بهره مند هستند.

این سد علاوه بر کشاورزی، به گردشگری این منطقه هم رونق داده است و بسیاری از خانواده ها وقت فراغت خود را در ساحل این سد سپری می کنند.

یکی از مردم شهر یاسوج که با خانواده خود به منطقه گردشگری اطراف سد شاه قاسم آمده است می گوید: این سد زنده شده است و مردم می توانند از زیبایی های آن لذت ببرند.

یکی دیگر از آنان می گوید: من چند سال پیش برای گردشگری به این منطقه آمده بودم که به دلیلی خشکی سد از آن لذتی نبردم اما امسال با بهبود شرایط، زیبایی سد برگشته است.

سد شاه قاسم، اگرچه امسال از نو زنده شد و کشاورزان را خوشحال کرد اما نباید فراموش کرد امکان دارد سال آینده، بارش های امسال را نداشته باشد و بهترین راه حل برای چالش آب، همچنان صرفه جویی است.

سد شاه قاسم یکی از سدهای استان کهگیلویه و بویراحمد است و در پنج کیلومتری شهر یاسوج قرار دارد. این سد از نوع خاکی و سرریز آن از نوع نیلوفری است.

جنس این سد، خاکی با ارتفاع ۴۷ متر از پی و طول تاج آن ۲۲۰ متر است که ساخت آن در سال ۱۳۷۵ به پایان رسیده بود.

حجم مخزن این سد ۹ میلیون متر مکعب است که امسال پس از سالهای زیادی مخزن آن پر و آب آن سرازیر کرد.

روستاهای علی آباد، چنارستان، بخشی از سرابتاوه، موردراز و چند روستای دیگر در پایین دست این سد قرار دارد.

شاه قاسم نام یکی از امام زادگان حومه شهر یاسوج نیز هست.

۹۹۲۸/۶۱۱۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا