دستیابی به وحدت در سایه تعامل بین‌فرهنگی محقق می‌شود


دستیابی به وحدت در سایه تعامل بین‌فرهنگی محقق می‌شود

مهاباد- ایرنا- استاندار آذربایجان‌غربی با صدور پیامی به مناسبت برگزاری همایش «دگرپذیری و رواداری» در مهاباد، گفت: دستیابی به وحدت در منش ملّی مستلزم پذیرش تفاوت‌های فرهنگی، قومی و مذهبی و احترام به امر گفت و گو و تعامل بین فرهنگی است.

در پیام «محمدمهدی شهریاری» که عصر روز پنج‌شنبه در مجتمع فرهنگی و هنری وحدت مهاباد قرائت شد، آمده است: امروزه در جوامع بزرگی چون ایران، موضوع همزیستی و مفهوم پذیرش تنوع اجتماعی و تکثر اندیشه امری اجتناب‌ناپذیر و حیاتی است.

وی در این پیام که توسط فرماندار مهاباد قرائت شد، نوشته است: استفاده از این ظرفیت منوط به اتخاذ رهیافتی است که بتواند در عین کثرت در خرده‌فرهنگ‌های مختلف، وحدت در منش ملّی را محقق سازد و این امر مستلزم قبول دیگری و تفاوت‌های فرهنگی، قومی و مذهبی و احترام به گفت و گو و تعامل بین‌فرهنگی است.

وی بیان کرد: با نگاهی به صفحه‌های تاریخ این سرزمین به‌ روشنی می‌توان دریافت که تعصب و سخت‌گیری ایرانیان بر یکدیگر و کم‌رنگ شدن بستر گفت و گو و مدارا همواره مقدمه و مدخلی برای طمع دشمنان به سرزمین ایران بوده است.

شهریاری در ادامه آورده است: چه بسیار دوران‌هایی که بی‌توجه به اصل بنیادین «آنچه برای خود نمی‌پسندی، برای دیگری نیز مپسند» انسجام و همبستگی ملی و اجتماعی مورد غفلت قرار گرفته است و این تنها و استوارترین پایه اخلاق و حقوق شهروندی، از سر تعصب و خودخواهی به باد فراموشی سپرده شد.

وی در این پیام آورده است: شرایط امروز دنیا و ایران به خوبی روشن ساخته است که زیست اجتماعی انسان‌ها تنها در سایه دیگرنوازی و حمایت از حقوق همه هموطنان و اعتقاد به تسامح و مدارا و گفتمان امکان‌پذیر است؛ دگرستیزی و گریز از گفت و گو و مدارا هیچگاه به فرجامی نیک و انسانی نرسیده است زیرا همیشه گروه‌ها و اندیشه‌هایی وجود دارد که در دایره تنگ خودی‌ها نگنجیده و لاجرم با انکار و حذف یا ستیز و تعصب، مورد هجمه و حمله قرار گرفته است و با این رویکرد جامعه دستخوش شکاف قومی و مذهبی و عدم توسعه مدنی و اجتماعی می‌گردد.

استاندار آذربایجان‌غربی تاکید کرد: ادبیات دینی و تاریخی ما سرشار از گفته‌ها و نمونه‌هایی است که اهل مدارا و گفت و گو می‌توانند رفتار خود را به آن مستند کنند؛ از جمله اینکه در فرهنگ اسلامی از نابردباری و عصبیت به جاهلیت تعبیر شده است؛ جاهلیت به معنای دوران نادانی نیست؛ جاهلیت یعنی دوره‌ای از زمان که مردم آن، حلم و مدارا را فراموش کرده اند و به زبان شمشیر و سلاح با یکدیگر سخن می‌گویند.

وی در ادامه این پیام آورده است: اکنون که نخستین همایش دگرپذیری و رواداری با باور اینکه دگرپذیری همان پذیرش درونی تفاوت‌ها و احترام و به رسمیت شناختن تکثر آراء و اندیشه‌هایی است که در آن حذف، طرد، به حاشیه راندن و تحقیر دیگری جایگاهی نداشته و تنها گفتگوی برابر، ابزار و وسیله انتقال دیدگاه‌ها، افکار و مواضع است، در حال برگزاری است، با درک شرایط کنونی و اینکه رواداری و دگرپذیری، امروزه از اولویت‌های مهم جامعه ماست، امید آن داریم فتح بابی جدید در باب گفتمان‌سازی این باورهای والای انسانی در جامعه ما باشد.

شهریاری در پایان افزود: اینجانب ضمن قدردانی از بانیان این همایش ارزنده، امیدوارم ضرورت فضیلت مدارا و گفت و گو بیش از پیش به همت فرهیختگان و اندیشمندان دلسوز وطن مطرح و در بطن جامعه جاری و ساری گردد زیرا صلح، پاداش دانایی و بردباری است و گریبانگیری و نارواداری، دستاورد جاهلیت و آفت بدخواهان برای به تسلیم واداشتن اراده مردم فرهیخته ایران عزیز و عقب نگه داشتن این تمدن بزرگ و تاریخی است.

بالا بردن سطح آگاهی شهروندان به نسبت حقیقت تنوع و اختلاف و تبیین جایگاه آن به عنوان یک ارزش لازم برای رشد و تعالی جامعه از طریق وسایل ارتباط جمعی از مهمترین اهداف این همایش است.

دگرپذیری عبارت است از پذیرشِ زندگی و ارتباط مسالمت‌آمیز در چارچوب قانون و اخلاق با دیگر انسان‌هایی که از لحاظ قومی، زبانی، رنگی، نژادی، فکری، دینی و مذهبی و… با ما یکسان نیستند؛ به نحوی که به لحاظ روانی و فکری، وجود آنان را در کنار خود بپذیریم و با زور و خشونت باورهای خود را به آن‌ها تحمیل نکنیم.

۶۱۸۵/‏۳۰۷۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا آدم‌های حسابگر خطرناکند: 10نشانه آدم‌های حسابگر