اقدامات برجامی ایران واکنشی به هرج و مرج سیاسی غرب است


اقدامات برجامی ایران واکنشی به هرج و مرج  سیاسی غرب است

مسکو – ایرنا – استاد دانشگاه دولتی مدیریت روسیه اعلام کرد: اقدامات برجامی ایران و گام هایی که این کشور در پاسخ به هرج و مرج سیاسی غربی ها در این توافق بین المللی بر می دارد ، سنجیده و منطقی است.

پروفسور فائل ایگباتوف روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: قدرت های پیشرو غربی از شیوه ایران برای دفاع از منافع قانونی خود شوکه شده اند چرا که انتظار چنین اقداماتی از سوی ایران را نداشتند.
وی با بیان اینکه آمریکا با خروج از برجام، بی توجهی و بی اعتنایی به قوانین و توافق های بین المللی را در عمل اثبات کرد، اظهار داشت: شرکای اروپایی آمریکا نیز به گفتار درمانی روی آورده و بجای اقدامات واقعی فقط سعی کردند ایران را با وعده و وعید فریب داده و تسلی بخشند.
ایگباتوف افزود: کشورهای غربی کوچکترین کمک به فروش نفت ایران و تسهیلات بانکی برای جمع آوری درآمدهای نفتی این کشور نکردند در حالی که آنها در امضای برجام متعهد شده بودند که به ایران کمک کنند.

این عضو آکادمی علوم روسیه یادآوری کرد که اینگونه اقدامات غرب قابل پیش بینی بود و این کشورها قابل اطمینان نیستند و در تاریخ بارها رفتارهایی داشته اند که هرگونه اعتماد به آنها را ازبین می برد.
وی ادامه داد: غربی ها سعی می کنند با زورگویی ایران را واداربه پذیرفتن شرایط تحمیلی خود کنند، غربی ها فقط سرمایه را باور دارند. اما ایران به خدا ایمان دارد و به همین دلیل این کشور به تعهدات خود عمل می کند و به آن بطور کامل پایبند است اما غربی ها در هر فرصتی از انجام تعهدات خود سر باز می زنند.
ایگباتوف معتقد است که ایران می تواند روسیه نوین به رهبری پوتین را الگو قرار دهد که پس از نابسامانی های گسترده دوره ریاست جمهوری بوریس یلتسین، همه مشکلات را برطرف کرد و با خود باوری بار دیگر ارتش را تقویت و به اقتصاد کشور سر و سامان داد.
استاد دانشگاه روس خاطرنشان کرد: ایران نیز گام های بزرگی برداشته و در عرصه های مهمی همچون نظامی و فناوریهای پیشرفته به رغم تحریم ها توسعه یافته است و با امکانات و توانمندیهای خود می تواند مسیر ترقی و پیشرفت را ادامه دهد.
ایگباتوف گام اعلام شده از سوی ایران برای افزایش سطح غنی سازی اورانیوم را مهم خواند و افزود: ایران به سوخت هسته ای نیاز دارد و غنی سازی اورانیوم برای تولید سوخت راکتور نیروگاه بوشهر و راکتور تحقیقاتی تهران انجام می گیرد.
ایران روز یکشنبه در پی خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه و عدم انجام تعهدات از سوی دولت‌های اروپایی و بقیه کشورهای امضا کننده توافق هسته‌ای گام دوم کاهش تعهد به برنامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را برداشت.
مقامات، دیپلمات‌ها، سناتورها و نمایندگان پارلمان روسیه با توجه به اقدامات جدید تهران در خصوص کاهش تعهدات داوطلبانه خود، ضمن حمایت از ایران در برجام و درک اقدامات تهران برای حفظ توافق هسته‌ای با توجه به خروج غیرقانونی و یکطرفه آمریکا از آن، از نگرانی خود مبنی بر بدتر شدن وضعیت پیرامون توافق هسته‌ای سخن گفتند و خواستار خویشتنداری تهران شدند.

**توقیف نفتکش ایرانی نقض قوانین بین المللی است
ایگباتوف در ادامه این مصاحبه توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس در جبل الطارق را نقض قوانین بین المللی خواند و اضافه کرد: این اقدام انگلیس در هیچ قانونی نمی گنجد.
وی ادامه داد: این یک راهزنی دریایی است و لندن که عضو برجام است برخلاف تعهدات خود در این توافق بین المللی و در راستای خوش خدمتی به آمریکا برای اهداف سیاسی و جلب حمایت این کشور به چنین اقدامی متوسل شده است.
نیروی دریایی انگلیس در اقدامی خلاف حقوق بین‌الملل، یک نفتکش حامل نفت ایران را در تنگه جبل الطارق توقیف کرده است.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چند روز پیش با احضار «راب مکر» سفیر انگلیس در تهران، به این اقدام لندن اعتراض و تأکید کرد که این نفتکش در حال گذر از آب‌های بین‌المللی بوده و جمهوری اسلامی ایران از تمامی ظرفیت‌های سیاسی و قانونی خود برای رهاسازی این کشتی و استیفای حقوق خود استفاده خواهد کرد.
در جریان این احضار، رئیس اداره سوم غرب اروپا با غیرقابل قبول دانستن این اقدام و اینکه حسب اطلاعات موجود، توقیف این نفتکش به درخواست آمریکا صورت گرفته است، خواستار رهاسازی سریع نفتکش مزبور شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طلاق روناک یونسی از شوهر دومش ! / خانم بازیگر در کانادا مطلقه شد + عکس شوهران اول و دوم !