روزی به نام حضرت شاهچراغ (ع)


روزی به نام حضرت شاهچراغ (ع)

ششم ذی‌العقده در تقویم ملی، روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) نامگذاری شده است.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

18 تیرماه روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) نامیده شده است، به راستی که این حرم مطهر مامن دل عاشقان اهل بیت (ع) است که از راه‌های دور و نزدیک به پابوس برادر گرامی امام رضا (ع) می‌آیند،‌ نامگذاری شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی)‌ هم به دلیل وجود شمار فراوان امامزادگان انتخاب شایسته و بجایی بوده است، حضرت احمد بن موسی (ع) به عنوان شهید بزرگ خاندان نبوت در میان این امامزادگان همچون نگین درخشانی است که برکات فراوانی برای شهر و استان ما به ارمغان می‌آورد و در حوزه گردشگری مذهبی نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است، با فرا رسیدن دهه کرامت و 6 ذی‌القعده برنامه‌های متنوعی برای بزرگداشت مقام شاهچراغ (ع) از سوی آستان مقدس احمدی (ع) در پیش گرفته شده است.

10 روز متبرک

روزی به نام حضرت شاهچراغ (ع)

حجت الاسلام «احمد سلامی»، با اشاره به آغاز اجرای این برنامه‌ها از 12 تیرماه جاری به خبرگزاری شبستان می‌گوید: برنامه‌های دهه کرامت همزمان با میلاد حضرت معصومه (س) آغاز شد.

معاون تبلیغات و ارتباطات آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) ادامه‌ می‌دهد: آستان حضرت شاهچراغ (ع) این برنامه‌ها را تا ولادت امام رضا (ع) ادامه می‌دهد که در آن حوزه‌ها و اهداف متنوعی گنجانده شده است.

وی با اعلام برنامه‌های پیش رو تا پایان دهه کرامت اعلام می‌کند: برپایی 13 ایستگاه صلواتی، مراسم خطبه‌خوانی صبح بزرگداشت حضرت احمد بن موسی (ع)، راهپیمایی هیئت مذهبی و تجمع مردمی در صحن مطهر، شعرخوانی «حدیث سرو و گل و لاله» با حضور شاعران برجسته کشور و استان از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در سالن شهید آیت‌الله دستغیب، تجدید میثاق ادارت با حضرت احمد بن موسی (ع)، دعوت از خانواده شهداء در حرم مطهر و اهداء بسته تبرکی، زیارت و بازدید از موزه برنامه‌هایی است که برای 18 تیرماه در نظر گرفته شده است.

روزی به نام حضرت شاهچراغ (ع)

حجت‌الاسلام سلامی می‌افزاید: برای 19 و 21 تیرماه برگزاری نخستین کارگاه آموزش تجوید قرآن کریم و برای 20 تیر نیز برگزاری مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله حدایق (ره) در شبستان امام خمینی (ره)، گلباران قبور شهداء، اجرای ویژه برنامه کمیته خدمات اجتماعی سعدی برای کودکان مناطق محروم از ساعت 10 تا 12 صبح، بازدید از خانه سالمندان و اهداء بسته‌های تبرکی و اجرای برنامه‌های فرهنگی در نظر گرفته شده است.

معاون تبلیغات و ارتباطات آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) با اشاره به سایر برنامه‌هایی که این آستان مقدس برای دهه کرامت در نظر گرفته است، می‌گوید: برپایی ایستگاه صلواتی، ایستگاه سلامت کودک، رونمایی از 2 کتاب کودک و نوجوان، تولید تیزر فاخر با موضوع 6 ذی‌القعده، نصب المان‌های شهری با موضوع زیارت حضرت شاهچراغ (ع) و ... از جمله این برنامه‌های معنوی و متنوع است.

مامن دل‌ها

زائری که با هدف زیارت حرم مطهر احمد بن موسی (ع) در روز بزرگداشت این امامزاده گرانقدر به شیراز سفر کرده است به خبرنگار شبستان می‌گوید: امسال برای دومین سال متوالی موفق شدم تا در این روز به زیارت بیایم.

روزی به نام حضرت شاهچراغ (ع)

احمد نجف‌زاده ادامه می‌دهد: وسعت حرم و برنامه‌های متنوعی که در این ایام در نظر گرفته شده است برای من و خانواده‌ام خاطره‌ای فراتر از سفر و زیارت رقم زده است و در سه روز اقامت خود در چندین برنامه که در حرم مطهر برگزار شد هم شرکت کردیم.

وی معتقد است: انتخاب شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) انتخاب شایسته‌ای است و بسیاری از دوستداران اهل بیت (ع) زیارت حرم مطهری که برادر گرامی امام رضا (ع) است را افتخاری برای خود می‌دانند.

نجف‌زاده که در هتلی نزدیک این حرم مطهر اقامت دارد، بیان می‌کند: سطح دسترسی به خدمات شهری از بانک تا سرویس حمل و نقل عمومی، بازارچه و ... برای زائران رفاه مطلوبی ایجاد کرده است که سفر خوبی برای زایران رقم می‌زند.

زائران شیرازی

معصومه خانم که منزلش در خیابان 9 دی واقع شده است هم می‌گوید: اکثر شب‌ها نماز مغرب و عشاء را در حرم شاهچراغ (ع) می‌خوانم و وجود این حرم را موجب برکت و معنویت زندگی خانواده می‌دانم.

وی می‌افزاید: از زمان ایجاد خیابان 9 دی و طرح توسعه حرم دسترسی و عبور و مرور برای زائران تسهیل شده است و روزانه زائران فراوانی از شیراز برای زیارت این آستان مقدس راهی این مسیر می‌شوند.

روزی به نام حضرت شاهچراغ (ع)

این بانوی 60 ساله اضافه می‌کند: 6 ذی‌القعده انتخاب شایسته و مناسبی به افتخار بزرگداشت احمد بن موسی (ع) بوده و افتخاری برای مردم شیراز است.

حضرت شاهچراغ (ع)

به گزارش خبرگزاری شبستان، تا زمان امیرعضدالدوله دیلمی از محل دفن حضرت احمد ابن موسی (ع) اطلاعی نبود و قبر ایشان شبیه تپه گِلی بود که اطراف آن خانه ساخته شده بود، پیرزنی که ساکن یکی از این خانه‌ها بود، هر شب جمعه نوری بر این تپه کوچک می‌دید که تا صبح روشن است و این مطلب را به گوش امیر عضدالدوله رساند، شب جمعه بعد، امیر و همراهانش به محل مورد نظر پیرزن رفتند و با فرا رسیدن ثلث آخر شب پیرزن با مشاهده روشنی نور سه مرتبه فریاد زد: «شاه! چراغ» و از آن پس به حضرت شاهچراغ (ع) معروف شد.

گزارش: مریم شمالیان

پایان پیام/664

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری