12 حلقه چاه غیرمجاز در مهاباد مسدود شد


12 حلقه چاه غیرمجاز در مهاباد مسدود شد

مهاباد- ایرنا- رییس امور آب مهاباد گفت: از ابتدای امسال تاکنون 12 حلقه چاه آب در راستای مقابله با برداشت‌های غیرمجاز آب‌های زیرزمینی در سطح این شهرستان شناسایی و با دستور مراجع قضایی مسدود شد.

خالد رحمانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد چاه در روستاهای بخش مرکزی و خلیفان قرار داشت که به صورت غیرقانونی وارد مدار مصرف کشاورزی شده بود.

وی ادامه داد: امسال طبق دستورالعمل باید حداقل ۱۸ مورد چاه غیرمجاز دیگر که به صورت غیرمجاز در مصارف مختلف برداشت می‌شوند، شناسایی و برای انسداد آنها اقدام شود.

رحمانی اضافه کرد: در گاهی اوقات برای انسداد چاه‌ها با مقاومت کشاورزان و اهالی روستاها روبرو هستیم در صورتی که آنان باید منفعت بلندمدت را به کوتاه مدت ترجیح دهند و بدانند تداوم حیات کشاورزی و زندگی آنان به این اقدام وابسته است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون پنج هزار و ۴۰۹ حلقه چاه غیرمجاز در این شهرستان شناسایی شده است، افزود: حجم تخلیه این تعداد چاه غیرمجاز سالانه بالغ بر ۷۰ میلیون مترمکعب است.

وی اظهار داشت: برداشت غیرمجاز آب‌های زیرزمینی باعث کاهش این منابع و پایین رفتن سطح آب آنها می‌شود که در بسیاری از مواقع موجب فرونشست اراضی نیز می‌گردد.

رحمانی همچنین بیان کرد: هم اکنون یکهزار و ۵۳۹ حلقه چاه دارای مجوز در مهاباد با حجم تخلیه بیش از ۵۲ میلیون مترمکعب وجود دارد که از این تعداد یکهزار و ۲۸۷ حلقه در بخش کشاورزی با حجم تخلیه ۴۴.۵ میلیون مترمکعب، ۱۹۰ حلقه با حجم تخلیه ۳.۵ میلیون مترمکعب مربوط به بخش صنعت و ۵۹ حلقه نیز با حجم تخلیه ۶ میلیون مترمکعب مربوط به آب شرب است.

وی با اشاره به اینکه نصب کنتورهای هوشمند چاه‌های مجاز برای جلوگیری از اضافه برداشت ضروری است، افزود: امسال با نصب هشت فقره دیگر از این کنتورها، مجموع چاه‌های دارای کنتور هوشمند به ۳۰ فقره رسیده است.

رییس امور آب مهاباد گفت: برای نصب این کنتورها نیاز به همکاری بهره‌برداران است تا در کمترین زمان ممکن نسبت به نصب آنها اقدام شود زیرا که تمدید پروانه بهره‌برداری از چاه‌های آب منوط به نصب کنتور هوشمند است و در صورت نصب نکردن آنها برق مصرفی چاه‌ها قطع خواهد شد.

از ابتدای سال ۱۳۹۳ تاکنون ۵۸۷ حلقه چاه غیرمجاز در مهاباد با دستور مراجع قضایی مسدود شده است.

مهاباد دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است که از این میزان بیش از هفت هزار و ۵۰۰ هکتار با سامانه‌های نوین و مجهز آبیاری می‌شود.

۹۹۰۳/‏۶۱۸۵/‏۷۱۲۹

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی