بهترین دیدنیهای تبریز که از دست ندهید


بهترین دیدنیهای تبریز که از دست ندهید

با جا‌ذبه های دیدنی تبریز آشنا شوید، برای گشت و گذار در شهر اولین‌های کشورمان، مهمترین چیزی که لازم دارید، لیستی از جا‌ذبه های های دیدنی تبریز است. بی شک با سفر کردن به یکی از بزرگ‌ترین شهر‌های ایران، جا‌های دیدنی زیادی را پیدا می‌کنید که بازدید از همه‌ی آن‌ها اقامت طولانی تری را می‌طلبد. از مقبرالشعرا گرفته تا بنا‌های تاریخی، خانه‌های قدیمی،...

با جا‌ذبه های دیدنی تبریز آشنا شوید، برای گشت و گذار در شهر اولین‌های کشورمان، مهمترین چیزی که لازم دارید، لیستی از جا‌های دیدنی تبریز است. بی شک با سفر کردن به یکی از بزرگ‌ترین شهر‌های ایران، جا‌های دیدنی زیادی را پیدا می‌کنید که بازدید از همه‌ی آن‌ها اقامت طولانی تری را می‌طلبد. از مقبرالشعرا گرفته تا بنا‌های تاریخی، خانه‌های قدیمی، موزه‌ها و بازار‌های سنتی، بخشی از جا‌های دیدنی تبریز هستند. در این شهر تفرجگاه‌های طبیعی و پارک‌های مصنوعی زیبا و معروفی وجود دارد که شما را به دل طبیعت می‌برند. در این مطلب به معروف‌ترین جا‌های دیدنی تبریز، اشاره می‌کنیم.

بنا‌های تاریخی تبریز

بهترین دیدنیهای تبریز که از دست ندهید

مسجد کبود؛ همراه با غم‌ها و شادی تبریز
مگر می‌شود به تبریز رفت و مسجد کبود را فراموش کرد. این شاهکار معماری سالیان دراز است که تبریز را با غم‌ها و شادی هایش همراهی می‌کند. این بنای تاریخی با قدمت ۶۰۰ ساله، در جوار جاده ابریشم، آرام و صبور ایستادگی کرده تا امروز نامش را در فهرست میراث ملی و ارزشمند کشورمان ببینیم. روزگاری عظمت مسجد کبود در مجموعه‌ای از عمارت، صحن، عبادتگاه ها، حوض خانه، کتابخانه و ... خلاصه می‌شد؛ اما متاسفانه این بنا نفس‌های آخرش را می‌کشد و تنها بخشی از مسجد پا برجا مانده است.

آدرس: استان آدربایجان شرقی، تبریز، خیابان امام، مابین خیابان خاقانی و چهارراه منصور، جنب بوستان خاقانی
بهترین دیدنیهای تبریز که از دست ندهید
مسجد جامع؛ کهن و معظم
مسجد جامع یکی از آثار تاریخی به جا مانده از دوران سلجوقیان است. پیشینه‌ی کهن و عظمت معماری این بنا، مسجد جامع را به یکی از قدیمی‌ترین جا‌های دیدنی تبریز تبدیل کرده است. با وارد شدن به حیاط مسجد، دو مناره‌ی آجری و بسیار بلند نظرتان را جلب می‌کند. گلدسته‌ها به صورت سه طبقه می‌باشند که با تزئینات آجری روی هم سوار شدند. در داخل مسجد ردیف‌های وسیعی را خواهید دید که با ستون‌ها و طاق‌های بلند آجری، از هم جدا شده اند. ناگفته نماند که بنای مسجد در طول عمر خود، بار‌ها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و هم اکنون به عنوان یکی از میراث ملی کشورمان به ثبت رسیده است.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، تبریز، بازار تبریز، خیابان شهید مطهری، روبروی خانه مشروطه
بهترین دیدنیهای تبریز که از دست ندهید
خانه مشروطه؛ یادگار باقرخان و ستار خان
خانه مشروطه، یکی از معروف‌ترین جا‌های دیدنی تبریز است که مردان بزرگی هچون باقرخان و ستار خان در آن حماسه آفریدند. مشروطه خواهان و سران فرقه دموکرات در این خانه گرد هم می‌آمدند تا سلسله قاجار را براندازند. امروزه این خانه‌ی قدیمی یکی از موزه‌های معروف و دیدنی تبریز است. در این موزه تندیس‌ها و لوازم شخصی بزرگان مشروطه، دستگاه چاپ و اسناد تاریخی مشروطه را خواهید دید. خانه تاریخی مشروطه در ۱۳۵۴ به ثبت ملی رسیده است.

آدرس: استان آ‌ذربایجان شرقی، تبریز، غرب بازار تبریز، روبروی مسجد جامع
بهترین دیدنیهای تبریز که از دست ندهیدعمارت‌های تاریخی تبریز
قدمت بالای شهر تبریز و اهمیت زیاد آن در طول تاریخ باعث شده است تا عمارت‌های بسیار زیبا و باشکوهی در آن به چشم بخورد. اغلب این خانه‌ها یادگار‌های باقی مانده از دوره قاجار می‌باشند که نشانه‌هایی از تلفیق معماری ایرانی و فرنگی در آن‌ها دیده میشود. از معروف‌ترین خانه‌های تاریخی که امروز به عنوان جا‌های دیدنی تبریز شناخته شده اند می‌توان به خانه صراف لار اشاره کرد که در حال حاضر به عنوان موزه سفال مورد استفاده قرار گرفته است.
خانه امیر نظام گروسی یا همان موزه قاجار که اشیا و اسناد باقی مانده از آن دوره را در خود جای داده و به نمایش گذاشته است، خانه حیدرزاده با آجرکاری و نقاشی‌های حیرت انگیز در در و دیوار و سقف اتاق ها، خانه شربت اغلی و خانه حریزی که نمونه‌ای از هنر نقاشی ایرانی می‌باشد، از دیگر خانه‌های تاریخی تبریز می‌باشند. بدون شک بازدید از هر این عمارت‌های زیبا و باشکوه می‌تواند لحظات سفر را زیباتر کند.
بهترین دیدنیهای تبریز که از دست ندهیدارگ علیشاه؛ از یادگاران مغول
ارگ علیشاه یکی از بزرگ‌ترین بنا‌های آجری است که تاکنون دیده اید. سرتان را بالا بگیرید و از شکوه و عظمت این بنای تاریخی لذت ببرید. ارگ علیشاه از یادگاران مغول هاست که در ۷۰۰ سال پیش ساخته شد. متاسفانه بخش‌هایی از این بنا در زلزله تبریز فروریخته، اما قسمت‌های باقی مانده به خوبی شاهکار معماری آن دوران را نشان می‌دهند.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان امام، چهارراه شریعتی به سمت میدان ساعت، جنب مصلی امام
بهترین دیدنیهای تبریز که از دست ندهید
قبرستان پینه شلوار؛ شادآباد مشایخ
اگر تابحال قبرستان باستانی ندیده اید، سری به گورستان پینه شلوار بزنید. این مکان را قبرستان شادآباد مشایخ هم می‌نامند که از قبل اسلام تاکنون اجساد عرفا و امیران زیادی را در دل خود جای داده است. آنچه این قبرستان تاریخی را خاص می‌کند، سنگ قبر‌هایی است که تاکنون ندیده اید. هیچکدام از قبر‌ها شبیه کتیبه و سنگ نوشته نیستند. حکایت‌ها و داستان‌های زیادی در پس ساختار کنونی این قبرستان وجود دارد که تنها مردم محلی آن را روایت می‌کنند.

آدرس: استان آدربایجان شرقی، جنوب شرقی تبریز، روستای پینه شلوار
بهترین تفرجگاه‌های تبریز
بهترین دیدنیهای تبریز که از دست ندهیدکوه عینالی؛ تفرج و زیارت
بالای این کوه‌ها مقبره‌ی دو تن از فرزندان امام علی (ع) به نام‌های عون بن علی و زید بن علی، قرار دارد که دلیل نامگذاری این رشته کوه‌ها می‌باشند. این تفرجگاه به مرور زمان با هجوم گردشگران به این زیارتگاه ها، رونق زیادی پیدا کرد. امروزه می‌توانید سوار تله کابین‌های این مجموعه شوید و در میان رشته کوه‌های عینالی مانور دهید. احداث آبشار و دریاچه مصنوعی، تله کابین، زیپ لاین، کافه و رستوران ها، این مجموعه را به یکی از محبوب‌ترین تفرجگاه‌های تبریز تبدیل کرده است. اگر می‌خواهید جا‌های دیدنی تبریز را در یک قاب ببینید، تلکه کابین مجموعه شما را تا بالاترین نقطه‌ی شهر می‌برد.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، تبریز، بزرگراه پاسداران، کوه عینالی
بهترین دیدنیهای تبریز که از دست ندهید
پارک ائل گلی؛ معروف و محبوب
این تفرجگاه یکی از جذاب‌ترین جا‌های دیدنی تبریز است که خاطره خوشی را برای شما رقم میزند. ائل گلی یا شاه گلی به معنی استخر شاه می‌باشد که در زمان آق قویونلو‌ها احداث شد و در دوره صفویان رونق بیشتری گرفت. دریاچه‌ی دیدنی این پارک ۱۲ متر عمق و ۵.۵ هکتار وسعت دارد. عمارت کلاه فرنگی در مرکز این دریاچه همچون شبه جزیره‌ای با شکوه مستقر شده است. خیابان زیبایی، ضلع جنوبی دریاچه را به عمارت کلاه فرنگی متصل می‌کند.
در باغ ائل گلی مجموعه‌ی تفریحی و رفاهی نظیر شهربازی، هتل، رستوران و لوازم قایق رانی وجود دارد. جالب است بدانید که این پارک بزرگترین تفرجگاه گردشگری استان آدربایجان می‌باشد که پس از احداث هتل پارس، شهرت جهانی یافته است.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، تبریز، آزادراه کنارگذر جنوبی تبریز
بهترین دیدنیهای تبریز که از دست ندهید
جنگل‌های ارسباران
جنگل ارسباران زیباترین طبیعت تبریز را به رخ می‌کشد. تمام جا‌های دیدنی تبریز را پشت سر بگذارید و یک روز خودتان در دل جنگل‌های ارسباران رها کنید تا لذت پا گذاشتن روی ابر‌ها و مه‌های بالای کوه را تجربه کنید. جنگل‌های ارسباران از نظر زیبایی و بکر بودن چیزی از طبیعت سرسبز شمال کشور کم ندارد؛ بلکه بیشتر هم دارد. ارسباران به دلیل تنوع بالای جانوری یک از پارک‌های ملی مهم ایران محسوب می‌شوند.
حیواناتی نظیر خرس قهوه‌ای و پلنگ را هم در این جنگل یافت می‌شوند. در بالاترین نقاط جنگل می‌توان بنا‌های تاریخی را مشاهده کرد که از این جهت بیشتر شبیه قلعه رودخان گیلان می‌باشد. موقعیت ارسباران به گونه ایست که از سه جهت توسط رودخانه‌های ارس، ایلگنه چای و کلیبر چای احاطه شده است. همین امر موجب آب و هوای مدیترانه‌ای و بکر این منطقه شده که آن را به زیست کره مشهور کرده است.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، تبریز، جاده اهر به کلیبر، جنگل‌های ارسباران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید