گمانه زنی برای کاوش اضطراری گورستان هوکرد جیرفت


گمانه زنی برای کاوش اضطراری گورستان هوکرد جیرفت

جیرفت - ایرنا - طرح گمانه زنی به منظور تعیین عرصه، حریم و کاوش اضطراری گورستان هوکرد جیرفت به سرپرستی سمیرا شیخ علی اکبری کلید خورد.

به گزارش ایرنا رئیس اداره میراث فرهنکی صنایع دستی و گردشگری جیرفت روز جمعه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: گورستان هوکرد به دلیل عریض کردن جاده اصلی و پر تردد جیرفت به بلوک، حفرکانال آب در مجاور تپه، در معرض آسیب است.
محمد سالاری افزود: طرح گمانه زنی به منظور تعیین عرصه، حریم و کاوش اضطراری برای شناسایی شیوه تدفین ها، گاهنگاری و وسعت این گورستان، نخستین طرح رسمی باستانشناسی به سرپرستی سمیرا شیخ علی اکبری در این محوطه به شمار می رود.
رئیس میراث فرهنگی جیرفت ادامه داد: این کاوش ها زیر نظر پایگاه پژوهشی انجام گرفته و بررسی ها در مورد شیوه تدفین و آثار به جا مانده سطحی این گورستان در دوره های مختلف انجام شده است.
وی اظهار داشت: بیشتر یافته های حاصل از این کاوش از جمله ظروف سفالی و یک قطعه کف ظرف از جنس سنگ مرمر است که احتمالاً تاریخی در حدود سه تا چهار هزار سال قبل از میلاد دارند که نتایج قطعی این تحقیق بعد از مطالعه بیشتر بر روی یافته ها به اطلاع عموم خواهد رسید.
سالاری بیان کرد: در این کاوش قسمت مهم فعالیت بر روی یافته های میان رشته ای از جمله انسان شناسی و گیاه باستان شناسی بوده و اهمیت این مطالعات به دلیل میان رشته ای بودن این مطالب که در مورد مباحثی از قبیل مطالعات انسان شناسی جسمانی و گیاه شناسی است انجام می شود.

هوکرد، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان جیرفت در استان کرمان است.

جیرفت محوطه های باستان شناسی متعددی دارد که به دلیل نبود اعتبار لازم، عملیات کاوش در این محوطه ها معطل مانده است و مطالعه بیش از ٢۵٠ مُهر کشف شده در جیرفت نشان داد که این منطقه در هزاره سوم پیش از میلاد چهارراه تجارت دنیای باستان بوده است.

شهرستان جیرفت با ۳۰۸ هزار نفر جمعیت در فاصله ۲۳۰ کیلومتری جنوب کرمان واقع شده است.
۷۴۵۰/۷۴۲۹/‏‬ ۵۰۵۴


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ صف مردم ملایرِ همدان برای شرکت در انتخابات