طرز تهیه چکدرمه غذای محبوب ترکمن صحرا با دو روش متفاوت


طرز تهیه چکدرمه غذای محبوب ترکمن صحرا با دو روش متفاوت

مهم ترین و شناخته شدن ترین نماد های اهالی دشت ترکمن صحرا در شمال ایران روسری ترکمنی، چهره ترکمنی، کلاه ترکمنی، اسب ترکمنی و غذاهای معروف و خوش مزه آن ها می باشد که مشهور ترین غذای ترکمنی ها چکدرمه است که بیش تر از هزار سال قدمت دارد، این غذای خوش طعم و لذیذ به استانبولی پلو تهرانی ها شباهت زیادی دارد که در ادامه مطلب طرز تهیه چکدرمه را به شما...

مهم ترین و شناخته شدن ترین نماد های اهالی دشت ترکمن صحرا در شمال ایران روسری ترکمنی، چهره ترکمنی، کلاه ترکمنی، اسب ترکمنی و غذاهای معروف و خوش مزه آن ها می باشد که مشهور ترین غذای ترکمنی ها چکدرمه است که بیش تر از هزار سال قدمت دارد، این غذای خوش طعم و لذیذ به استانبولی پلو تهرانی ها شباهت زیادی دارد که در ادامه مطلب طرز تهیه چکدرمه را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

روش پخت چکدرمه با گوشت قرمز

طرز تهیه چکدرمه غذای محبوب ترکمن صحرا با دو روش متفاوت

مواد لازم

برنج : ۵ پیمانه گوشت قرمز : ۵۰۰ گرم آب : ۴ پیمانه پیاز : ۱ عدد متوسط رب گوجه فرنگی : ۲ تا ۳ قاشق غذا خوری روغن : به میزان لازم نمک و زرد چوبه : به میزان لازم فلفل و ادویه پلویی : به میزان دلخواه

طرز تهیه چکدرمه خوشمزه ترکمنی

در ابتدا پیاز ها را به صورت نگینی خرد کنید و داخل قابلمه، مقداری روغن بریزید سپس پیازها را داخل آن تفت دهید تا پیاز ها طلایی رنگ شوند.

در این مرحله از طرز تهیه چکدرمه، گوشت های تکه شده را داخل پیازها بریزید سپس فلفل، زردچوبه و ادویه به آن اضافه کنید و حالا قبل از اینکه گوشت، قرمزی خود را از دست دهد آب به آن اضافه کنید زیرا از بین رفتن خون گوشت در زمان تفت دادن باعث دیر پز شدن آن می شود.

رب گوجه فرنگی را به صورت جدا گانه تفت دهید و به گوشت اضافه کنید سپس در قابلمه ببندید تا گوشت با آب و رب بپزد.

بعداز پخته شدن گوشت و باقی ماندن مقداری آب بر روی گوشت، برنج شسته شده را به آن اضافه کنید، آب در قابلمه باید به گونه ای باشد که به اندازه یک بند انگشت روی برنج بماند اما اگر آب کم بود می توانید مقداری آب جوش به آن اضافه کنید.

بعد از ریختن برنج در آب اجازه دهید آب با حرارت متوسط و در نیمه باز به جوش آید و حالا در قابلمه را بردارید تا برنج پخته شود.

در مرحله آخر از طرز تهیه چکدرمه، زمانی که آب کاملا تمام شد بر روی قابلمه دم کنی مناسبی قرار دهید سپس اجازه دهید غذا بر روی حرارت کم دم بکشد بعد از زمان نیم ساعت چکدرمه ترکمنی آماده است. نوش جان.

نکته : در کنار این غذای لذیذ و خوشرنگ، ماست محلی، سالاد گوجه و خیار، سیرخام و یا سیر ترشی لذت خوردن چکدرمه را چند برابر می کند

طرز تهیه چکدرمه غذای محبوب ترکمن صحرا با دو روش متفاوت

نکات تکمیلی

در طرز تهیه چکدرمه می توانید به جای گوشت گوسفندی از گوشت گوساله، مرغ، ماهی و بوقلمون استفاده کنید. اگر برای تعداد کمی می خواهید پلو محلی چکدرمه را بپزید می توانید از یک قابلمه چدن یا روحی با اندازه مناسب استفاده کنید. این غذای محلی خوش طعم را معمولا با دوغ محلی شتر میل می کنند. زمان آماده سازی و مایحتاج مواد اولیه این غذای خوش طعم حدودا ۳۰ دقیقه می باشد. مدت زمان پخت و انتظار آن تقریبا ۲ ساعت می باشد. چکدرمه را می توانید در وعده نهار و شام میل کنید. مقدار مواد اولیه گفته شده و دستور تهیه آن برای شش نفر مناسب می باشد. این غذای خوشمزه و خوشرنگ را می توانید در ماه رمضان به عنوان سحری و افطاری سرو کنید. مقدار آب گوشت نباید زیاد باشد زیرا برنج شل می شود البته مقدار آب آن بستگی به میزان مرغوبیت برنج دارد که باید در نظر گرفته شود. گوشت قرمز کالری مورد نیاز بدن را تامین می کند و هر ۱۰۰ گرم گوشت بدون چربی معادل ۱۸۰ کالری دارد. اضافه کردن مقداری زعفران، این غذا را لذیذ تر می کند.

روش پخت چکدرمه با گوشت مرغ

در ادامه شما را با نحوه پخت این غذای خوشمزه با استفاده از گوشت مرغ آشنا خواهیم کرد.

مواد لازم

سینه مرغ : ۱ تکه برنج : ۳ پیمانه پیاز : ۱ عددبزرگ فلفل دلمه ای : ۱ عدد رب گوجه فرنگی : ۲ قاشق غذا خوری نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران : به میزان لازم

روش تهیه چکدرمه با گوشت مرغ

ابتدا در طرز تهیه چکدرمه با گوشت مرغ، سینه مرغ را داخل روغن با حرارت کم سرخ کنید سپس مرغ را بردارید، پیاز و فلفل دلمه ای خرد کرده و سرخ کنید و حالا نمک، زرد چوبه و کمی فلفل به آن اضافه کنید.

در این مرحله رب و زعفران به مقدار گفته شده به مواد اضافه کنید سپس مقداری آب به آن اضافه کنید تا جوش آید و حالا مرغ را داخل قابلمه بگذارید تا پخته شود.

در مرحله آخر دستور پخت چکدرمه با گوشت مرغ، زمانی که پیازها نرم شدند و آب آن جا افتاد مرغ را بیرون آورید و برنج را داخل آب مرغ بریزید البته آب آن را اندازه بگیرید، زمانی که برنج پخته شد مرغ را روی برنج بگذارید تا به روش کته آماده شود.

طرز تهیه چکدرمه غذای محبوب ترکمن صحرا با دو روش متفاوت

نکته : در دستور تهیه این غذا فلفل دلمه ای جزو دستور اصلی نمی باشد اما برای خوشمزه تر شدن آن را اضافه کنید.

ضمن سپاسگزاری از همراهی شما عزیزان، امیدواریم از مطلب گفته شده در مورد طرز تهیه چکدرمه لذت برده باشید و این غذای خوش طعم و خوشرنگ را در مهمانی ها و دورهمی ها تهیه کنید، اگر می خواهید با پخت انواع غذاهای ایرانی آشنا شوید با بخش آموزش پخت انواع غذاهای ایرانی مجله اینترنتی آرگا همراه باشید.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل