14 هزار و 340 خانوار در اراک فرزند ندارند


14 هزار و 340 خانوار در اراک فرزند ندارند

اراک ایرنا - کارشناس مسئول جمعیت و باروری سالم دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: 14 هزار و 340 خانوار در اراک از نعمت داشتن فرزند محروم هستند.

«اکرم حمزه لوییان» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود این خانواده ها نیاز است که بعد از دریافت خدمات مشاوره باروری و فرزند آوری سالم برای تجربه تولد کودک آماده شوند.
وی اظهار داشت: بیش از ۳۰ هزار و ۲۲۷ خانواده تک فرزند در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اراک وجود دارد.

کارشناس مسئول جمعیت و باروری سالم دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بیش از یک دهه گذشته هدف برنامه‌های سلامت خانواده ایجاد فرصتی برای توانمندسازی خانواده‌ها در راستای ازدواج به هنگام، تحکیم نهاد خانواده، افزایش رضایتمندی زناشویی، انتخاب آگاهانه و آزادانه تعداد دلخواه فرزندان و کاهش عوارض سقط، بارداری، زایمان، ناباروری و تک فرزندی بوده است به شکلی که سلامت مادر و خانواده در پی این توانمندی افزایش یابد و جوانی جمعیت به عنوان یکی از مزایای نسبی برای دستیابی به توسعه پایدار در ایران حفظ شود.
کارشناس مسئول جمعیت و باروری سالم دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: جوانان با ازدواج به هنگام و فرزندآوری در زمان مناسب می‌توانند از نعمت زندگی سالم و خانواده کامل برخوردار شوند و جامعه از جمعیتی جوان و مولد بهره مند شود.
حمزه لوییان افزود: تأخیر در ازدواج، نارضایتی از زندگی مشترک و افزایش طلاق به طیف وسیعی از رفتارهای پرخطر در جامعه منجر می‌شود که نهاد خانواده را تهدید کرده و همه شاخص‌های سلامت اجتماعی را متأثر می‌کند و از پیامدهای کاهش نرخ ازدواج، کاهش موالید، یک فرزندی و شیوع بالای ناباروری در خانواده های جوان است.

کارشناس مسئول جمعیت و باروری سالم دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: وقتی جوانان فرصت‌های مناسبی برای اشتغال و ازدواج داشته باشند، خانواده‌های جدید بیشتری تشکیل شده و با بهبود سواد سلامت باروری امکان بارداری ایمن و برنامه ریزی شده در سنین مناسب و انتخاب آزاد تعداد فرزندان دلخواه و فاصله گذاری مناسب بین موالید را پیدا کرده و سقط های عمدی و غیرعمدی، مرگ نوزادان کودکان زیر پنج سال کاهش یافته و کنترل می‌شود و کودکان نیز آرامش روانی و امنیت و نشاط را در خانواده بالنده حس می کنند.
حمزه لوییان افزود: مراقبان سلامت در پایگاه‌های سلامت و پزشکان ماما در مراکز جامع سلامت شهری و روستایی آماده ارایه خدمات پیش از بارداری و مشاوره باروری سالم به زوج‌ها جوانی هستند که به زودی تصمیم دارند برای تکمیل خانواده خود اقدام کنند و برای ساختن ایرانی آباد مسئولیت اجتماعی تربیت نیکو را عهده دار شوند.
بر اساس آمار ثبت احوال در سال ۹۶ نرخ باروری در استان مرکزی یک و ۵۹ درصد است که رقمی رضایت بخش نیست و می‌طلبد با مشارکت زوج‌ها در برنامه باروری سالم کاستی‌ها در این حوزه جبران شود

استان مرکزی در قلب ایران یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفر جمعیت دارد.

۶۹۹۱/ ۶۰۱۳/‏


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

780 دانش آموز در خمین به فضای مجازی دسترسی ندارند