با زیباترین اماکن دیدنی اطراف کرمان آشنا شوید


با زیباترین اماکن دیدنی اطراف کرمان آشنا شوید

جاذبه‌های گردشگری اطراف کرمان، کوله پشتی: اگر سفرتان را به کرمان گردی محدود کنید و سری به جاذبه‌های اطراف کرمان نزدید، بخش مهمی از زیبایی‌های این نقطه از کشورمان را ازدست خواهید داد. مجموعه‌ی گنجعلی خان یکی از جاذبه‌های مهم کرمان است؛ اما اهمیت باغ شاهزاده، کلوت‌های شهداد، ارگ راین، باغ فتح آباد و بسیاری دیگر که اهمیت جهانی دارند، از چشم گردشگران...

جاذبه‌های گردشگری اطراف کرمان؛ اگر سفرتان را به کرمان گردی محدود کنید و سری به جاذبه‌های اطراف کرمان نزدید، بخش مهمی از زیبایی‌های این نقطه از کشورمان را ازدست خواهید داد. مجموعه‌ی گنجعلی خان یکی از جاذبه‌های مهم کرمان است؛ اما اهمیت باغ شاهزاده، کلوت‌های شهداد، ارگ راین، باغ فتح آباد و بسیاری دیگر که اهمیت جهانی دارند، از چشم گردشگران و توریست‌های خارجی دور نمی‌ماند. باغ‌های ایرانی و قدیمی، روستا‌های تاریخی و جاذبه‌های طبیعی زیادی در اطراف کرمان وجود دارد. در این مطلب بخشی از معروف‌ترین جاذبه‌های اطراف کرمان را معرفی خواهیم کرد.
با زیباترین اماکن دیدنی اطراف کرمان آشنا شوید
باغ شاهزاده ماهان
باغ شاهزاده، بزرگترین باغ ایرانی است که در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی کرمان و در حوالی شهر ماهان قرار گرفته است. در این مکان نمونه‌ی بی نظیری از باغ تخت‌های ایران را خواهید دید. خاک حاصلخیز، دسترسی به قنات تیگران، آفتاب زیاد و نسیم ملایم باد، شرایط را برای ساخت باغ ماهان فراهم کرده اند. قدمت باغ ماهان به سال ۱۲۷۶ خورشیدی برمی گردد. مساحت این باغ ۵.۵ هکتار بوده و با حصاری کاهگلی از محیط بیرونی جدا شده است. درون باغ پوشش گیاهی متنوعی از درختان را در کرت‌های منظم و متقارن می‌توان دید.
محوطه‌ی داخل این باغ بسیار بزرگ است و دورنمای کوچکی از عمارت با شکوه شاه نشین را در انتها نشان می‌دهد. محور اصلی باغ را حیاط پلکانی با مجموعه‌ای از حوضچه‌ها و آبشارنما‌های کوچک تشکیل می‌دهند. منظره‌ی عمارت باغ شاهزاده در انتهای محور اصلی بسیار دیدنی است. بی شک باغ ماهان یکی از زیباترین جاذبه‌های اطراف کرمان است که نباید از دست داد.
با زیباترین اماکن دیدنی اطراف کرمان آشنا شویدباغ فتح آباد؛ یادگار دوره قاجار
باغ فتح آباد، یکی دیگر از جاذبه‌های اطراف کرمان است که تنها با ۲۵ کیلومتر فاصله از این شهر، گردشگران را به سمت خود می‌کشاند. باغ تاریخی فتح آباد یادگار محبوب دوره قاجار می‌باشد که از آن برای ساخت باغ ماهان الگو می‌گرفتند. عمارت باغ فتح آباد، یادگار فضل علی خان بیگلربیگی، حاکم وقت کرمان بوده و آب قناتی که از میان این مقر حکومتی عبور می‌کند، باعث آبادانی و ساخت بنا‌های دیگری نظیر عمارت‌های چهارفصل، عمارت مرکزی و ... شد. عمارت‌های باغ فتح آباد از خشت خام ساخته و با گچ بری‌های زیبا تزئین شده اند.
یکی از زباترین بخش‌های این باغ، در حیاط جلوی ورودی باغ و حوضی با فواره‌های زیبا به چشم میخورد. البته چهره‌ی قدیمی این حوض با چیزی که امروز مشاهده میشود تفاوت بیشار زیاده داشته و بعد از به غارت رفتن کاشی‌های آن بخش زیادی از زیبایی و هنر باغ به یغما رفته است. عمارت مرکزی باغ با ساختمانی دو طبقه و طاق نما‌های خوش نقشه در طرفین، زیبایی هنر معماری عصر قاجار‌ها را نشان می‌دهد. اگر به قصد بازید از جاذبه‌های تاریخی کرمان به این شهر سفر کردید، باغ فتح آباد گزینه‌ی مناسبی برای گردش در اطراف کرمان است.
با زیباترین اماکن دیدنی اطراف کرمان آشنا شوید
ارگ راین؛ میراث با ارزش دوره ساسانی
مگر می‌شود به کرمان سفر کرد و از دیدن دومین بنای خشتی جهان صرف نظر کرد. ارگ راین در جنوب غربی شهر زیبای راین و در نزدیکی کرمان، قرار دارد. این ارگ عظیم با مساحت ۲۲ هزار متر مربع، بر بالای تپه‌ای عظیم ساخته شده و بی شک میراثی با ارزش از دوران ساسانی محسوب می‌شود.
مجموعه‌ی دیدنی ارگ راین، از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. قلعه حکومتی، زورخانه، مکتب خانه، سربازخانه، مسجد، انبار، ساختمان قرنطینه، آنشکده موقت و دائمی، بازار، منزل نماینده حاکم، نانوایی و اصطبل از جمله بخش‌های مختلف این بنا بوده که مرور دچار تغییر و در برخی از بخش‌ها با تخریب مواجه شده است. در حال حاضر غرفه‌های فروش صنایع دستی و سوغات کرمان در بخش‌های مختلف ارگ در نظر گرفته شده اند و شرایط ایده آلی را برای مسافران فراهم نموده اند.
یکی از ویژگی‌های جالب و منحصر به فرد ارگ راین، وجود ۱۶ برج در اطراف آن بوده که دیده بانی را بسیار راحت می‌کرده اند. لازم است بدانید که هر یک از این برج‌ها نام خاصی داشته و منطقه‌ی خاصی را تحت کنترل می‌گرفته اند.
با زیباترین اماکن دیدنی اطراف کرمان آشنا شوید
کلوت‌های شهداد؛ اشکال متنوع و محسور کننده‌
به مجموعه کوه‌های شنی که بر اثر فرسایش باد در دل کویر ایجاد می‌شود کلوت می‌گویند. کلوت‌های شهداد با اشکال متنوع و محسورکننده‌ای که دارند، باعث جذب گردشگران می‌شوند. منطقه‌ی افسانه‌ای کلوت‌ها تنها در فاصله‌ی ۴۰ کیلومتری شهر شهداد قرار دارد. مطمئنا وقتی به سازه‌های شنی عجیب در دل کویر لوت می‌رسید، انگشت به دهان می‌مانید. شهری به وسعت ۱۱ هزار کیلومتر با سازه‌های خاکی، اما بدون سکنه؛ شبیه شهر ارواح می‌ماند و همین امر جذابیتش را برای توریست‌ها بیشتر کرده است. همچنین می‌توانید در نزدیکی شهداد، گلدان کویری (نبکا) به طول ۱۰ متر را ببینید؛ در حالی که طول بلندترین نبکا‌ها در صحرای آفریقا ۳ متر می‌باشد. نمکزار ۱۰۰ هزار هکتاری شهداد به شکل جوشش‌های تخم مرغی را نمی‌توانید در هیج جای دنیا ببینید. پیشنهاد می‌کنیم با یک برنامه ریزی دقیق به دل کویر لوت بزنید و از جاذبه‌های شهداد دیدن کنید.
با توجه به موقعیت مکانی کلوت‌ها و واقع شدن در کویر شهداد کرمان، در نتیجه می‌توانید کویرنوردی را در دل ایران تجربه نمایید. این کویر در حال حاضر به یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها برای عاشقان کویر تبدیل شده و فرصتی عالی برای رسیدن به اوج هیجان با سافاری می‌باشد. علاوه بر تفریحات هیجان انگیز مانند سافاری، گروه‌های عکاسی زیادی در طول سال به این منطقه سفر کرده و آسمان زیبای کویر را سوژه عکس‌های خود قرار می‌دهند.
با زیباترین اماکن دیدنی اطراف کرمان آشنا شویدروستای صخره‌ای میمند؛ یکی از آثار ثبت شده در یونسکو
روستای صخره‌ای میمند یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های اطراف کرمان می‌باشد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این امر اهمیت این روستای تاریخی را در شهر بابک نشان می‌دهد. روستای تاریخی میمند، سکونتگاه‌های باستانی ایران را در انتهای دره‌ای زیبا جای داده است. کشف سفال‌های شش هزار ساله و نقوش قدیمی‌تر به خوبی بیانگر تاریخ و قدمت میمند می‌باشند. وجود خانه‌های قدیمی، قلعه، برج‌های قدیمی و معبد، روستای میمند را به مجموعه‌ای باستانی و گردشگری تبدیل کرده است. برخی از سنگ نگاره‌های این روستا متعلق به ۱۲۰۰ سال پیش می‌باشند. در مجموع، ۴۰۶ کیچه و ۲۵۶۰ اتاق سنگی در روستای صخره‌ای میمند وجود دارد. با حضور در این فضا‌های سنگی، گوشه‌ای از شرایط زندگی تمدن‌های باستانی را درک خواهید کرد.
با زیباترین اماکن دیدنی اطراف کرمان آشنا شویدگندم بریان؛ گرم ترین نقطه زمین
به گرم‌ترین نقطه کره زمین خوش آمدید. گندم بریان نام منطقه‌ای بسیار گرم در ۸۰ کیلومتری شمال شهداد می‌باشد. این مکان یکی از متفاوت‌ترین و طبیعی‌ترین جاذبه‌های اطراف کرمان است. این منطقه به عنوان گرم‌ترین نقطه‌ی کره زمین از دارایی‌های با ارزش سازمان میراث فرهنگی کشورمان است. با قدم گذاشتن در این منطقه، انگار روی کره‌ی دیگری راه می‌روید. تمام سطح منطقه، پوشیده از سنگ‌ها و گدازه‌های آتشفشانی است که در اثر حرارت بالا و جذب نور خورشید، به شکل‌های عجیب و غریب درآمدند. این منطقه که به ماه زمین شهرت دارد بهترین مکان برای گشت و گذار در فصل زمستان است. در این ایام با خیال راحت و بدون دغدغه‌ی تحمل گرما و آفتاب سوختگی، می‌توانید در بهترین آب و هوا از شگفت انگیزترین جاذبه‌ی دیدنی دنیا دیدن کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مجموعه جمله و متن در مورد شهادت و شهیدان وطن