اختلالی که باعث می‌شود رنگتان زرد شود +دلایل ابتلا به یرقان


اختلالی که باعث می‌شود رنگتان زرد شود +دلایل ابتلا به یرقان
یک متخصص گوارش خاطرنشان کرد:تجمع غلظت بیلی روبین که رنگ دانه صفراوی است به زیرپوست و مخاط، رسوب کرده و بیماری یرقان یا زردی به وجود می آید .

اکرم پورشمس متخصص گوارش و کبد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، خاطرنشان کرد :یرقان بیماری کبدی است که مبتلا به آن باعث زرد رنگ شدن رنگ چهره ، مخاط دهان و چشم ها خواهد شد. معمولاً در اثر تجمع غلظت بیلی روبین که رنگ دانه صفراوی است به زیرپوست و مخاط، رسوب کرده و بیماری یرقان یا زردی به وجود می آید .

وی در مورد دلایل این مدل بیماری ادامه داد:بیلی روبین از تخریب گلبول های قرمزدر بدن به وجود می آید که در آب نامحلول است و به همین علت موقع عبور بسوی کبد با آلبومین ترکیب می شود ولی پس از این که این ترکیب بیلی روبین – آلبومین به کبد میرسد ، از آلبومین جدا شده و با ماده دیگری که از مشتقات گلوکز است ترکیب خواهد شد. این مجموعه بصورت رنگدانه صفراوی در زمان مجاری صفراوی همراه با صفرا حرکت کرده و به روده ها وارد می شود تا از راه مدفوع دفع شود.

اختلالی که باعث می‌شود رنگتان زرد شود +دلایل ابتلا به یرقان

پورشمس در ادامه گفت :دلایل تخریب بی اندازه گلبول های قرمز بدن بطور طبیعی هنگامی است که بی سبب مجرای صفراوی مسدود شود، یا هنگامی که کبد تحت تأثیر یکی از عوامل عفونت زا مانند میکروب یا ویروس قرار گرفته و نتواند نقش طبیعی خود را اجرا کند؛ در این بین، بیلی روبین خون افزایش پیدا میکند و باعث ایجاد یرقان میشوند .

اختلالی که باعث می‌شود رنگتان زرد شود +دلایل ابتلا به یرقان

یرقان برای سلامت بدن، خطر محسوب نمی شود

وی خاطرنشان کرد:بیش از نیمی از نوزادان طبیعی و سلامت در چند روز نخست زندگی در پوست صورت خود انتها رنگ زرد پیدا میکنند . درصورتی که بچه شما چنین است، چه بسا چیز مضطرب کننده ای نیست ولی درصورتی که شکم و یا پاهای بچه زرد رنگ به نظر میرسد ، باید آن را به پزشک خود نشان دهید. زردی در یک بچه سالم، زمانی اتفاق می افتد که سطح بیلی روبین در خون بالا میرود و امکان دارد به سیستم عصبی هم اسیب برساند.

پورشمس تأکید کرد:بیلی روبین ماده شیمیایی است که در اثر تخریب طبیعی سلولهای قرمز پیر تولید می شود. نوزادان، سطح بیلی روبین بالاتری دارند زیرا تعداد گلبولهای قرمز حامل اکسیژن در آن ها بیشتر است و کبد جوان آن ها نمی تواند بیلی روبین اضافی را متابولیزه کند. هر چه سطح بیلی روبین بالاتر از طبیعی رود، زردی از سر به پایین به طرف گردن و بعد به قفسه سینه پیش میرود تا این که در موردهای شدید، نهایتاً به پنجه پا میرسد . این مدل زردی که اصطلاحاً فیزیولوژیک نامیده می شود( برعکس انواع نادر و شدیدتری که به دلیل بیماری کبدی یا بدرفتاری خونی با مادر به وجود می آید ) معمولاً خطری برای سلامت شیرخواران سالم و رسیده( نه ماهه متولد شده) محسوب نمی شود.

این متخصص گوارش در مورد درمان یرقان گفت :یرقان به خودی خود برای سلامت بدن خطر محسوب نمی شود، بلکه نشانگر بیماری خاص دیگری است که باید درمان شود. درصورتی که پزشک، تشخیص ملتهب شدن کبد را بدهد، فرد ابتلا به یرقان باید در زمان بیماری، رژیم غذایی کم چربی و پرکربوهیدارت داشته باشد. درصورتی که عفونت دیده نشود، ازمایش هایی برای پیدا کردن علل قطع جریان طبیعی صفرا انجام میشود و درصورتی که سنگ یا توموری وجود داشته باشد، عمل جراحی انجام می شود .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری