خط تولید واکسن تب‌برفکی روغنی در مهاباد راه‌اندازی شد


خط تولید واکسن تب‌برفکی روغنی در مهاباد راه‌اندازی شد

مهاباد- ایرنا- خط تولید واکسن تب‌برفکی روغنی برای نخستین بار در غرب کشور در کارخانه واکسن‌سازی تب برفکی «روناک» مهاباد راه‌اندازی شد.

مدیرعامل این کارخانه روز پنج‌شنبه در جریان بازدید رییس سازمان دامپزشکی کشور از این واحد تولیدی اظهار داشت: این خط تولید قادر است سالانه بیش از ۲۰ میلیون دوز واکسن تب برفکی از نوع روغنی تولید و روانه بازار مصرف کند.

جلال شلماشی با بیان اینکه برای راه‌اندازی این خط تولید جدید ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه شد، گفت: برای عرضه این محصول جدید درخواست مجوز شده که با صدور آن به بازار مصرف صادر می‌شود و بخشی از نیاز کشور را به این نوع واکسن دامی برطرف می‌کند.

مدیرعامل کارخانه واکسن‌سازی تب برفکی «روناک» مهاباد افزود: این واحد تولیدی سالانه قادر است ۴۰ میلیون دوز انواع واکسن تب‌برفکی را تولید و روانه بازار کند.

وی اضافه کرد: برای تولید واکسن «آنتروتوکسمی» در این واحد تولیدی نیز درخواست صدور مجوز شده و موافقت اولیه آن اخذ شده است؛ پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک این خط تولید نیز راه‌اندازی شود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور نیز در این بازدید از قسمت‌های مختلف این کارخانه از جمله تاسیسات، ساختمان تولید و واحدهای تحقیقات و کنترل بازدید و با کارشناسان و مسئولان این شرکت از نزدیک گفت و گو کرد.

علیرضا رفیعی‌پور افزود: تامین بهداشت دام و کنترل بیماری‌های دامی در کشور از اهمیت فراوانی برخوردار است و در این میان بیماری تب‌برفکی به علت آنکه از مهمترین بیماری‌های دامی به شمار می‌رود، نیاز به توجه و برنامه‌ریزی بیشتری دارد.

خط تولید واکسن تب‌برفکی روغنی در مهاباد راه‌اندازی شد

وی گفت: با توجه به اهمیت بیماری تب‌برفکی در اقتصاد کشور، راه‌اندازی این واحد تولیدی نقش مهمی در تامین نیاز واکسن کشور می‌تواند داشته باشد.

رفیعی‌پور با بیان اینکه واکسن دام و طیور به میزان کافی برای مقابله با بیماری‌های مختلف در کشور ذخیره‌سازی شده، اضافه کرد: علاوه بر این بخشی از مازاد تولیدات داروهای دامی و واکسن نیز به خارج صادر می‌شود.

خط تولید واکسن تب‌برفکی روغنی در مهاباد راه‌اندازی شد

در جریان این بازدید مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی، فرماندار و امام جمعه مهاباد نیز حضور داشتند.

کارخانه واکسن‌سازی «روناک» مهاباد یکی از بزرگترین واحدهای تولید واکسن تب برفکی خاورمیانه و سومین کارخانه جهان در نوع خود است که در اواخر سال ۱۳۹۴ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
این واحد تولیدی که در فضایی به زیربنای ۱۰ هزار و ۶۰۰ مترمربع احداث شده، نخستین شرکت بخش خصوصی در کشور است که یکی از محصولات موسسه رازی را با هدف صادرات و رفع نیازهای داخلی تولید می‌کند.
برای راه‌اندازی این کارخانه واکسن‌سازی که کیفیت تولید آن در حد استانداردهای جهانی است، در مجموع ۱۲۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که ۳۳ میلیارد ریال آن از سوی بخش خصوصی و مابقی به شکل تسهیلات بانکی تامین شده است.

بیماری تب‌برفکی یک بیماری بسیار عفونی و به شدت واگیر دام است که یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده‌های دامی محسوب می‌گردد؛ این بیماری سبب کاهش شدید تولید دام می‌شود و نقش اساسی در تجارت دام و فرآورده های خام دارد.

تقریباً تمامی دام‌های زوج سم از جمله گونه‌های نشخوارکنندگان اهلی نظیر گاو، گاومیش، گوسفند و بز مورد هدف ویروس عامل بیماری قرار می‌گیرند.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی و ۱۱۶ کیلومتری ارومیه، مرکز این استان مرزی واقع شده است.

۶۱۸۵/‏۳۰۷۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)