طرح سیار غربالگری فشار خون در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری اجرایی شد


طرح سیار غربالگری فشار خون در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری اجرایی شد

شهرکرد - ایرنا- مدیرکل امورعشایر چهارمحال و بختیاری از اجرایی شدن طرح ملی غربالگری فشار خون در مناطق ییلاقی عشایر کوچرو استان به صورت سیار خبر داد.

یحیی حسین پور روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: همزمان با سراسر کشور اجرای طرح ملی غربالگری کنترل فشار خون در مناطق شهری و روستایی کشور، این طرح در مناطق ییلاقی عشایر کوچرو جنوب کشور در این استان به صورت سیار برای بیش از ۸ هزار خانوار در حال انجام است.
به گفته وی، گروه‌های سیار و تیم مستقر در بخش مرکزی شهرستان‌های کوهرنگ، لردگان، اردل و کیار برای غربالگری و اجرای برنامه بسیج ملی کنترل فشار خون به منطقه عشایری حضور یافته اند و اقدام به اندازه گیری فشار خون عشایر و گروه هدف بالای ۳۰ سال هستند.
مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری افزود: در این اقدام علاوه بر اندازه گیری فشار خون، مراقبین سلامت همراه تیم غربالگری، اقدامات لازم را در خصوص توزیع بسته‌های آموزشی با موضوع راه‌های کنترل فشار خون، انجام مشاوره حضوری در خصوص تغییر شیوه زندگی با محوریت فعالیت‌های بدنی و ورزشی، اجتناب از مصرف نمک و غذاهای پر چرب را برای گروه هدف انجام دادند.
وی، در ادامه با اشاره به جمعیت ۱۲۶ هزار نفری عشایری استان تصریح کرد: تیم‌های سیار عشایری در صدد است، تمامی زیستگاه‌های عشایری در سطح استان را از نظر اجرای برنامه بسیج ملی کنترل فشار خون پوشش دهد و موارد پر خطر و مبتلایان به فشارخون بالا را برای انجام و پیگیری‌های درمانی به مراکز درمانی ارجاع کند.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری همچنین از مکان یابی برای دایر کردن ۴۵ خانه بهداشت سیار در مناطق ییلاقی این استان در سال جاری خبر داد.

به گفته وی، بنا بر ابلاغ شورای عالی عشایر کشور، احداث خانه بهداشت برای نخستین بار در استان امسال بعد از فارس در مناطق عشایری در دستورکار مسئولان این استان قرار گرفته است.

به گفته وی، مراقبت از کودکان زیر ۸ سال سن، مراقبت از زنان باردار و آموزش بهداشت عمومی از عمده اهداف تشکیل خانه بهداشت در مناطق عشایری است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با داشتن دو میلیون و ۷۰۰ هزار واحد دام سبک در مناطق عشایری و روستایی به عنوان یکی از قطب دامپروری کشور است.

۶۱۹۹/‏۲۰۹۷


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاله ی خودرو