توصیه‌های پزشکی دارویی برای سلامت حجاج/ همراهی تیم 550 نفره پزشکی با زائران


توصیه‌های پزشکی دارویی برای سلامت حجاج/ همراهی تیم 550 نفره پزشکی با زائران

فقیهی با بیان‌اینکه گرمازدگی مهم‌ترین خطری است که سلامت زائران خانه خدا را تهدید می‌کند، گفت: برنامه مرکز پزشکی حج و زیارت به‌گونه‌ای است که زائران در کمال سلامت این ایام را طی کنند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، برای آنکه حج با کیفیت بالا انجام شود در کنار اهتمام به اصول و قواعد عبادی معنوی، نیازمند رعایت برخی دستورالعمل های جسمی بهداشتی نیز هستیم. از این رو، در گفت وگو با «محمودرضا فقیهی»، مدیر عملیات پزشکی حج 98 گفت وگویی داشته ایم که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

مبتلابه ترین و مهمترین مشکلی که زائران خانه خدا در ایام حج از نظر بهداشتی و درمانی با آن مواجه می شوند، چیست؟

همزمانی حج 98 با فصل گرما باعث شده که یکی از شایع ترین مشکلات، پیش بینی بروز گرمازدگی و اختلالات آب باشد.

از این رو، توصیه های اکید و نیز برنامه های متعدد آموزشی داشتیم تا زائران تا جای ممکن تحت تابش اشعه مستقیم خورشید قرار نگیرند و طوری برنامه ریزی کنند تا جز ایام تشریق، روزها و در اوج ساعات گرما تردد نداشته باشند.

برای جلوگیری از گرمازدگی زائران و انجام در صحت و سلامت اعمال چه توصیه هایی دارید؟

بهتر است زائران، زیارت بقاع متبرکه و سایر تشرفات را بیشتر عصرها و شب ها انجام دهند، آب فراوان بنوشند و بطری آب همراه داشته باشند، از کلاه های لبه دار استفاده کنند که حائل باشد و مانع تابش مستقیم اشعه به آنان شود.

استفاده از لباس های روشن و نخی که تحمل گرما را افزایش می دهد، همراه داشتن بذرهای قابل استفاده با نوشیدنی که در در ایران هم به طور سنتی استفاده می شود، مثل تخم شربتی، اسفرزه، خاکشیر و .... نیز برای ممانعت از گرمازدگی بسیار موثر است.

یکی از توصیه ها برای پیشگیری از گرمازدگی آن است که زائران قبل از سفر، تخم خرفه را در دوغ ترش طی چند نوبت بجوشانند و هر بار آن را خشک کنند و همراه داشته باشند و یک قاشق را در لیوان آب حل کرده و بخورند، تا حرارت بدن شان کاهش یابد.

همین طور است شربت آبلیموی تازه و لیموترش که مرتب از طریق شربت و یا مزه کردن استفاده شود ... به طور کلی خوردن آب لیمو بسیار در جلوگیری از گرمازدگی موثر است.

یکی از مشکلات زائران تعریق بالا در پی گرمای بالا است، برای رفع عواقب این مسئله چه توصیه های پزشکی به حجاج می کنید؟

زائران می توانند پس از استحمام، آب لیمو را در مواضعی از بدن مثل زیر بغل و کشاله های ران استعمال کنند تا کمتر دچار التهابات پوستی به دلیل گرمای هوا شوند.

تقاضا می شود زائران مسن مستحبات را به ویژه در مکه به شب ها موکول کنند و مراقب گرمازدگی باشند.

نشانه های گرمازدگی چیست که زائران باید به آنها توجه کنند؟

نخستین نشانه گرمازدگی، اختلال مشاعر است طوری که فرد زمان و مکان را تشخیص ندهد و دچار ضعف حافظه شود.اگر زائری متوجه این علائم شد باید نسبت به درمان اقدام به ویژه از طریق نوشیدن مایعات اقدام کند.

عدم نوشیدن مایعات متناسب با شرایط این سفر و رفت و آمدها می تواند به یبوست به ویژه در افراد مسن منجر شود که این نیز سبب ختلالات شناختی می شود.

افرادی که تعریق فراوان دارند می توانند از دوغ همراه با نمک اضافه استفاده کنند تا املاح از دست رفته بدن شان به نوعی جبران شود

رعایت توصیه های خودمراقبتی و بهداشت فردی، استحمام مرتب، قرار نگرفتن زیر باد مستقیم کولر در اتوبوس ها و هتل و ... که می تواند سبب مشکلات تنفسی شود از دیگر توصیه هایی است که انجام حج در صحت و سلامت به زائران خانه خدا کمک می کند.

همچنین است شست و شوی مرتب دست ها با آب و صابون به ویژه قبل از غذا، قرقره کردن آب نمک و استنشاق آن از طریق بینی، عدم غذا خوردن قبل از گرسنگی و نیاز بدن و ... بهتر آن است که خوردن سالاد و ماست به میانه وعده ها موکول شده و در بین غذا از مایعات استفاده نشود.

کارکرد تونل های سرما برای ایام تشریق به چه صورت است؟

در ایام تشریق که با تابش مستقیم خورشید بیشتر مواجه هستیم و در فضاهای محدودتر و با تراکم جمیعیت بیشتری قرار داریم تونل های سرمایی برای افراد گرمازده پیش بینی شده تا حرارت بدنشان پایین بیاید. این تونل ها جزء خدمات پزشکی حج برای ایام تشریق است.

توصیه می شود در ایام تشریق مایعات کافی باید میل و از ترددهای غیرضرور خودداری شود.

تیم پزشکی حج 98 متشکل از چند نفر است؟

کاروان مرکز پزشکی حج و زیارت در حج 98 حدود 550 نفر است شامل پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان و کارشناسان رادیولوژی و آزمایشگاه.

اعضای این کاروان در مدینه کارشان را آغاز کرده اند و در مکه نیز از 22 تیرماه، زمان ورود نخستین کاروان حجاج به مکه مکرمه مستقر می شوند.

توصیه های دارویی مرکز پزشکی حج به زائران خانه خدا شامل چه مواردی می شود؟

زائران حتما داروهای تجویزی پزشک متخصص خود را برای همه طول سفر همراه داشته باشد.

از همراه داشتن داروهای ممنوعه که عربستان سعودی بشدت روی آنها حساسیت دارد، بپرهیزند اگر داروی ممنوعه تجویز پزشک است باید نسخه را همراه داشته باشند تا فرم های مخصوص تکمیل شود.

ورود داروهایی از خانواده مخدرها و مرفین ها و دارای پسوند کدئین مثل اکسپکتورانت و استامینوفن کدئین به عربستان ممنوعیت دارد.

لیست 14 قلم داروی ممنوعه به زائران اعلام شده است.

در صورت شرایط بروز بحرانی و نیاز زائران به مواردی همچون جراحی چه تدبیری اندیشیده اید؟

تدابیری برای مواقع بحران پیش بینی و برنامه ریزی مرکز پزشکی به تناسب شرایط عربستان انجام شده است.

زائران با آرامش سفر را آغاز کنند چراکه همه شرایط و تجهیزات چیده شده تا با سلامت و صحت این سفر عبادی سیاسی انجام شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا