چرم مغان؛ تلخی رو به پایان


چرم مغان؛ تلخی رو به پایان

اردبیل - ایرنا - از دور که نگاه می‌کنی مجموعه تولیدی بزرگ در ذهنت مجسم می شود، زمانی که افتتاح شد جزو نخستین واحدهای تولیدی استان بود و صادرات آن بازارهای اروپایی را نیز تسخیر کرد، اما اکنون نزدیک این بنای بزرگ که می‌شوی می‌بینی خرابه‌ای بیش نیست، اینجا کارخانه چرم مغان است.

بیش از هفت سال است که چرم مغان خوابیده است، بنایی که در گوشه خروجی شهر اردبیل مامن گزیده و با خود خاطرات خوش اشتغال را دارد اکنون دلگیر کننده به نظر می‌رسد، ولی گام‌های ابتدایی برای رونق دوباره آن در شکلی دیگر جریان گرفته است.

سال ۸۴ بود که این کارخانه دولتی با ۱۵۰ کارگر فعالیت خود را شروع کرد، اما بعد از ۲ سال فعالیت تعطیل و کارگران آن بیکار شدند، در سال ۸۶ این کارخانه به بخش خصوصی واگذار شده و فعالیت دوباره کارخانه از سر گرفته و کارگران نسبتاً زیادی در آن مشغول کار شدند.


چرم مغان؛ تلخی رو به پایان

فعالیت کاخانه در اواخر دهه ۸۰ رونق گرفته و تعداد کارگران هم تا ۴۰۰ نفر افزایش یافت.

بحران‌های اوایل دهه ۹۰ گریبانگیر این کارخانه نیز شد و در سال ۹۱ دوباره کارخانه به سبب شرایط بد اقتصادی دچار رکود شده و به خاطر نبود مواد اولیه و برخی سیاست‌های اقتصادی آن زمان تعطیل شد.

مطلب فروتن، مدیر اداری سابق کارخانه چرم مغان اردبیل دلیل تعطیلی این کارخانه را "گرانی حامل‌های انرژی" خواند.

وی گفت که پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها انرژی گران شد و کارخانه را به تعطیلی کشاند، البته این یکی از دلایل توقف تولید در این کارخانه بود.

از همان سال دیگر این واحد تولیدی نسبتاً بزرگ نتوانسته خود را از بحران گرفتار شده‌اش خارج سازد و در طول سالیان گذشته ساختمان آن فرسوده و در و دیوارهایش در حال از بین رفتن است. تجهیزات کارخانه نیز در این مدت از کار افتاده و بسیاری از قطعات از جا کنده شده و در سالن کوچکی جاسازی شده است.

زمزمه های احیای دوباره چرم مغان

سیاست‌های رونق اقتصادی دولت تدبیر و امید و توجه به بخش فناوری و دانش بنیان به تازگی روزنه امیدی برای بازسازی و فعالیت دوباره این واحد تولیدی گشوده است، بابک دین پرست معاون اقتصادی وزیر کشور که به تازگی در جریان سفر به استان اردبیل از این کارخانه نیز بازدید کرد ضمن ابراز تاسف از وضعیت چرم مغان احیای دوباره کارخانه را نوید داد.

وی گفت که این واحد با پیشنهاد مسئولان استان اردبیل در قالب شرکت‌های دانش بنیان فعال خواهد شد.

دین پرست بیان کرد: حیف است این مجموعه بلاتکلیف رها شود، چرا باید این کارخانه در طول این مدت به حال خود رها شود؟ با راه اندازی این واحد می‌توان هزاران اشتغال برای جوانان ایجاد کرد.

اکبر بهنامجو استاندار اردبیل هم احیای کارخانه چرم مغان را ضروری دانست و گفت: این واحد با محوطه حدود ۱۶ هکتار زمین و ۲۲ هزار مترمربع فضای سرپوشیده ظرفیت مغفول مانده استان است.

وی اظهار کرد: با مالک این کارخانه مذاکراتی انجام و قرار است که این واحد تولیدی در قالب شرکت های دانش بنیان و کارآفرینی در بخش صنایع دستی دوباره فعال شود.

استاندار اردبیل گفت: این واحد در گذشته با ۴۰۰ نفر شاغل فعالیت داشته اما ظرفیت اشتغال برای سه هزار نفر را دارد.


چرم مغان؛ تلخی رو به پایان

وی بیان کرد: فعالیت پایین دستی چرم در این واحد به دلیل داشتن بهره‌وری پایین به صنایع بالادستی چرم تغییر می‌یابد و راه اندازی صنایع دستی چرم با رویکرد جدید از جمله اهداف فعالیت دوباره این واحد است.

بهنامجو از تلاش برای رفع موانع و مشکلات این واحد راکد خبر داد و گفت: در حال حاضر جاده دسترسی این کارخانه اصلاح شده و تلاش می‌شود در حوزه گردشگری نیز در این محل طرح‌هایی اجرا شود.

استاندار اردبیل گفت: با اخذ مجوز از معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری کارخانه راکد چرم مغان به پارک علم و فناوری تبدیل می‌شود و با هماهنگی مرکز علم و فناوری قرار شده این مجموعه به توان تولیدی و اشتغالزایی مضاعف دست پیدا کرده و نسبت به سال‌های قبل دوران طلایی را دوباره تکرار کند.

وی بیان کرد: دیگر قرار نیست در این مجموعه صنایع پایین دستی چرم نظیر کیف و کفش هدف مجموعه باشد بلکه قرار است صنایع بالا دستی چرم در این مجموعه هدفگذاری شود تا در بخش توسعه صنایع دستی و حوزه گردشگری بتوان از آن استفاده کرد.

بهنامجو افزود: قرار است از همین امسال در این واحد راکد زمینه اشتغال ۴۰۰ نفر فراهم شود و هر سال نیز این تعداد شغل افزوده شده و در چند سال آینده فضای اشتغال ۲ تا ۳ هزار نفر در این کارخانه که در یک فضای ۱۶ هکتاری فعال می شود، فراهم آید.

وی ضرورت تامین زیرساخت‌ها در این مجموعه تولیدی را یادآور شد و گفت: قرار است در این مجموعه زیرساخت‌های مورد نیاز نظیر فیبرنوری، جاده دسترسی و سایر امکانات مهیا شود تا براساس توافقی که با معاونت علم و فناوری رئیس جمهور به امضا رسیده این مجموعه به قطب منطقه‌ای پارک علم و فناوری تبدیل شود.

پارک علم و فناوری چرم مغان را احیا می کند

حبیب ابراهیم پور رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل هم در این باره گفت: در جلسه سه جانبه پارک علم و فناوری و معاونان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مالک کارخانه چرم مغان موافقت مقدماتی برای تاسیس کارخانه نوآوری در استان اردبیل فراهم شد.


چرم مغان؛ تلخی رو به پایان

وی افزود: تفاهم نامه راه اندازی کارخانه نوآوری بین معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، استانداری اردبیل، پارک علم و فناوری استان و کارخانه چرم مغان به زودی منعقد می شود.

ابراهیم پور افزود: با توجه به برنامه‌ریزی و اقدامات انجام شده در سطح استان و همچنین جلسات برگزار شده با مسئولان مربوطه در معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری مقدمات لازم جهت انعقاد تفاهم نامه و قرارداد های راه اندازی کارخانه نوآوری بین دکتر ستاری و بهنامجو استاندار اردبیل و پارک علم و فناوری در آینده نزدیک انجام خواهد شد.

رونق تولید با احیای کارخانه راکد استان اردبیل

تعداد قابل توجهی از کارخانه های استان وضعیت مشابهی با چرم مغان دارند و مسئولان استانی با برنامه ریزی و رفع موانع تولید قصد فعال‌سازی آن را دارند.

ارژنگ عزیزی معاون اقتصادی و توسعه مدیریت منابع انسانی استاندار اردبیل با بیان اینکه در اجرای سیاست های حمایتی دولت واحدهای تولیدی و صنعتی راکد این با پرداخت تسهیلات کم بهره بانکی فعال می شوند گفت: از فروردین امسال با تلاش فرمانداری‌ها یک هزار و ۱۶۹ واحد فعال، نیمه فعال و راکد در استان شناسایی شده که از این میزان ۴۰۴ مورد آن راکد است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۱۵ واحد در بخش کشاورزی و ۳۰ واحد هم در بخش صنعت استان احیا شد، افزود: برای رونق اشتغال در استان برش شهرستانی تا افق ۱۴۰۴ تهیه شده و در بخش کشاورزی ایجاد گلخانه در سطح ۲ هزار و ۳۲۴ هکتار هدف گذاری شده است.

به گفته وی، در بخش کشاورزی استان هم در مجموع ۱۶۱ واحد صنایع تبدیلی، ۱۳۶ واحد فعال و ۲۵ واحد راکد شناسایی شده که واحد نیمه فعال و راکد از تسهیلات مذکور بهره مند می‌شوند.

کاهش مشکلات کارگری در استان اردبیل

در این حال دبیر کمیسیون کارگری شورای تامین استان اردبیل هم می گوید که مسئولان با توجه ویژه به موضوع رونق تولید و رفع مشکلات کارخانجات دارای مشکل و غیرفعال مشکلات کارگری در این استان را به حداقل ممکن رسانده اند.

‏ماریا موسوی ‬ گفت که با پیگیری های استاندار و مدیران مرتبط، مشکلات واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی استان به حداقل رسیده است.

وی بیان کرد: در کمیسیون کارگری شورای تامین استان، موضوع واحدهای مشکل دار به صورت تخصصی و کارشناسی، مورد بررسی قرار گرفته و با حضور مدیران مرتبط، سعی در مرتفع کردن مشکلات کارگری داریم.

گزارش: یعقوب شاددل
۷۱۱۰/‏۶۰۱۶

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان