چه کنیم طرح نوآفرین و اشتغال‌زایی دولتی نشود


معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه دولت همواره دوست دارد در امور کسب‌وکارها به شکل مستقیم ورود کند، به همین دلیل نیاز به سازوکارهایی است که میزان این دخالت را کنترل کند. به گزارش فاوانیوز به نقل از ایرنا، یکی از طرح‌هایی که در دوران وزارت محمدجواد آذری جهرمی دنبال شد، طرح نوآفرین بود؛ سامانه‌ای برای توسعه اشتغال‌زایی.در آستانه...

چه کنیم طرح نوآفرین و اشتغال‌زایی دولتی نشود
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه دولت همواره دوست دارد در امور کسب‌وکارها به شکل مستقیم ورود کند، به همین دلیل نیاز به سازوکارهایی است که میزان این دخالت را کنترل کند.

به گزارش فاوانیوز به نقل از ایرنا، یکی از طرح‌هایی که در دوران وزارت محمدجواد آذری جهرمی دنبال شد، طرح نوآفرین بود؛ سامانه‌ای برای توسعه اشتغال‌زایی.
در آستانه رونمایی از این طرح، پنل «چه کنیم این طرح دولتی نشود» بعدازظهر چهارشنبه با حضور امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات، حسام آرمندهی بنیانگذار کافه بازار، رضا کلانتری‌نژاد بنیانگذار هم‌آوا، ناصر غانم‌زاده مدیرعامل تکلی و آرش برهمند سردبیر ماهنامه پیوست برگزار شد.در این نشست که محمدجواد آذری جهرمی نیز حضور دارد، پنل با رویکرد اینکه چطور می‌توان کاری کرد که طرح نوآفرین به موفقیت برسد و دولتی نشود.ناظمی در این خصوص گفت: دولت‌ها فی‌ذاته مانند هیولا می‌مانند و دوست دارند در هر چیزی مداخله و آن را مال خود کنند، به همین دلیل باید مکانیزم‌هایی وجود داشته باشد که دخالت دولت در زمینه کسب‌وکارها کمتر شود.رئیس سازمان فناوری اطلاعات بیان داشت: در کشورهای دیگر نیز از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد استفاده می‌کنند اما با وضعیت فعلی ما فاصله دارد.وی یادآور شد: زمانی که سایت ایران نوآفرین را ایجاد کردیم آن را به نظامی صنفی واگذار کردیم که کمتر دولتی شود، ما حداکثر سهامی که برای دولت در نظر گرفتیم ۴۰ درصد بود، ادعا نداریم که این کار، ۱۰۰ درصد به نتیجه می‌رسد اما امیدوار هستیم.ناظمی افزود: ما باید مکانیزم‌هایی ایجاد کنیم که اعداد و آمار را به شکل شفاف نشان دهد، مثلاً از مکانیزم‌های دولت الکترونیک، مباحث مرتبط با هویت، بیمه و مالیات را احراز کند.
وی تصریح کرد: شفافیت نکته کلیدی است که می‌تواند طرح نوآفرین را متمایز کند، باید بپذیریم از هر ۱۰۰ ایده پیشنهادی، ۷۰ ایده محو می‌شود و ما قصد داریم این طرح را تا زمانی که هستیم هر سال ادامه بدهیم.
حسام آرمندهی بنیانگذار کافه بازار هم در این نشست گفت: سعی می‌کنیم به طرح‌ها خوشبین باشیم و از آنها استفاده کنیم، این طرح‌ها به درد کسانی می‌خورد که قصد دارند درست و شفاف کار کنند.برخی معتقدند مسائلی مانند بیمه که در این طرح گنجانده شده، باعث می‌شود کسب وکارها از این طرح استقبال نکنند اما به هر حال، کسب‌وکارها باید شفاف باشند.
بنیانگذار هم‌آوا نیز گفت: اگر مداخله طرح‌ها به گونه‌ای باشد که این شانس را به هر کسب‌وکاری بدهد تا با تمام خطاهایی که دارد همچنان کارش را ادامه بدهد و به هیچ نحو شکست نخورد، منجر به انحراف کسب‌وکار خواهد شد.رضا کلانتری‌نژاد افزود: با وام و حمایت یک استارتاپ می‌تواند خطای خود را ادامه دهد، در نوآفرین این تمایز وجود دارد که قرار نیست این طرح به یک حامی صرف تبدیل شود.
ناصر غانم‌زاده مدیرعامل تکلی نیز در این پنل افزود: فکر نمی‌کنم طرح‌های این چنینی مانع از رخ دادن اتفاق خوبی برای کسب‌وکارها شود، در گذشته نیز از این دست طرح‌ها وجود داشته اما اغلب آنها نه تنها کمکی به کسب‌وکارها نکرده‌اند بلکه برعکس باعث بروز مشکلاتی شده است.وی در ادامه این سوال را مطرح کرد که اگر بیمه مشکل دارد چرا آن را به صورت ریشه‌ای حل نمی‌کنید؟
چه کنیم طرح نوآفرین و اشتغال‌زایی دولتی نشود
آیین رونمایی از سامانه‌های ملی (طرح نوآفرین و اشتغالزایی) با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مدیران و مسئولان زیرمجموعه‌های این وزارتخانه و فعالان اکوسیستم استارتاپی ایران در مرکز همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی در حال برگزاری است.
طرح نوآفرین که با نام سند توسعه اقتصاد دیجیتالی هم شناخته می‌شود و هدف آن تشویق و حمایت از کسب و کارهای نوپا در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است با گذشت تقریباً یک سال از تدوین آن، اوایل خردادماه امسال به تصویب هیأت وزیران رسید.
در این طرح که از سال گذشته و با پیگیری سازمان فناوری اطلاعات تدوین شده است، هر شرکت خصوصی و تعاونی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که کمتر از سه سال از تاریخ ثبت آن گذشته باشد به عنوان شرکت‌هایی ذکر شدند که از آنها حمایت می‌شود. البته شرایطی همچون سرمایه حداکثری ۲۵۰ میلیون تومانی و درآمد کمتر از ۵۰۰ میلیون تومانی نیز در این حمایت دخیل است.
شرکت‌هایی که در طرح نوآفرین حمایت خواهند شد باید در سامانه متمرکز درخواست خدمات سازمان فناوری اطلاعات ایران مشخصات خود را ثبت کرده باشند و همچنین مؤسسان و صاحبان سهام شرکت نسبت به توزیع سود اقدام نکنند.
این طرح، ماهیت استارت‌آپی را مبنای کار خود قرار داده و بر همین اساس، قوانین و مقررات بیمه، مالیات و حتی جذب سرمایه‌گذار را تسهیل کرده است.

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم بلند شدن ناگهانی عروس ایرانی از سر سفره عقد ! / بله نگفت زد زیر میز یا ... !