«آی‌یاشی»؛ اشک مهتاب


«آی‌یاشی»؛ اشک مهتاب

شهرکرد ایرنا- کتاب «آی‌یاشی» یا اشک مهتاب به ویرایش و گردآوری «احمد رحیم‌خانی سامانی» برگزیده‌ ترکی سروده‌های شاعران چهارمحال و بختیاری تلاشی برای حفظ زبان، فرهنگ و ادبیات ترکی و جلوگیری از منسوخ شدن فرهنگ اقوام ترک زبان استان است.

کتاب «آی یاشی» مجموعه سروده های ۱۹ تن از شاعران ترک زبان استان در ۱۳۴ صفحه از سوی انتشارات استانی سامان دانش و با حمایت حوزه هنری چهارمحال و بختیاری در سال ۱۳۹۵ چاپ و در اختیار علاقه‌مندان به شعر و ادب قرار گرفته است.

به گفته گردآورنده کتاب، در این اثر بیش از آنکه بار ادبی مد نظر باشد، کارکرد زبانی و احیاگری آن مورد توجه است.

در این کتاب سروده‌های شاعرانی نظیر میرزا اسماعیل‌خان افلاکی سامانی، حسن بهاءلو، هدایت‌الله ترکی هرچگانی، احمد رحیم‌خانی سامانی، جهانگیر زمانی جونقانی، احمد حیدری بنی، همایون علیدوستی شهرکی، آقا محمدخان صفیان بلداجی، سامان‌دخت کبیری سامانی، جعفر نادری بنی، حسین علی‌یاری بلداجی، بهنام رستمی جونقانی، مهدی شاهسون مارکده و شهید علی‌بُرز نریمانی در موضوعات مختلف مخاطب را به زبان شیرین ترکی جذب می‌کند.

احمد رحیم خانی، ویرایشگر کتاب در پیشگفتار آن آورده است: "متاسفانه باید اقرار کنیم، امروزه تعداد کسانی که در میان ترک‌زبانان استان می‌توانند به زبان ترکی بنویسند و به راحتی متون ترکی را بخوانند، بسیار اندک شده است. آنچه نگارنده را واداشت تا به فکر گردآوری این کتاب بیفتد، همین زنگ خطری است که اکنون به صدا درآمده و لهجه‌های ترکی محلی را که فقط و فقط بر ترکی شفاهی یا به قول آذربایجانی‌ها، «دیل جاوابی» یعنی ترکی رنگ و رو باخته فعلی، متکی است، در معرض نابودی قرار داده است.

این کتاب حکم زنگ خطری را دارد که هشدارش ممکن است در برخی موارد چندان خوشایند نباشد اما جدی گرفتنش به یقین در آینده ما را به رشد و بالندگی ادبیات و شعر ترکی در استان امیدوار خواهد کرد. "

احمد رحیم‌خانی سامانی متولد سال ۱۳۴۹ از اساتید و پژوهشگران حوزه زبان و ادبیات فارسی است. انتشار ده‌ها عنوان کتاب، مقاله، شعر و داستان در مجلات ادبی، پژوهشی و تخصصی در حوزه زبان و ادبیات فارسی بخشی از کوشش‌های وی در این حوزه است.

۷۳۶۳/۲۰۹۷


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس نوشته و متن تولدت مبارک پسرم | عکس پروفایل تبریک تولد پسرم از طرف مادر و پدر