زمینه‌سازی برای ظهور از مرقد شمس‌الشموس(ع)/ برکات زیارت امام‌رضا(ع) برای منتظران


زمینه‌سازی برای ظهور از مرقد شمس‌الشموس(ع)/ برکات زیارت امام‌رضا(ع) برای منتظران

حجت‌الاسلام محمدزاده درباره برکات زیارت امام‌رضا(ع) برای سبک زندگی منتظرانه، گفت: پاکی و طهارت قلب در اثر این زیارت سبب جلب عنایات امام‌زمان(عج) شده و به‌دلیل حس نزدیکی به اهل‌بیت(ع)، فرصت کادرسازی برای زمینه‌سازی ظهور نیز از این طریق ممکن می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، وجود حرم مطهر امام رضا(ع) و سایر امامزادگان شریف در خاک ایران اسلامی، این سوال را در ذهن ایجاد می کند که انس و الفت با اهل بیت(ع) در دوران غیبت چقدر می تواند انسان را به محبوب دل ها و امام حی و حاضر امام زمان(عج) نزدیک و بستر لازم برای دوری انسان از گناه ها و فتنه های آخرالزمانی را فراهم کند؟ .... برای بررسی پاسخ این سوالات گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام «محمد مصطفی محمدزاده»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت داشته ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

زیارت اهل بیت (ع) به ویژه زیارت امام رضا (ع) که در ایام ولادت ایشان قرار داریم چه حقیقتی را متذکر می شود؟

در یکی از فرازهای زیارت امام رضا (ع) می خوانیم: «اَشْهَدُ اَنَّکَ تَشْهَدُ مَقامیَ وَ تَسْمَعُ کَلامِی وَ تَرُّدُ سَلامی؛ شهادت می‌دهم که تو جایگاه مرا می‌بینی و کلام مرا می‌شنوی و پاسخ سلامم را می‌دهی» یعنی زمانی که انسان مشرف می‌شود به زیارت امام رضا (ع) یا حضرت معصومه (س) در محضر این بزرگواران حضور دارد زیرا این بزرگواران دارای مقام شهادت هستند که در آیات قرآن کریم نیز داریم «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ؛ هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند» و همچنین آنان از اولیا خداوند هستند که خدا درباره اولیای خود فرموده است آنان جانشینان من هستند بنابراین اگرچه وجود و بدن خاکی اهل بیت (ع) در این دنیا نیست اما روح ایشان حاضر است به طوری که حتی جواب سلام عادی انسان را نیز می دهند.

زیارت امام رضا (ع) در عصر غیبت برای ایجاد ارتباط و انس با ولی حی و حاضر امام زمان (عج) دارای چه نقش و اثرگذاری است؟

زیارت امام رضا (ع) که ولی صامت الهی است، روحیه بسیار ویژه ای برای انسان ایجاد می کند زیرا بر اساس روایات، فردی که به زیارت امام رضا (ع) می رود تمام گناهانش بخشیده و بهشت برایش واجب می شود البته تمام این ثواب ها به شرط است که انسان باید دارای معرفت لازم نیز باشد و پس از زیارت، گناهان کبیره را ترک کند. حال شخصی که چنین مقامی را پیدا کرده و جواب سلام خود را از ولی خداوند دریافت کرده است با وجود این پاکی ایجاد شده در وجودش به واسطه زیارت امام رضا (ع) می تواند ارتباط بهتری با امام زمان (عج) ایجاد کند.

زیارت اهل بیت (ع) به ویژه زیارت امام رضا (ع) در نوع نگاه امام زمان (عج) به انسان دارای چه تاثیری است؟

زیارت امام رضا (ع) که مرقد مطهرشان نگین ایران محسوب می‌شود و تمام هستی این کشور وابسته به ایشان است، موجب می شود پاکی و طیبه در وجود انسان ایجاد شود و در پی آن، امام زمان (عج) به انسان نگاه ویژه‌ای کنند.

به طور مثال تصور کنید اگر فردی به دیدار و زیارت پدربزرگ شما برود و ابراز ارادت و محبت کند آیا به شما نیز ابراز محبت و ارادت کرده است و موجب خوشحالی شما شده است؟ قطعاً پاسخ مثبت است لذا امام زمان (عج) نیز زمانی که مشاهده کنند فردی به زیارت پدربزرگ ایشان امام رضا (ع) می رود، قطعاً محبت و عنیات شان جلب می شود.

زیارت چه ظرفیت و بستری را برای کادرسازی و یار سازی در زمینه سازی برای ظهور دارد؟

بسیاری از افراد زمانی که به زیارت امام رضا (ع) می روند در محضر ایشان از گناهان گذشته خود توبه می کنند و مسیر حقیقی باز می گردند لذا زیارت ایشان در زمینه کادرسازی و یار سازی امام زمان (عج) بسیار تاثیرگذار و نقش آفرین است زیرا فردی که به زیارت ایشان می رود حس توبه، پاکی و بازگشت به سمت خدا را در وجود خود احساس می کند که این ها موجب می شود این فرد قلب خود را بیشتر به امام زمان (عج) گره بزند و برای جلب رضایت و خوشنودی ایشان تلاش بیشتری داشته باشد.

زیارت ائمه اطهار (ع) و امامزادگان از نسل آنها، در منظومه انتظار و سبک زندگی منتظرانه چه نقشی دارد؟

در روایات تاکید شده منتظران در دوران غیبت وظایفی را انجام دهند زیرا در این دوران زمانی بر مردم می آید که بدترین زمان ها محسوب می شود به این دلیل که در این دوران شیطان تمام قدرت خود را ابراز می کند و در ظاهر ماجرا ایمان در موضع ضعف قرار می گیرد لذا از این دوران به سخت ترین زمان ها تعبیر شده به ویژه آنکه دست مردم نیز از ولی خدا به صورت حضوری کوتاه است.

بر اساس روایات انسان منتظر باید مقید به خواندن نماز شب باشد و اگر نمی تواند این نماز را سر وقت خود بخواند قضای آن را بخواند حتی اگر نمی تواند تمام ۱۱ رکعت آن را بخواند سه رکعت شفع و وتر آن را بخواند و این توصیه امام رضا (ع) است که برای آن که مورد شفاعت ما قرار بگیرید باید اهل نماز شب باشید.

دومین کار سفارش شده در عصر غیبت، زیارت اهل بیت (ع) رفتن و تلاش برای انس و گره خوردن با آنان است، هم اکنون در تمامی شهرهای ایران، الحمدالله امامزادگانی وجود دارد که زیارت آنان، فرصتی است برای ارتباط با اهل بیت (ع) زیرا انسانی که در این اماکن شریف حضور پیدا می کند حتما نماز می خواند، زیارت انجام می دهد و معمولاً توسل نیز خواهد داشت، پس انسان برای آن که سالم بماند باید خود را مقید بداند تا به زیارت این امامزاده‌ها برود و یا حداقل در برنامه‌اش سالی یک مرتبه زیارت امام رضا (ع) را داشته باشد زیرا این برنامه ریزی موجب می‌شود حس ولایت پذیری و علقه معنوی در انسان بیشتر شود.

در روایاتی از اهل بیت (ع) مطرح شده که به طور مثال اگر فردی به دلیل دوری مسافت و یا مشکلات مالی امکان رفتن به زیارت امام حسین (ع) را ندارد، می تواند به پشت بام برود و رو به حرم ایشان سلام بدهد تا از ثواب زیارت حضرت سیدالشهداء(ع) برخوردار شود که این روایت را می توان به سایر ائمه (ع) نیز بسط داد. فردی که بنا دارد در دوران غیبت خود را حفظ کند باید اهتمام بیشتری به زیارت اهل بیت (ع) به ویژه زیارت امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و سایر امامزادگان داشته باشد.

سومین کاری که در دوران غیبت امام زمان (عج) سفارش شده است، آن است که انسان اهل روضه امام حسین (ع) باشد و اگر می تواند روز خود را روضه و گریه بر ایشان آغاز کند و اگر مقدور نیست حداقل هفته ای یک مرتبه در مجلس روضه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) شرکت کند.

پایان پیام/376

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری