ورزشکار عراقی قهرمان مسابقات «دامه» غرب کشور شد


ورزشکار عراقی قهرمان مسابقات «دامه» غرب کشور شد

مهاباد - ایرنا - ورزشکار عراقی به مقام قهرمانی مسابقات «دامه» غرب کشور در بوکان دست یافت.

رئیس هیأت ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی بوکان روز شنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: این دوره از مسابقات با حضور ۴۸ نفر از شهرستان‌های مهاباد، اشنویه، پیرانشهر و نقده در آذربایجان‌غربی، شهرستان‌های سقز و مریوان از استان کردستان و یک تیم سه‌نفره از شمال عراق برگزار شد.

ابراهیم نادری ادامه داد: این مسابقات در ۹ دور به روش سوئیسی و انفرادی به مدت ۲ روز در خانه شطرنج این شهرستان برگزار شد.

وی اظهار کرد: در پایان این دوره از مسابقات «نزار ناصح» دامه‌باز عراقی به مقام نخست دست پیدا کرد و «علی صالح‌نیا» از پیرانشهر و «عطا داد پرنیان» از مریوان به ترتیب دوم و سوم شدند.

وی ادامه داد: نفرات برتر این دوره از مسابقات می‌توانند در مسابقات دامه کشور ترکیه که مهر امسال به صورت آزاد برگزار می‌شود، حضور داشته باشند.

رئیس هیات ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی بوکان گفت: در این دوره از مسابقات شرکت کنندگانی از تمام رده‌های سنی حضور داشتند به طوری که کم سن‌ترین بازیکن به نام «آرپا حیدری» ۹ سال و مسن‌ترین بازیکن «محمد مامه» بیش از ۵۰ سال سن داشتند.

«دامه» یک نوع بازی بومی محلی شبیه شطرنج با ۳۲ مهره است که حریفان با پیش‌بینی حرکت مهره‌های طرف مقابل و حذف آنها بازی را پیش می‌برند.
در این بازی بومی محلی از یک صفحه شطرنجی ۱۶ در ۱۶ خانه‌ای استفاده می‌شود و مهره‌ها در ۲ دسته ۱۶ تایی و چهار ردیف هشت تایی در ۲ طرف صفحه چیده می‌شود؛ در این بازی محلی تمامی مهره‌ها حرکت‌های یکسانی دارد و می‌توان به جلو و طرفین حرکت و مهره‌های حریف را از بازی خارج کرد.
مهره‌ای که بتواند به خط پایانی طرف مقابل برسد، اختیارات ویژه ای دارد و در چهار گوشه صفحه می‌تواند حرکت کند و در صورتی که این مهره تنها مهره باقیمانده یک طرف مسابقه باشد، به آن «داشه هاره» می‌گویند.
این نوع بازی محلی با توجه به اینکه نیاز به امکانات و فضای زیادی ندارد در محیط خانه، مغازه و بوستان‌ها انجام می‌شود.
این بازی که در مناطق غرب کشور طرفداران فراوانی دارد توسط کشور ترکیه ثبت جهانی شده و هر ساله در کشورهای عربی و ترکیه مسابقات جهانی آن برگزار می‌شود.

۷۵۱۰/۶۱۸۵/۲۰۹۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)