ضعف منابع علمی از مشکلات حوزه عفاف و حجاب است


ضعف منابع علمی از مشکلات حوزه عفاف و حجاب است

بیرجند- ایرنا- مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی شورای فرهنگی عمومی استان خراسان رضوی گفت: یکی از مشکلات حوزه عفاف و حجاب در جامعه ضعف منابع علمی و تئوری است.

محمدرضا سنگ سفیدی روز چهارشنبه در نشست تبیین مدیریت فرهنگی حجاب و عفاف در بیرجند افزود: یکی از منابع موجود در خصوص عفاف و حجاب کتاب شهید مطهری است که در ۴۰ سال قبل نوشته است.

وی با بیان اینکه حجاب از روی ترس پایدار نیست اظهار داشت: خانواده‌ها منابع استدلالی قوی ندارند تا فرزندان به این باور برسند که حجاب یک ارزش است.

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی شورای فرهنگی عمومی استان خراسان رضوی با اشاره به نقش‌هایی از حجاب زنان در سنگ نگاره‌های تخت جمشید گفت: در هیچکدام از این نقش‌ها بی‌حجابی یا بدحجابی دیده نمی‌شود لذا باید به دنبال عقبه‌های ارزشی در این حوزه باشیم.

وی با تاکید بر اینکه مباحث منطقی و استدلالی در مورد حجاب بسیار مهم است، اما کافی نیست ادامه داد: گام بعدی ایجاد باورمندی به این ارزش‌ها است که با ترویج، تثبیت و تعمیق امکان پذیر خواهد بود.

سنگ سفیدی نظام خانواده، رسانه و هنر، نظام آموزشی و نظام روحانیت را از ابزارهای ایجاد باورمندی در جامعه عنوان کرد و گفت: کارآمدترین این ابزارها رسانه و هنر است که باید مورد توجه واقع شود.

وی با بیان اینکه حجاب یک نماد برای رفتار عفیفانه است افزود: اگر حیا رقم بخورد متناسب با آن عفت به وجود می‌آید و نتیجه حجاب به عنوان یک نماد پذیرفته خواهد شد.

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی شورای فرهنگی عمومی استان خراسان رضوی یادآور شد: یکی از معضلات مسایل فرهنگی این است که مشکلات را خوب نمی‌شناسیم.

وی با بیان اینکه تشخیص درست نیمی از درمان است افزود: پدیده‌ها و آنچه حاصل رفتار انسان است قابل تفکیک به مسایل فرهنگی و اجتماعی نیست، اما مدیریت پدیده‌ها را می‌توان به مدیریت فرهنگی و اجتماعی تقسیم کرد.

سنگ سفیدی با اشاره به نحوه مدیریت و مواجهه با رفتار نابهنجار از جمله بی‌حجابی و بدحجابی بیان کرد: در مدیریت فرهنگی باید اول باور مردم در خصوص ارزش‌ها تقویت شود.

وی افزود: دین و عقل منابعی تعیین کننده ارزش‌ها محسوب می‌شود و باید مردم به وسیله این ۲ منبع درک کنند که عفاف و حجاب یک ارزش است.

۹۸۹۳* ۶۰۵۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین تصاویر از دو تروریستی که در حمله پهپادی نیروهای امنیتی ایران به هلاکت رسیدند