نان ایرانی میهمان همیشگی سفره کویتی ها


نان ایرانی میهمان همیشگی سفره کویتی ها

بوی نان ایرانی که در تنورهای سنتی در کویت پخت می شود در سراسر بازارهای این کشور می پیچد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از فرانس پرس, کمال همواره از بازار مبارکیه در شهر کویت دیدن می کند و در یک رستوران از خوردن چلوکباب همراه با پیاز و نان تازه ایرانی لذت می برد.
بوی نان که در تنوری سنتی در رستوران الولیمه در شهر کویت پخت می شود در سراسر بازار می پیچد. نانوای ایرانی این رستوران یکی از چانه های خمیر را از مقابلش بر می دارد و آن را روی بالشتکی پهن می کند . سپس خمیر را روی دیواره داخلی تنور می چسباند و هنگامیکه نان آماده شد با استفاده از چنگکی بلند نان داغ و تازه را از تنور خارج می کند و تحویل مشتریان می دهد.
دهها سال است که نان تافتون ایرانی مهمان سفره صبحانه ، ناهار و شام کویتی هاست. به رغم تنش های منطقه ای فزاینده ، کویتی ها همچنان ارتباط خود را با فرهنگ ایرانی حفظ کرده اند.
خلیل کمال که 60 سال دارد گفت نان ایرانی تنها نانی است که از بدو تولد آن را می شناسیم. حسن عبدالله زکریا کویتی ایرانی تبار سال 1996 رستوران الولیمه را تاسیس کرد. وی که دهه 70 زندگی خود را پشت سر می گذارد می گوید در این رستوران روزانه بین 400 تا 500 قرص نان ایرانی پخت می شود و اینکه نان ایرانی در کویت طرفداران بسیاری دارد بدان علت است که دهها سال مادران ما این نان را در خانه پخت می کردند. سپس ما شروع به تهیه این نان از نانوایی ها کردیم و صبح و ظهر و شب مقابل نانوایی در صف می ایستیم تا نان تازه به خانه ببریم.
تقریبا همه رستوران ها در این بازار قدیمی تنور دارند و نانواهای ایرانی یا افغان در این رستوران ها مشغول کار هستند.
حسین الزعبی 81 ساله و مشتری رستوران الولیمه می گوید : " بسیاری از کویتی ها با نان ایرانی بزرگ شده اند. از دوران کودکی ، ایرانی ها برای ما نان پخت کردند و ما صبح هنگام از این نان به همراه شیر و کره استفاده می کردیم. "
به غیر از بازارها ، کویتی ها می توانند نان ایرانی را از نانوایی ها نیز تهیه کنند و با تشکیل صف در ساعات اولیه صبح و بعدازظهر نان تازه را به خانه های خود ببرند.

برخی کویتی ها از نانوا می خواهند نان آنها را همراه با کنجد ، آویشن و خرما پخت کند و بسیاری دیگر همراه خود کیسه های پارچه ای دارند تا نان را تازه به خانه ببرند. معاون اتحادیه تعاونی های کویت می گوید نانوایی هایی که نان ایرانی پخت می کنند در دهه 1970 در کویت تاسیس شدند و از آن زمان تعداد آنها به بیش از 100 نانوایی رسیده است.
وی افزود این نانوایی ها به منظور تامین نان مورد نیاز کویتی ها روزانه دو میلیون قرص نان پخت می کنند و سوخت و آرد آنها با قیمت یارانه ای تامین می شود بنابراین هر نان با قیمت بیش از 20 فلس در اختیار کویتی ها قرار نمی گیرد ( کمتر از هفت سنت) .
با وجود این ، قیمت نان بسته به نوع افزودنی ها به آن همچون کنجد و رازیانه ممکن است به 50 فلس نیز برسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج