شروط مشروط فدراسیون فوتبال!


فدراسیون فوتبال درشرایطی 3 شرط جذب بازیکنان خارجی را به باشگاه ها ابلاغ کرده که فصل نقل وانتقالات در حال پایان است و بسیاری از باشگاه ها بازیکنان خارجی مورد نظر را گرفته اند!

حمیدرضا عرب/در حالی که اغلب باشگاه ها بازیکنان جدید خود را به خدمت گرفته اند و این پروسه درحال پایان است، فدراسیون فوتبال با برگزاری جلسه ای شروط جذب بازیکنان خارجی را به باشگاه ها ابلاغ کرده است! فدراسیون فوتبال 3 شرط مهم را پیش روی باشگاه ها قرار داده که هر یک قابل بحث است.

اولین سوالی که پس از نشست اخیر فدراسیون به ذهن می‌رسد این است که چرا چنین قوانینی از ماه ها قبل به باشگاه ها ابلاغ نشد و به چه دلیل اکنون که همه باشگاه ها بازیکنان مورد نظر خود را گرفته اند از اجرای چنین قوانینی پرده برداری شده است؟ آیا اکنون که اغلب تیم ها به خصوص بدهکاران بزرگ بازیکنان جدید خود را به خدمت گرفته اند تضمینی به اجرای این مفاد هست و اگر باشگاهی مرتکب تخلف شده باشد آیا با حضور بازیکنان جدید شان مخالفت وقراردادهای جدید منتفی خواهد شد؟ فدراسیون فوتبال توضیحی درباره وضعیت تیم هایی که بدون درنظر گرفتن این شروط در هفته های اخیر اقدام به جذب بازیکن کرده اند نداده است که این خود یک ابهام بزرگ است.

دربند یک این قانون آمده؛ باشگاه هایی می‌توانند بازیکن خارجی به خدمت بگیرند که در کمیته تعیین وضعیت پرونده ای نداشته باشند و قراردادهای شان تسویه شده باشد. سوال این است که چرا فدراسیون فوتبال در طول فصل باشگاه ها را مکلف به پرداخت حقوق بازیکنان نمی‌کند که کار به آخر فصل نکشد؟ به چه دلیل قانونی وجود ندارد که یک باشگاه ها به محض رسیدن به پایان فصل تمام مطالبات بازیکنان خود را هم داده باشد چرا در میانه های لیگ این حساسیت ها وجود ندارد ؟

بند دیگری که فدراسیون فوتبال به آن تاکید کرده به تایید رسیدن کیفیت بازیکنان خارجی است اما توضیحی درباره اینکه طی چه فرایندی کیفیت بازیکنان مورد تایید قرار می‌گیرند ارائه نشده است. لازم است باشگاه ها و افکار عمومی بدانند که چه کمیته ای قرار است کیفیت بازیکنان را تایید کنند؛ از چه راه هایی؟ آیا تعداد بازی های ملی بازیکنان خارجی مورد نظر ملاک است یا حضور در لیگ های حرفه ای کشورهای خود و یا بازی در یکی از سطوح حرفه ای لیگ های اروپایی؟ به نظر می‌رسد که فدراسیون فوتبال در خصوص اجرای این بند نیز با مشکلاتی مواجه خواهد شد به این دلیل که اساسا مربیگری در فوتبال سلیقه ای است و چه بسا کمیته یا افراد مورد تایید فدراسیون فوتبال که قرار است گزینه های باشگاه ها را غربال کنند، بازیکنی را نپسندند اما مربیان باشگاهی نظر دیگری داشته باشند. فدراسیون فوتبال در این خصوص نیز باید تمام جزییات را مد نظر قرار دهد وگرنه تایید یا حذف بازیکنان مورد نظر باشگاه ها از سوی این کمیته با حاشیه هایی همراه خواهد شد.

فدراسیون فوتبال در بخش دیگری از شروط خود باشگاه ها را مکلف به پرداخت حقوق بازیکنان کرده است. پرسش دیگری که می‌توان درمقابل تصمیم گیران قرار داد این است که چرا قانون گذار تنها به پرداخت حقوق بازیکنان خارجی توجه می‌کند و هیچ ارزشی برای قراردادهای که با بازیکنان وطنی منعقد می‌شود، قائل نیستند؟ آیا رویه درستی است که چون بازیکنان خارجی دست شان زودتراز بازیکنان ایرانی به دادگاه عالی ورزش درفیفا می‌رسد باید بیشتر هوای آن ها را داشت؟ اگر باشگاهی لقب فرهنگی را یدک می‌کشد یقینا باید دربرابر بازیکنان ومربیان ایرانی نیز متعهد باشد که فدراسیون فوتبال هیچ گاه در قوانین خود تاکید سفت وسختی به این مهم نداشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ عاشقانه جدید آناهیتا همتی و همسر دکترش