بانک اطلاعات موزه هنرهای معاصر راستی آزمایی شد


بانک اطلاعات موزه هنرهای معاصر راستی آزمایی شد

تهران-ایرنا- مدیرکل هنرهای تجسمی از راه‌اندازی بانک اطلاعات آثار موزه هنرهای معاصر خبر داد و گفت: آمار و اطلاعات آثار این موزه پس از راستی آزمایی به نرم‌افزار بانک اطلاعاتی موزه منتقل شد.

هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین نشست خبری مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران که صبح امروز در محل موزه برگزار شد، گفت: بانک اطلاعات آثار موجود در موزه که در ۴۰ سال گذشته به صورت مکتوب ثبت شده بود، در نرم‌افزار بانک اطلاعاتی موزه هنرهای معاصر تهران ثبت شد و در زمان بازگشایی موزه رونمایی خواهد شد.

وی افزود: در این بانک، سه هزار و ۲۵۹ اثر با تمام جزئیات ثبت و مدت چهارماه برای راستی آزمایی این آمار و اطلاعات زمان صرف شده است.

مظفری با اشاره به شکل گیری شبکه های استانی در کشور گفت: شبکه موزه‌های معاصر ایران شکل گرفته و در حال حاضر موزه‌های تهران، کرمان، آبادان و اصفهان ایجاد شده است و اهواز هم پس از رفع مشکلات حقوقی، به این شبکه خواهد پیوست و همچنین به زودی آثار گنجینه‌های این چهار موزه میان یکدیگر در رفت و آمد خواهند بود.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی ارشاد درباره روند مرمت آثار گفت: مرمت موزه هنرهای معاصر تهران در ۲ فاز ۶۰ درصدی و ۴۰ درصدی صورت می‌گیرد که ۶۰ درصد اولیه مرمت به پایان رسیده است و ۴۰ درصد باقیمانده است که در نهایت ۱۲ بخش شامل ۱۳۰ جبهه فرعی مرمت شده است.

مظفری با اشاره به دلایل تاخیر در مرمت موزه هنرهای معاصر گفت: سالی که پشت سر گذاشتیم به لحاظ اقتصادی شاهد نوسانات متعددی بودیم که البته همکاران ما در اداره اعتبارات عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکلی برای تامین بودجه نداشتند، اما به روز شدن قیمت‌ها کار ما را سخت کرد.

بانک اطلاعات موزه هنرهای معاصر راستی آزمایی شد

مظفری ادامه داد: عامل دیگر تاخیر این بود که پس از مدتی در بعضی جبهه‌های کاری احساس کردیم پیمانکار سرعت لازم و کافی را ندارد؛ به همین خاطر ما از پیمانکار اول صرف نظر کردیم و کار را با پیمانکار جدیدی ادامه دادیم که مرحله تغییر پیمانکار نیز زمان‌بر بود.

وی افزود: دیگر علت بروز تاخیر، به شرایط خاص موزه هنرهای معاصر تهران بازمی‌گشت. این موزه سه ویژگی منحصر به فرد دارد؛ یکی ساختمان و بنای تاریخی و ارزشمند آن است، دوم آثاری که در گنجینه وجود دارد و سوم تاریخ شفاهی موزه. موزه تاریخ ارزشمندی دارد که مسئولیت مراقبت وجب به وجب از آن بر سختی کار می‌افزود. ما تلاش کردیم با تمرکز بر این سه ویژگی از موزه مراقبت کنیم.

تلاش می کنیم مرمت موزه حتی یک روز هم به تعویق نیفتد

مظفری در پاسخ به اینکه کار مرمت موزه چه زمانی به اتمام می‌رسد، گفت: تمامی مدیران وزارت ارشاد، موزه هنرهای معاصر و دست‌اندرکاران در تلاش هستند که مرمت موزه هنرهای معاصر تهران حتی یک روز هم به تعویق نیفتد. به همین دلیل اجازه بدهید برای اتمام پروژه مرمت، تاریخی اعلام نکنم.

در ادامه، مجید حبیبی‌نژاد مدیر کنترل پروژه مرمت موزه هنرهای معاصر تهران پاورپوینتی را که از مراحل بازسازی موزه تهیه شده بود، ارائه کرد و گفت: بام، نما، فضای گالری‌ها، محوطه و تاسیسات و الکتریکال گالری‌ها در فاز اولیه مرمت شد که بر اساس اسکوپ اولیه باید ۶۲ درصد آن انجام می‌شد، اما ۶۰ درصد آن محقق شده است.

وی ادامه داد: حفظ انرژی در موزه مهم بود که در این راستا ۳ جبهه تحت پوشش عایق حرارتی قرار گرفت و بخش بعدی به رفع آسیب‌های وارده به موزه در طول زمان اختصاص داشت.

حبیبی نژاد اظهار کرد: بهسازی و نوسازی زیرساخت‌های تاسیساتی موزه، بحث ترمیم و حفظ ارزش‌های کالبدی بنا نیز از جمله حساس‌ترین مراحل ترمیم بود که در کنار بهسازی و مرمت گنجینه موزه گام بعدی ما بود و سرانجام به روزرسانی و تجهیز سیستم‌های امنیتی، حفاظتی و دوربین‌های مدار بسته گام آخر بود.

بانک اطلاعات موزه هنرهای معاصر راستی آزمایی شد

احسان آقایی مدیر موزه هنرهای معاصر تهران درباره بودجه تخصیص یافته برای مرمت موزه توضیح داد: بودجه مرمت از سوی معاونت پشتیبانی و توسعه مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأیید سازمان برنامه و بودجه تخصیص پیدا می‌کند و ما تنها بهره‌بردار هستیم.

سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران فعال می شود

وی همچنین درباره برنامه‌های سینماتک موزه بیان کرد: سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران بعد از اتمام تعطیلی موزه فعال خواهد بود اما با توجه به اینکه تعداد سینماتک‌ها در شهر زیاد شده است باید نگاه جدیدی به سینماتک داشته باشیم و فقط به نمایش فیلم صرف نپردازیم که درباره جزئیات آن بعد از بازگشایی موزه صحبت خواهم کرد.

مظفری در پایان نشست درباره پیگیری حقوقی کتابی که درباره آثار گنجینه موزه توسط فرح پهلوی به چاپ رسیده بود، گفت: بعد از چاپ کتاب ایران مدرن، این کتاب مورد پیگرد قرار گرفت و محتویات کتاب بررسی و ترجمه شد و در اختیار وکلای وزارتخانه قرار گرفت و همچنین موضوع با وکلای خارج از کشور مطرح شد. بسته به کنوانسیون‌هایی که ایران امضا کرده است و همچنین تلاش دوستان حقوق بین‌الملل، آن را پیگیری خواهیم کرد.

احسان آقایی نیز درباره این کتاب گفت: تصاویر موجود در این کتاب بسیار کیفیت پایینی دارند و در مجموع یکی از ضعیف‌ترین کتاب‌های هنری موجود در بازار است و همچنین این کتاب بیشتر سیاسی است. در واقع این کتاب مستمسکی برای معرفی خاندان پهلوی قرار گرفته است.

گفتنی است سال گذشته در نیویورک با حمایت مالی فرح پهلوی کتابی حاوی تصاویر و توضیحاتی در مورد آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر منتشر شد که به نظر می رسید نه تنها حقوق مادی و معنوی ایران را زیر پا گذاشته است؛ بلکه به دنبال مصادره اموال ایران به نفع خاندان پهلوی بوده است.

نشست خبری تشریح روند مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران با حضور حضور احسان آقایی رئیس موزه و هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش از ظهر امروز (دوشنبه ۳۱ تیرماه) در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی