مجموعه پاسارگاد؛ شکوه تاریخ و صلابت معماری ایران


مجموعه پاسارگاد؛ شکوه تاریخ و صلابت معماری ایران

در دنیا کمتر کسی است مجموعه تاریخی پاسارگاد را نشناسد. جهان گردان و باستان شناسان زیادی به امید کشف گنجینه‌ی پاسارگاد، به ایران سفر می‌کنند. اگر می‌خواهید بدانید که در مجموعه تاریخی پاسارگاد چه سازه‌هایی وجود دارد، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

میراث جهانی پاسارگاد، کلکسیونی از آثار تاریخی دوران هخامنشیان را به نمایش گذاشته است. در دنیا کمتر کسی است مجموعه تاریخی پاسارگاد را نشناسد. جهان گردان و باستان شناسان زیادی به امید کشف گنجینه‌ی پاسارگاد، به ایران سفر می‌کنند. اگر می‌خواهید بدانید که در مجموعه تاریخی پاسارگاد چه سازه‌هایی وجود دارد، خواندن این مطلب را از دست ندهید.
مجموعه پاسارگاد؛ شکوه تاریخ و صلابت معماری ایرانپاسارگاد کجاست؟
در استان فارس و جایی میان رشته کوه‌های زاگرس، دشت وسیعی وجود دارد که شما را تا ارتفاع ۱۹۰۰ متری سطح دریا بالا می‌برد. این دشت پاسارگاد نام دارد و در فاصله‌ی ۱۳۰ کیلومتری شمال شهر زیبای شیراز واقع شده است. دشت پاسارگاد بنا به اقلیم کوهستانی و تابستان‌های خنکش، بعد از اولین پیروزی بر مادها، مورد توجه کوروش بزرگ قرار گرفت. زمانیکه کوروش کبیر، پاسارگاد را به مرکز فرماندهی خود انتخاب نمود، شروع به احداث کاخ‌ها و بنا‌های سنگی کرد. از این رو مجموعه تاریخی پاسارگاد را در آنجا به یادگار گذاشت.

مجموعه پاسارگاد؛ شکوه تاریخ و صلابت معماری ایران

موقعیت آثار باستانی در مجموعه پاسارگاد
مجموعه تاریخی پاسارگاد از یک محوطه حفاظتی بسیار بزرگ تشکیل شده که محوطه‌ی اصلی را در مرکز خود جای داده است. در محوطه اصلی مهم‌ترین آثار تاریخی پاسارگاد قرار دارند. موقعیت این بنا‌ها در محوطه اصلی به این شرح می‌باشد: آرامگاه کوروش بزرگ در سمت جنوب، مجموعه‌ی سلطنتی در مرکز، یک پل تاریخی در شرق و زندان سلیمان در شمال محوطه اصلی قرار گرفته اند.
در مجموعه‌ی سلطنتی، کاخ مسکونی کوروش بزرگ، دروازه، تالار عمومی و باغ سلطنتی مشاهده می‌شود. در محوطه‌ی حفاظت شده‌ی اطراف، بقایای مجموعه تاریخی پاسارگاد را می‌توان دید که برخی متعلق به دوران ما قبل تاریخ هستند. مدرسه، کاروانسرا، محدوده‌ی مقدس، تل خاری، تل نخودی، تل سه اسیاب و دو تلان از دیدنی‌های محوطه‌ی حفاظت شده می‌باشند. در ادامه به معرفی برخی از بنا‌های معروف مجموعه تاریخی پاسارگاد می‌پردازیم.
مجموعه پاسارگاد؛ شکوه تاریخ و صلابت معماری ایرانآرامگاه کوروش کبیر
آرامگاه کوروش بزرگ یکی از درخشان‌ترین آثار مجموعه تاریخی پاسارگاد می‌باشد که نظر باستان شناسان را به خود جلب کرده است. ساخت این آرامگاه، آنچنان دقیق و مهندسی است که گمان نمی‌کنید ۲۵ قرن از عمر آن می‌گذرد. این بنا در مساحت ۱۵۶ متر مربع و ارتفاع ۱۱ متر از سنگ سفید مرمر ساخته شده است. جالب است بدانید که در ساخت این بنا هیچگونه ملاتی استفاده نشده و بلوک‌های سنگی با بست‌های فلزی به هم وصل شده اند. در نمای آرامگاه، هفت طبقه‌ی سنگی خواهید دید که مقدس بودن عدد هفت را نشان می‌دهد. اگر بنای سنگی آرامگاه را به دو بخش تقسیم کنیم، در بخش اول شش پله‌ی سنگی و در بخش دوم یک اتاقاک سنگی با سقف شیبدار واقع شده است. تابوت زرینی که پیکر کوروش کبیر را حمل می‌کند در همین اتاقک قرار دارد.
مجموعه پاسارگاد؛ شکوه تاریخ و صلابت معماری ایرانکاخ اختصاصی کوروش
کاخ اختصاصی، یکی از باشکوه‌ترین بنا‌های مجموعه‌ی سلطنتی می‌باشد که اقامتگاه کوروش کبیر بوده است. با ورود به این کاخ، در عمارتی بزرگ و ۳۰۰۰ متری قدم خواهید گذاشت. در مجموعه‌ی این کاخ، دو درگاه فرعی شما را به تالار مرکزی می‌رساند و دو درگاه اصلی به روی ایوان‌های شرقی و غربی کاخ باز می‌شود. روی درگاه‌ها نقوش برجسته‌ای از کوروش و مستخدم هایش حک شده است. از اتاق‌های داخل ایوان، بقایای کمی بجا مانده است. در معماری این کاخ، ترکیب سنگ‌های مرمرنما، آهکی سیاه وماسه‌ای کبود رنگ، جلوه‌ی زیبایی را به عمارت پادشاهی بخشیده اند.
مجموعه پاسارگاد؛ شکوه تاریخ و صلابت معماری ایراندر گذشته محوطه‌ی اصلی مجموعه تاریخی پاسارگاد، بخشی از باغ شاهنشاهی را شامل می‌شدند. درب ایوان‌های کاخ به روی باغ شاهنشاهی باز می‌شد؛ اما امروزه غیر از سنگفرش‌های سنگی و باقیمانده‌هایی از ستون‌های کاخ، چیزی نمانده است. در بخش جنوبی کاخ، سنگ نوشته‌ای وجود دارد با این مضمون: «من کوروش شاه هخامنشی ام».
مجموعه پاسارگاد؛ شکوه تاریخ و صلابت معماری ایرانکاخ بارعام
کاخ بارعام، عمارت میهمانی کوروش است که در آن از مهمانان خود پذیرایی می‌کرده است. کاخ بارعام با مساحت ۲۴۷۲ متر مربع بعد از کاخ اختصاصی کوروش، بزرگترین کاخ سنگی مجموعه تاریخی پاسارگاد است. تالار مرکزی با هشت ستون و ۷۰۵ متر مربع زیربنا، بزرگترین بخش کاخ بارعام است که از چهار جهت به ایوان‌هایی با ستون‌های کوچتر وصل می‌شود. در معماری ستون‌های تالار، از سنگ‌های سیاه و سفید استفاده شده است.
جالب است بدانید که تالار کاخ بارعام، میزبان اولین نشست سازمان ملل در ۲۵ قرن پیش بوده که موضوع حقوق بشر را مطرح کرد. در اطراف تالار چهار ایوان قرار دارد که بزرگترین آن‌ها ۸ ستون دارد. هر کدام از درگاه‌های کاخ بارعام به نقوشی از تصاویر حیوانات با پای انسان، تزئین شده اند. تمام کنده کاری‌ها و نقوش سنگی برگرفته از سنت‌های ملل مختلف بویژه آشوریان است.
مجموعه پاسارگاد؛ شکوه تاریخ و صلابت معماری ایرانتخت سلیمان
تل تخت یا تخت سلیمان از دیگر بنا‌های مجموعه تاریخی پاسارگاد است که بر روی تپه‌ای بزرگ قرار دارد. زمانی که کوروش با ساخت مجموعه‌ای شبیه به تخت جمشید را در سر داشت شروع به ساخت تل تخت کرد که با مرگ وی نیمه تمام ماند. در زمان کوروش کبیر از سنگ‌های مرمر برای ساخت تل تخت استفاده می‌شد که بعد از مرگ وی، داریوش بزرگ سازه‌های خشتی را بکار گرفت. تل تخت مجموعه‌ای از سازه‌های تاریخی را در وسعت ۸۰۰۰ متر در برگرفته است. ساختار‌های سنگی این مجموعه متعلق به دوران کوروش می‌باشد و مابقی سازه‌های خشتی متعلق به دوره‌های دوم هخامنشی، سلوکی، اشکانی و اواخر دوره ساسانی است.
مجموعه پاسارگاد؛ شکوه تاریخ و صلابت معماری ایرانکاروانسرای مظفری
کاروانسرای مظفری یکی از بنا‌های ارزشمند پاسارگاد است که در ۱۰۰۰ متری آرامگاه کوروش واقع شده است. این کاروانسرا ۲۰۸ متر مربع از محوطه‌ی مجموعه تاریخی پاسارگاد را به خود اختصاص داده است. تمام این کاروانسرا از سنگ مرمر است و در برخی از جا‌ها سنگ‌های ربوده شده از مجموعه‌ی سلطنتی دیده می‌شوند. در مجموعه‌ی این اثر تاریخی، ایوانی از سنگ‌های چهارگوش خود نمایی می‌کند. در بخش پشتی ایوان، اتاق‌هایی با سایز‌های مختلف وجود دارد. کاروانسرای مظفری در دوران آل مظفر و بین سال‌های ۷۴۳ تا ۷۹۵ هجری شمسی ساخته شد.
مجموعه پاسارگاد؛ شکوه تاریخ و صلابت معماری ایرانباغ ایرانی
یکی از ۸ باغ ایرانی ثبت شده در یونسکو در مجموعه پاسارگاد قرار گرفته است. باغ‌های این مجموعه به صورت تو در تو طراحی شده اند و این یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد باغ پاسارگاد می‌باشد. البته لازم به ذکر است که در حال حاضر تنها بقایای کمی از باغ پاسارگاد یا همان پردیس یا باغ شاهی پاسارگاد باقی مانده است. کوشک ها، پل باغی و آبراهه‌های باغ شاهی از جمله بخش‌های موجود در این بخش بوده اند.
از دیگر بخش‌ها و بنا‌های موجود در مجموعه پاسارگاد می‌توان به سنگ نگاره انسان بالدار، آرامگاه کمبوجیه، مسجد پاسارگاد اشاره نمود. درک زیبایی و شکوه این بنا‌ها تنها با مطالعه‌ی فلسفه‌ی ساخت آن‌ها و همچنین تماشای این اثر تاریخی ارزشمند از نزدیک امکان پذیر می‌باشد.
مجموعه پاسارگاد؛ شکوه تاریخ و صلابت معماری ایرانثبت پاسارگاد در یونسکو
با توجه به قدمت بالا و تعلق پاسارگاد به دوره هخامنشیان، وجود بنا‌های با شکوه با معماری و علم مهندسی منحصر به فرد به کار رفته در بخش‌های مختلف آن، این مجموعه ارزش ثبت در میراث جهانی را داشت. به همین خاطر در سال ۱۳۸۳ مجموعه تاریخی پاسارگاد به عنوان یکی از آثار جهانی در یونسکو به ثبت رسید.
مجموعه پاسارگاد؛ شکوه تاریخ و صلابت معماری ایران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اژ‌ه‌ای: چرا باید فعال اقتصادی را ممنوع الخروج کنیم؟