نخستین گروه از زائران ایرانی رهسپار مکه مکرمه شدند


نخستین گروه از زائران ایرانی رهسپار مکه مکرمه شدند

نخستین گروه از زائران ایرانی خانه خدا با حضور در مسجد شجره و مُحرم شدن، رهسپار مکه مکرمه شدند. از فردا، 24 تیرماه زائران مستقیماً از طریق فرودگاه جده نیز وارد عربستان شده و پس از پوشیدن لباس احرام وارد مکه می‌شوند.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: نخستین گروه از حجاج ایرانی پس از زیارت مرقد پیامبر (ص) و ائمه بقیع (ع)، برای زیارت خانه خدا لباس احرام پوشیدند و راهی مکه مکرمه شدند.

این گروه از زائران که شمار آنان حدود دو هزار نفر بود، اعضای کاروان هایی از استان های یزد، زنجان، خوزستان و تهران بودند که شب گذشته در میقات حاضر شده و لباس یکدست سفید احرام را بر تن کردند.


این افراد پس از به جای آوردن نماز جماعت مغرب همراه با دیگر حاجیان کشورهای مختلف در مسجد شجره در نزدیکی مدینه، نماز عشا را نیز در همان محل به امامت حجت الاسلام والمسلمین محمد رضایی، عضو بعثه مقام معظم رهبری و مسؤول شورای استفتای مدینه منوره به جای آوردند.

آنان سپس مراسم تلبیه را برگزار کرده و با شعار «لبیک، اللهم لبیک» و در فضایی معنوی و روحانی رهسپار مکه مکرمه شدند.

مسجد شجره که مسجد ذوالحلیفه نیز نامیده می شود، از مساجد تاریخی منطقه مدینه است که در هشت کیلومتری جنوب غربی مسجدالنبی(ص) و در مسیر مکه قرار دارد. این مسجد، میقات کسانی است که برای عمره تمتع و عمره مفرده از مدینه به مکه می روند.


پیامبر اکرم (ص) در سفرهای عمره و حج تمتع در این میقات، مُحرم شدند. میقات، محل احرام بستن است و در مجموع، پنج نقطه با مسافت های مختلف نسبت به مکه، میقات زائران خانه خدا به شمار می رود.

مسجد شجره پس از مسجدالنبی(ص)، یکی از بزرگترین و زیباترین مساجد مدینه به شمار می رود. این مسجد در زمان حاضر 26 هزار مترمربع زیربنا دارد که با احتساب امکانات جانبی، مساحت آن به 90 هزار مترمربع می رسد.

کاروان های زائران ایرانی شش روز پیش از آن، وارد مدینه منوره شده و در این مدت، ضمن زیارت مسجدالنبی و مرقد پیامبر (ص)، به زیارت امام حسن مجتبی، امام سجاد، امام محمد باقر و امام جعفر صادق علیهم السلام در بقیع رفته و از اماکن تاریخی این شهر مقدس نیز دیدن کرده بودند.


از آنجا که از نظر شیعیان، حرکت در روز به سوی مکه مکرمه، کفاره دارد، همه زائران ایرانی ترجیح می دهند شب هنگام وارد میقات شده و پس از پوشیدن لباس احرام، رهسپار خانه خدا شوند.
حجاج ایرانی پس از مُحرم شدن و انجام مراسم ویژه در مسجد شجره، با 50 دستگاه اتوبوس راه مکه مکرمه را در پیش گرفتند تا پس از چهار ساعت وارد مسجدالحرام شوند.

این گزارش می افزاید: «علی رضا رشیدیان» در رأس هیأتی در مسجد شجره حضور یافت تا از نزدیک بر روند انتقال حجاج و ارائه خدمات به آنان نظارت کند.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین از محل ارایه بسته های غذایی به زائران مسجدالحرام در نزدیکی مدینه دیدن کرد و تا زمان ورود آخرین زائر احرام پوش به محدوده حرم به مدت بیش از چهار ساعت در محل حاضر بود.


رشیدیان در گفت وگو با خبرنگار ستاد خبری حج، از وضع ارایه خدمات و تسهیلات به زائران ایرانی ابراز رضایت کرد و گفت که همه امکانات در این مسیر تدارک دیده شده است.

وی افزود: هیچ مشکل و کمبودی در زمینه ارایه خدمات و حمل و نقل زائران وجود ندارد و عملیات حج زائران ایرانی بخوبی در حال اجرا است.

با انتقال نخستین گروه حجاج از مدینه به مکه، از این پس، هر روز حدود دو هزار حاجی ایرانی پس از اقامتی شش روزه و زیارت شهر پیامبر(ص)، با لباس سفید احرام از مسجد شجره به سوی مسجدالحرام به حرکت در خواهند آمد.

حجاج ایرانی از فردا (دوشنبه،24 تیرماه) علاوه بر مدینه، از طریق فرودگاه جده نیز وارد عربستان شده و پس از پوشیدن لباس احرام از آنجا به طور مستقیم به مکه مکرمه خواهند رفت تا برای انجام مناسک حج آماده شوند.

قرار است بیش از 86 هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج با شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) ظرف سه هفته آینده وارد سرزمین وحی شوند.

ورود حجاج ایرانی به خاک عربستان از 17 تیر آغاز شده و تاکنون بیش از 12 هزار نفر وارد مدینه شده اند.
آخرین کاروان حجاج ایران، 17 شهریور سرزمین وحی را ترک خواهد کرد.

امسال طولانی ترین مدت اقامت حجاج ایرانی در سرزمین وحی در طول دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می رود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کتاب تعلیم انشا - سال 1329