رهاسازی یک بهله سارگپه در طبیعت شیروان


رهاسازی یک بهله سارگپه در طبیعت شیروان

بجنورد- ایرنا- مسئول روابط عمومی اداره حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان، یک بهله سار گپه را پس از تیمارداری روز سه شنبه در طبیعت رهاسازی کردند.

حسن پهلوان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این پرنده شکاری که از راسته شاهین سانان و تیره سارگپه ها است توسط یکی از شهروندان شیروان به اداره محیط زیست شیروان تحویل داده شده بود.

وی از دوستداران محیط زیست و حیات وحش درخواست کرد به محض مشاهده وحوش آسیب دیده بلافاصله موضوع را به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اطلاع دهند تا نسبت به انتقال و مداوای آنها اقدام شود.

سارگپه پرنده ای است با طول حداکثر ۵۰ سانتیمتر و رنگ پر و بال بسیار متنوع با راه راه عرضی روی دم و نواری به رنگ تیره کمرنگ در انتهای دم دیده می شود.

رنگ تنه این پرنده شکاری قهوه ای کمرنگ تا قهوه ای تیره، نوک شاهپرها قهوه ای تیره تا سیاه و سر، دارای گردنی کوتاه و پروازی سنگین و کند است و گاهی نیز در جا بال زنی می کند.

این پرنده که در زمره پرندگان حمایت شده سازمان محیط زیست است همچون سایر پرندگان هم خانواده خود اغلب از موش های صحرایی، خرگوش و پرندگان با جثه کوچک تغذیه می کند و نقش مهمی در تنظیم جمعیت حیوانات صحرایی دارد.

شهرستان شیروان با ۳۷۸۹ کیلومترمربع که از شمال به کشور ترکمنستان، از جنوب به شهرستان اسفراین، از شرق به شهرستان فاروج و از غرب به بجنورد محدود می‌شود، دارای منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی هم مرز با کشور ترکمنستان است.
این منطقه از متنوع‌ترین زیستگاه‌های گونه‌های وحشی ایران و یکی از مهم‌ترین ذخیره گاه های زیستی و جانوری کشور محسوب می‌شود.

منطقه گلیل و سرانی واقع در شمال شهرستان شیروان، گونه های شاخصی چون قوچ اوریال، پلنگ ایرانی، کل و پرندگانی مانند هما، کرکس، عقاب طلایی، کبک دری و … را در خود دارد.

۷۱۸۶/ ۶۰۴۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی