کوه صفه اصفهان، تفریح و تاریخ در آغوش طبیعت


کوه صفه اصفهان، تفریح و تاریخ در آغوش طبیعت

کوه صفه اصفهان با داشتن جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و تفریحی جالبی که دارد، یکی از مکان‌های مهم گردشگری اصفهان محسوب می‌شود. گشت و گذار در کوه صفه و بازدید از جاذبه‌های آن بیشتر از یک روز، وقت می‌خواهد؛ بنابراین اگر وقت کمی دارید و نمی‌دانید از کدام بخش پارک دیدن کنید، این مطلب به شما کمک می‌کند. در ادامه با جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و تفریحی کوه صفه...

کوه صفه اصفهان با داشتن جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و تفریحی جالبی که دارد، یکی از مکان‌های مهم گردشگری اصفهان محسوب می‌شود. گشت و گذار در کوه صفه و بازدید از جاذبه‌های آن بیشتر از یک روز، وقت می‌خواهد؛ بنابراین اگر وقت کمی دارید و نمی‌دانید از کدام بخش پارک دیدن کنید، این مطلب به شما کمک می‌کند. در ادامه با جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و تفریحی کوه صفه اصفهان بیشتر آشنا می‌شوید.

جاذبه‌های طبیعی کوه صفه

کوه صفه اصفهان، تفریح و تاریخ در آغوش طبیعت

۱- پارک وحش؛ مجموعه‌ی دیدنی از حیوانات
حیات وحش اصفهان را می‌توانید در باغ وحش کوه صفه ببینید. باغ وحش این تفرجگاه، ۵۰۰۰۰ مترمربع وسعت دارد و مجموعه‌ی دیدنی از حیوانات گیاه خوار و گوشت خوار را گردآوری کرده است. شاید این باغ وحش در ابتدا کمی کوچک به نظر برسد؛ اما حیوانات زیادی را در خود جای داده است. حوضچه‌های کوچکی برای زندگی برخی پرندگان در این فضا تعبیه شده است. غاز، اردک، قو، قوچ و میش، بز، خرگوش، گراز، سگ و شتر و ... از جمله حیواناتی هستند که در این باغ وحش نگهداری می‌شوند.
کوه صفه اصفهان، تفریح و تاریخ در آغوش طبیعت۲- بام اصفهان، تماشای چشم انداز‌ها
وقتی بر فراز قله کوه صفه می‌ایستید، تصویری کم نظیر از شهر اصفهان را خواهید دید. کوه صفه در بلندترین نقطه‌ی اصفهان قرار گرفته به طوری که از هرجای شهر دیده می‌شود؛ بی دلیل نیست که آن را بام اصفهان می‌نامند. چشم انداز رودخانه زاینده رود در دل شهر را تنها از بام اصفهان می‌توان دید. سوار تله کابین شوید و برای سپری کردن شبی رویایی به بام اصفهان بروید. در آنجا کافه‌ها و رستوران‌هایی برای پذیرایی از شما آماده اند.
کوه صفه اصفهان، تفریح و تاریخ در آغوش طبیعت۳- گردنه باد و پل رنگین کمانی
در بخش جنوبی کوه صفه، دره‌ای به نام «گردنه باد» وجود دارد. این گردنه که از سمت شمال و جنوب توسط ارتفاعات کوه صفه و کوه‌های دیگر محسور شده، اغلب میزبان باد‌های اصفهان است. جریان باد با ورود به داخل این گردنه شدیدتر می‌شود. در هر فصلی از سال، می‌توانید شدت وزش باد را در این گردنه حس کنید؛ البته این شدت در فصل پاییز و بهار به اوج خودش می‌رسد. همچنین یک پل سنگی در پشت کوه صفه قرار دارد که به نام پل رنگین کمانی معروف است. این پل یکی از جاذبه‌های طبیعی کوه صفه اصفهان محسوب می‌شود.
کوه صفه اصفهان، تفریح و تاریخ در آغوش طبیعت۴- غارها، حفره‌های رمزآلود
غار‌ها بخشی از پدیده‌های طبیعی کوهستان هستند که غارنوردان زیادی را برای کشف مسیر‌های رازآلود این حفره‌های سنگی به کوهستان‌ها می‌کشاند. در کوهستان صفه تا کنون بیش از ۱۴ غار در اندازه‌ها و عمق‌های متفاوت کشف شده است. غار کسری در گردنه باد، غار بیدستون در غرب و غار هفت چشمه در جنوب کوه صفه، نمونه‌ای از این سازه‌های طبیعی هستند. توجه داشته باشید که برخی از این غار‌ها نظیر غار سیمرغ خظرناک هستند؛ بنابراین اگر دلتان هوای غارنوردی کرده، با تیم‌های کوهنوردی یا گروه‌های حرفه‌ای غارنوردی حرکت کنید که راه بلد باشند.
کوه صفه اصفهان، تفریح و تاریخ در آغوش طبیعت۵- چشمه ها، دیدنی‌های طبیعی کوه صفه
چشمه‌ها از جمله جاذبه‌های طبیعی کوه صفه هستند که طراوت و سرسبزی را به گوشه و کنار این منطقه هدیه داده اند. در ادامه مهم‌ترین و مشهورترین چشمه‌های کوه صفه را معرفی می‌کنیم:
• چشمه پاچنار در ارتفاع ۱۸۵۰ متری کوه صفه
• چشمه درویش یا خاچیک در ارتفاع ۱۹۰۰ متری کوه صفه
• چشمه نقط در غرب کوه صفه
• چشمه گل زرد، ۲۰۰ متر بعد از چشمه درویش
• چشمه چاه درویش یا چشمه گچی در ارتفاع ۱۸۰۰ متری کوه صفه و با فاصله ۷۰۰ متری از چشمه درویش
جاذبه‌های تاریخی کوه صفه
کوه صفه اصفهان، تفریح و تاریخ در آغوش طبیعت
۱-قلعه شاهدژ
قلعه‌ی شاهدژ معروف‌ترین جاذبه‌ی تاریخی کوه صفه اصفهان می‌باشد که آن را به نام قلعه دیو هم می‌شناسند. این قلعه در بلندترین بخش شمال غربی کوه قرار دارد. کوهستان‌های صعب العبور، شرایط مساعدی برای احداث قلعه‌های نظامی هستند و به همین خاطر در این قلعه بخش‌های مختلفی نظیر بقایای سربازخانه ها، انبار‌ها و تاسیسات دیگر دیده می‌شود.
کوه صفه اصفهان، تفریح و تاریخ در آغوش طبیعت۲- عمارت چهارطاق
برای تماشای این اثر تاریخی ابتدا باید به چشمه‌ی درویش بروید؛ در سمت غرب چشمه مسیری بیش از ۱۰۰۰ متر را باید طی کنید تا به قسمت صفه مانندی برسید. همین بخش‌ها دلیل نامگذاری کوه صفه است. در این قسمت کوه دیوار‌های بلند و بسیار صافی وجود دارد که روی شما سایه می‌اندازند. بالای این دیوار‌های مسطح، عمارت چهارطاقی را خواهید دید که توسط تمدن‌های قدیمی ساخته شده و هم اکنون به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی کوه صفه اصفهان به ثبت رسیده است.

جاذبه‌های تفریحی کوه صفه، تفرجگاهی مهیج

کوه صفه اصفهان، تفریح و تاریخ در آغوش طبیعت

۱-تله کابین صفه
اگر قصد دارید یک تله کابین سواری مهیج را در اصفهان تجربه کنید، به مرکز تفریحی کوه صفه بروید. در این تفرجگاه، دو خط تله کابین فعال است. خط اول مسیری ۱۹۰۰ متری را طی می‌کند تا شما را از دامنه کوه عبور دهد و تا بالای گردنه باد بالا ببرد. در طی این مسیر از تماشای منظره باشکوه کوهستان، بام اصفهان و چشم انداز‌های طبیعی، لذت ببرید. مسلما در ایستگاه گردنه باد به دلیل ارتفاعش از سطح زمین، خنک‌تر است؛ بنابراین اگر تابستان به این مرکز تفریحی مراجعه کنید، افراد بیشتری را در صف تله کابین می‌بینید. اگر ترس از ارتفاع ندارید و همچنان کنجکاو هستید ببینید در پس قله کوه صفه چه می‌گذرد؛ تله کابین خط دو را سوار شوید. این تله کابین از ایستگاه گردنه باد حرکت می‌کند و پس از طی کردن مسافتی به طول ۸۰۰ متر، تا قله کوه صفه بالا می‌برد و به قلعه تاریخی شاهدژ می‌رساند. پیشنهاد می‌کنیم لذت تله کابین سواری خانوادگی را در کوه‌های صفه، تجربه کنبد.
ساعات کار تله کابین صفه: روز‌های شنبه تا چهارشنبه ۱۲:۰۰ تا ۱۴:۰۰ و روز‌های پنجشنبه و جمعه ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۴:۰۰ و ۱۶:۰۰ تا ۲۲:۰۰،
کوه صفه اصفهان، تفریح و تاریخ در آغوش طبیعت
۲- مرکز بولینگ
مرکز بولینگ یکی دیگر از جاذبه‌های تفریحی کوه‌های صفه است که طرفداران زیادی دارد. در این مرکز ۱۰ خط بولینگ با مساحتی حدود ۱۰۰۰ متر مربع وجود دارد که حس رقابت و تمرکز را در شما به چالش می‌کشد. اگر قصد دارید ساعات مفرحی را در کنار دوستانتان سپری کنید، مرکز بولینگ پارک صفه، انتخاب شایسته‌ی است. در نظر داشته باشید به دلیل متقاضیان زیاد این بازی، قبل از مراجعه نوبت خود را رزرو کنید.
ساعات کار: همه روزه از ساعت ۱۵:۰۰ تا ۲۳:۰۰،
کوه صفه اصفهان، تفریح و تاریخ در آغوش طبیعت
۳- زیپ لاین و پل معلق
هیاهوی تفرجگاه کوه صفه روز جمعه بیشتر می‌شود. زیپ لاین و پل معلق از جمله تفریحاتی است که جمعیت زیادی را در تعطیلات آخر هفته به این تفرجگاه می‌کشاند. زیپ لاین و پل معلق طعم هیجانی آمیخته با ترس را به شما می‌چشاند. برای خلق خاطرات خوش در کوه صفه، این بخش تفریحی را از دست ندهید.
ساعات کار: جمعه‌ها از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۲۰:۰۰،
کوه صفه اصفهان، تفریح و تاریخ در آغوش طبیعت
۴- پارک بادی صفه
پارک بادی بخش تفریحی و مورد علاقه کودکان است که از چشم هیچ کودکی دور نمی‌ماند. سرسره‌های بادی غول پیکر، از دورترین نقاط پارک صفه، کودکان را محو خود می‌کند و شوق سوار شدن را درونشان به حد بالایی می‌رساند. این پارک محیط امن و بسیار خوبی برای تخلیه انرژی بچه‌ها است؛ پس بدون معطلی این اوقات خوش را به آن‌ها هدیه دهید. از جمله دستگاه‌های بازی داخل این مجموعه می‌توان به مواردی نظیر استخر توپ، سفینه کودک، هلیکوپتر، سرسره بادی، قطار کودک ۴ نفره، کشتی ۱۲ نفره، ماشین برقی، سالتو، فریزبی رنجر، کشتی بزرگ، ترامپولین و مری گوراند ۶ نفره اشاره کرد.
ساعات کار: همه روزه از ساعت ۱۱:۰۰ تا ۲۳:۰۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول