مشکلات آموزش و پرورش و مدارس دماوند تشریح شد


مشکلات آموزش و پرورش و مدارس دماوند تشریح شد

تهران – ایرنا – رئیس اداره آموزش و پرورش دماوند در تشریح مشکلات آموزش و پرورش و مدارس دماوند گفت: حدود 80 درصد مدارس شهرستان فاقد سند هستند که تعدادی از این مدارس وقفی و برخی نیز مربوط به اشخاص حقیقی بوده که در گذشته به این نهاد هبه شده و برخی نیز واگذاری اداره راه و شهرسازی است.

مهرداد پورفتحی روز شنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان که با حضور اعضای شورا در سالن اجتماعات این نهاد فرهنگی برگزار شد، با بیان اینکه این نهاد در بخش آموزشی در پایه ۱۲ در حوزه امتحانات نهایی، در بین شهرستان‌های استان تهران رتبه سوم را کسب کرده ایم، اظهار داشت: شهرستان دماوند در برخی رشته‌ها به ویژه رشته کشاورزی رتبه کشوری را کسب کردیم و همچنین در طرح‌های جابر و نوجوان خوارزمی فعالیت‌های خوبی صورت گرفته و برای سال آینده هم برنامه ریزی داریم.

وی با بیان اینکه پیش بینی ما در سال تحصیلی جدید رشد ۱۰ درصدی ورودی دانش آموزان است، ادامه داد: هدف ما حفظ مدارس در روستاها است و به دنبال این نیستیم که به دلیل پراکندگی جمعیت دانش آموزان در برخی روستاها با توجه به کمبود نیرو، مدارس را متمرکز کنیم و خواهش می‌کنیم دهیاری‌ها و شوراهای روستایی و بخشداری ما را یاری کنند تا دچار بیرون سپاری نشویم.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر در سرویس دهی معلم‌ها دچار چالش شویم، مجبوریم مدارس روستایی را طبق قانون کشور در مدارس شبانه و دیگر روستاها متمرکز کنیم اما تلاش داریم پابرجا بماند؛ گرچه برخی از مدارس چند پایه کلاسی برگزار می‌شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان دماوند در خصوص سرویس معلمان مدارس سطح شهرستان نیز افزود: با توجه به وسعت جغرافیایی دماوند نسبت به دیگر شهرستان‌های استان تهران، این پراکندگی موجب می‌شود در بخش سرویس دهی با توجه به تأمین مالی دچار چالش شویم که پیشنهاد دادیم که بخشی از هزینه‌ها توسط بخشداری پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جدید، ۵۶۲ کلاس درس در مدارس دماوند آماده سازی شده است، نیز تصریح کرد: یکی از چالش‌های این نهاد، فضای آموزشی است چرا که هم اکنون مدارس برخی از روستاها با ۱۵ تا ۲۰ دانش آموز برپا می‌شود اما با توجه به مهاجر پذیر بودن منطقه چه از روستا و چه اطراف، تراکم کلاس‌ها افزایش می‌یابد که در تلاش هستیم مدارس دو شیفته نداشته باشیم.

این مقام مسئول ادامه داد: در صورتی که فضای آموزشی به میزان کافی تأمین نشود و مدرسه در مناطق مختلف شهری به ویژه شهرک مسکونی مهر امام رضا (ع)، در سال آینده قطعاً برخی مدارس دو شیفت خواهد شد؛ تراکم دانش آموزان به صورت استاندارد ۲۵ نفر در هر کلاس هست که با بیشتر شدن این تعداد سطح آموزشی پایین می‌آید.

پورفتحی همچنین به کمبود نیرو در سال تحصیلی جدید اشاره کرد و گفت: هم اکنون بیش از ۲۰۰ نفر کسری نیرو داریم که در سال قبل با معلمان بازنشسته و حق التدریس تأمین شد ولی با توجه به عدم پرداخت حقوق حق التدریس ها در سال تحصیلی گذشته، قطعاً امسال به مشکل می‌خوریم.

وی همچنین افزود: امسال کسانی که تقاضای مدیریت در حوزه آموزش و پرورش را دارند، باید در آزمون شرکت کنند باید بالای ۲۶ سال سابقه داشته باشند که هم اکنون حدود ۳۶ نفر تقاضا نموده اند.

استفاده از نیروهای بومی اولویت باشد

حجت الاسلام و المسلمین کاظم فتاح دماوندی، امام جمعه دماوند با اشاره به اینکه آموزش و پرورش از جمله نهادهای مهم و مورد توجه در تمامی کشورها است، اظهار داشت: ایران در دوران چهل سالگی انقلاب اسلامی، دچار تحریم‌های شدید اقتصادی قرار گرفته و گر اقتصاد ایران از فروش نفت تأمین نمی‌شد، قطعاً با اینگونه چالش روبرو نبودیم.

وی ادامه داد: امروز کشورهایی وجود دارند که بدون فروش نفت جزو کشورهای پیشرفته دنیا معرفی می‌شوند و تنها عامل پیشرفت آنها چیزی جزو رشد علمی و تولید علم نیست.

این مقام مسئول با بیان اینکه در شرایط کنونی کشور، هر کس باید در منطقه مدیریت خود قدمی در این خصوص بردارد، افزود: شهرستان دماوند نخبه‌های علمی بسیاری دارد که باید پرورش یافته و به گونه ایی تربیت شوند که نه از نفت بلکه از علم پول درآورند.

امام جمعه دماوند با تاکید براینکه نهادهای فرهنگی و علمی منطقه به آموزش و پرورش توجه کنند، گفت: آموزش و پرورش تنها نهادی است که می‌تواند در تمامی زمینه‌ها همچون علمی، فرهنگیف اعتقادی، ورزشی و … برای دانش آموزان موفق و زمینه ساز پیشرفت آنان باشد.

حجت الاسلام فتاح دماوندی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در کنار تربیت دانش آموزان مهم است، تبلیغ شغل معلمی به ترویج فرهنگ معلم بودن است؛ معلمان گرچه با مشکلات اقتصادی مواجه هستند ولی جایگاه خود را خدشه دار کنند.

وی ادامه داد: استفاده از نیروهای بومی در بخش ایاب و ذهاب معلمان و همچنین استفاده مدیران بومی در منطقه می‌تواند بسیاری از چالش‌ها را برطرف کند.

تهرام/۷۲۴۶//‏۶۱۳۹

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان