المیزان برای استفاده اقشار مختلف جامعه ساده‌نویسی شود


المیزان برای استفاده اقشار مختلف جامعه ساده‌نویسی شود

‌مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) با بیان اینکه المیزان باید برای استفاده اقشار مختلف جامعه به خصوص جوانان ساده‌نویسی شود تا همه بتوانند از آن استفاده کنند، گفت: امروزه تفسیر المیزان در جهان اسلام می‌درخشد، آیت الله جوادی آملی می‌فرمود المیزان تا قیامت باقی است و آیت الله نوری همدانی هم می‌فرمود که چنین تفسیری از صدر اسلام تاکنون بر قرآن نوشته...

‌به گزارش ‌ایسنا‌، مرتضی نجفی قدسی‌ شامگاه سوم مردادماه در چهارمین همایش سیدالعابدین(ع) با عنوان فرزندان و امامزادگان منسوب به امام سجاد(ع) که با حضور روحانیون و فعالان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) برگزار شد، گفت: علامه طباطبایی عشق و ارادت خاصی به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) داشتند.

وی خاطره‌ای در این زمینه نقل کرد و افزود: آیت‌الله علوی بروجردی که نوه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی هستند، می‌فرمودند ما یکروز به اتفاق پدرم و مرحوم علامه مداح خدمت علامه طباطبایی رسیدیم؛ ایشان به علامه مداح فرمودند حالا که تشریف آوردید برای ما روضه بخوانید و ایشان هم ضمن روضه اشعار ایرج میرزا را در وصف حضرت علی اکبر(ع) خواند؛ علامه بسیار گریستند و بعد از اتمام روضه در حالی که بیتی از شعر ایرج میرزا که گفته است؛ «بعد از پسر دل پدر آماج تیر شد/ آتش زدند لانه مرغ پریده را» مرتب تکرار می کردند و فرمودند من حاضر بودم تمام تفسیر المیزان را به ایراج میرزا بدهم و او ثواب همین یک بیت شعر را به من بدهد.

وی ادامه داد: حضرت آقای علوی بروجردی از این سخن علامه طباطبایی تعجب می کنند و به علامه عرض کردند؛ «شما ایرج میرزا را می شناسید؟! او یک شاعر هزل سرایی است!» که علامه در جواب گفتند بله می شناسم و دیوان او را هم دارم مع ذالک حاضرم همه المیزان را با این یک بیت شعر عوض کن. سپس فرمودند من گمان ندارم کسی که چنین بیتی را راجع به حضرت علی اکبر امام حسین(ع) سروده است، در روز قیامت حضرت سید الشهداء نسبت به این فرد بی تفاوت باشد.

‌روش تفسیری علامه روش اهل بیت(ع) است

نجفی قدسی با اشاره به شبهه‌ی ظالمانه و جاهلانه‌ی عده‌ای در خصوص منهاج تفسیری علامه، اظهار کرد: عده‌ای که درک روشنی از علامه ندارند می‌گویند چون روش تفسیری علامه قرآن به قرآن بوده نمی‌خواسته تفسیر را از اهل بیت(ع) بگیرد؛ این در صورتی است که ایشان به مقدار زیادی از روایات متقن اهل بیت(ع) استفاده کرده است؛ اساسا شیوه روش قرآن به قرآن، روش خود اهل بیت(ع) است نه ابداع علامه زیرا در روایات بیان شده که اهل بیت برای تبیین یک آیه از آیات دیگر استفاده کرده‌اند و علمای قبل از علامه نیز این روش را داشتند و علامه آن را مجددا احیا کرد.

وی با بیان اینکه المیزان باید برای استفاده اقشار مختلف جامعه به خصوص جوانان ساده‌نویسی شود تا همه بتوانند از آن استفاده کنند، گفت: امروزه تفسیر المیزان در جهان اسلام می‌درخشد، آیت الله جوادی آملی می‌فرمود المیزان تا قیامت باقی است و آیت الله نوری همدانی هم می‌فرمود که چنین تفسیری از صدر اسلام تاکنون بر قرآن نوشته نشده است.

‌استمرار انقلاب در گرو احیای مساجد است

این فعال قرآنی دین را ربط مردم با پروردگار و مستقل از عملکرد مسئولین دانست و عنوان کرد: با این همه تاکیدی که بر اهمیت مسجد رفتن می‌شود، باید مسجدها این همه خالی باشد؟ این فاجعه است،

باید از هر راهی که می‌توانیم مردم را به مساجد بکشانیم، ما انقلابمان از مسجدها شروع شده و استمرارش هم درگرو احیای مساجد است.

وی افزود: خدمت به مسجد اعظم فرائض است و در خصوص این امر همه باید احساس وظیفه کنیم؛ امام خمینی(ره) گفت «از فانتوم های آمریکا نترسید، از روزی بترسید که مسجدها خالی بماند»؛ مردم اگر نمازشان لنگ باشد، همه چیزشان لنگ است زیرا نماز محور همه اعمال است.

نجفی ادامه داد: آن آتش به اختیاری که رهبری گفت مخاطبش تک تک شماها هستید که ببینید در عرصه فرهنگی خلا کجاست و آن را پر کنید؛ یکی ازین خلا‌ها مساجد است؛ باید برنامه ریزی کنید و طرحی نو در اندازید، دلخوش به چهارمسجد پررونق نباشد، مساجد غالبا خالی هستند.

وی تصریح کرد: متاسفانه وضعیت مساجد کشور خوب نیست و از ۷۵ هزار مسجد کشور حدود ۳۵ هزار مسجد امام جماعت دارد و مابقی نیز یک یا دو وعده نماز جماعت دارند و اغلب مساجد کارکرد قدیم خود را از دست داده است.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) با تاکید بر اینکه مساجد باید ۲۴ ساعته باز باشند و یکی از طرح‌ها در این زمینه، استخدام خادم افتخاری شیفتی برای مساجد است، خاطرنشان کرد: محوریت فعالیت‌های قرآنی و هیئت‌ها باید در مساجد باشد نه اینکه مجالس عزاداری و قرائت را به خانه‌ها ببریم، امروز کانون‌های مساجد رسالت سنگینی دارند و ما باید مساجد را احیا کنیم.

یادآور می‌شود در این همایش از شهدای مدافع حرم اهل بیت شهید سید محمد حسین رضوی از پاکستان، شهید سیدعلی بهشتی از افغانستان، شهید عبدالحمید سالاری اولین شهید مدافع حرم استان هرمزگان و شهید حجت الاسلام والمسلمین مصطفی قاسمی از همدان با دعوت از خانواده‌های آن‌ها، تقدیر به عمل آمد.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید