امکان پیدایش جریان سوم در میان احزاب ایران وجود دارد


امکان پیدایش جریان سوم در میان احزاب ایران وجود دارد

مشهد - ایرنا- دو استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد معتقدند امکان پیدایش جریان سومی در میان احزاب و گروههای سیاسی ایران محتمل است.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت عصر پنج شنبه در نشست " امکان پیدایش جریان سوم " در میان احزاب ایران در محل بنیاد امید ایرانیان خراسان رضوی افزود: شرایط فعلی ایران به گونه‌ای است که ساخت اجتماعی تغییر کرده است و جمهوری اسلامی نسبت به مسائلی در تعارض قرار گرفته است.
مهدی نجف زاده ادامه داد: جریان اصلاحات قبلاً با اصولگراها مخالف بودند ولی اکنون با اصولگراها در ائتلاف هستند و همچنین اصلاحات به دنبال این است که دولت آینده متشکل از یک ائتلاف قدرتمند ملی گرای مذهبی باشد.
وی افزود: اصلاحات به بن بست رسیده است و دیگر غیر قابل اصلاح است و جامعه ایران در حال استحاله است.

او ادامه داد: جا به جایی، بهترین الگویی است که در یک جامعه قدرتمند شکل می گیرد و این در حالی است که جامعه قدرتمند ایران در حال اعوجاج است و به احتمال زیاد ایجاد و شکل گیری و وقوع جریان استحاله در ۳۰ سال آینده کشور نسبت به جریان اصلاحات بیشتر است.
در ادامه این نشست یک استاد دیگر علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در طول ۲۵۰۰ سال بسیاری از کشورهای دنیا که درگیر جنگ شده‌اند، نام کشورشان نیز تغییر کرده است ولی ایران در طول تاریخ از دوران هخامنشیان تا کنون از حملات متعدد به خود با همین نام گذر کرده است.

امکان پیدایش جریان سوم در میان احزاب ایران وجود دارد
رو ح الله اسلامی افزود: در حال حاضر مجموعه‌ای از نیروهای چپ گرا، پان ترکیسم و… اراده کرده‌اند که ایران را از میان بردارند، نه اینکه نظام سیاسی را از بین ببرند بلکه خود ایران را هدف قرار داده‌اند و می‌خواهند از تمام شکاف‌های موجود در کشور برای این هدف خود استفاده کنند.
وی ادامه داد: احزاب سیاسی کشور، در مورد منافع عمومی و امنیت ملی گفتمان واحدی ندارند در حالی که منافع ملی به لحاظ زبان فارسی و فرهنگ ایرانی اسلامی باید حفظ شود و این جریان‌ها سواد لازم را نیز کسب نکرده اند تا منافع ملی ایران را تأمین کنند.
عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه لایه‌های میانی و طبقه متوسط را در جامعه از دست داده‌ایم گفت: اگر جریان سومی در میان احزاب بخواهد شکل بگیرد، جریانی واقع گرا خواهد بود و دیگر آرمانی فکر نمی‌کند بلکه هدفمند تر و نزدیک به واقعیت عمل خواهد کرد.

اسلامی افزود: این جریان با یک جهشی شکل می‌گیرد و جوانان می‌توانند به مناصب قدرت دست یابند و به عبارتی در قالب یک چرخه نخبگانی شکل خواهد گرفت.
او اضافه کرد: هدف احزاب رسیدن و به دست آوردن قدرت و حکومت است و جریان‌ها و احزاب سیاسی باید آموزش‌هایی را به سیاستمداران خود بدهند.
اسلامی اظهار کرد: کشور ایران با ایجاد کمربندی در اطراف خود مانند هیچکدام از کشورهای اطرافش نیست و در راستای بسط فرهنگ خود عمل می‌کند و باعث احیا دوباره خود خواهد شد.
۲۰۳۰/۱۹۲۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تفسیر و رازهای بسیار خواندنی روشن کردن شمع