کاهش آفات گندم کیفیت آرد و نان را ارتقا می دهد


کاهش آفات گندم کیفیت آرد و نان را ارتقا می دهد

زاهدان- ایرنا- زاهدان- مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 11 (سیستان و بلوچستان) گفت: مبارزه به موقع با آفات گندم سبب ارتقای کیفیت گندم، آرد و نان می شود.

غلامعلی گنجعلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کاهش سطح مبارزه شیمیایی مزارع گندم سیستان و بلوچستان درسالجاری نشان می دهد که مشکلات کشاورزان در مبارزه با آفات و بیماری های این محصول مهم استان بسیار کمتر از سال های گذشته است.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۱۱ افزود: بیماری فوزاریوم سنبله گندم به دلیل تولید توکسین (سم قارچ عامل) در دانه های گندم، خوشه گندم را آلوده و بذرها را اچروکیده می کند و در نهایت کیفیت گندم از بین می رود و آرد استحصالی و نان تولیدی دچار مشکل می شود که بروز مشکلات گوارشی انسان و دام و سرطان را به آن نسبت می دهد.

وی بیان کرد: هر نهاد و سازمانی که بخشی از اقدامات کاشت، داشت و برداشت فرآیند گندم را متولی است، چنانچه به موقع وظایف مربوطه را انجام دهد در ارتقای کیفیت محصول به عنوان مواد اولیه نان تاثیر گذار است و ریزش و ضایعات این مائده الهی را به حداقل خواهد رساند.

گنجعلی گفت: خسارت سن معمولی گندم در کشور به ۲ صورت کمی و کیفی است و در خسارت کمی تعداد بوته در واحد سطح کاهش می یابد اما در خسارت آرد حاصله از گندم های سن زده به علت تخریب گلوتن فاقدخواص نانوایی می شود.

وی درباره اقدامات انجام شده برای کنترل شیوع این آفت افزود: آموزش و ترویج علوم مربوطه به کشاورزان، منع سم پاشی بی رویه اراضی که خسارت آفت در آنها محتمل نیست، توسعه کشت زود هنگام و برداشت به موقع و در نهایت کنترل آفت با یکی از سموم مؤثر و سالم از جمله این اقدامات است.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۱۱ اظهار داشت: اگر آموزش و ارتقای مهارت کارگران، واحدهای نانوایی و آردسازی، بهبود و اصلاح فرآیند تولید محصول گندم، بهسازی و بازسازی تجهیزات و دستگاه های کارخانجات آردسازی واحدهای نانوایی همچنین اختلاط مناسب گندم ها در مراکز ذخیره سازی، سیلوها و انبارهای مکانیزه، اصلاح سیستم های حمل و نقل و غنی سازی و استراحت آرد و تمامیت درصدهای سبوس گیری انواع آردهای تولیدی به ویژه آرد خبازی، افزایش بهبود دهنده ها در فرآیند تبدیل آرد و تهیه نان، چگونگی به عمل آوری خمیر و استراحت نان و سایر موارد مرتبط به تولید آرد و تهیه نان از جمیع جهات که به شکل های علمی بررسی و کارشناسی شده مورد توجه و مدنظر قرار گرفته شود، در کیفیت آرد و نان تولیدی هیچگونه مشکلی وجود نخواهد داشت.

۹۹۲۳**۶۰۸۱


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ جشن الفبا کلاس اول عمو مسعود