سوگواری استان قزوین در عزای طلایه دار مذهب تشییع


سوگواری استان قزوین در عزای طلایه دار مذهب تشییع

قزوین - ایرنا - آیین های سوگواری و عزاداری سالروز شهادت ششمین ستاره تابناک امامت و ولایت،حضرت امام جعفر صادق علیه السلام شامگاه جمعه و امروز شنبه در سراسر استان قزوین با شکوه خاصی برگزار شد.

شهرهای مختلف استان در سالروز شهادت طلایه دار مذهب تشییع غرق در اندوه و ماتم شد و دسته‌های عزاداری در حالی که پرچم‌های عزا حمل می‌کردند در نقاط مختلف شهری و روستایی به حرکت درآمدند.

مساجد، امامزاده‌ها، تکایا و اماکن مذهبی استان نیز با برگزاری مراسم و آئین‌های خاص به سوگواری برای آن امام همام پرداخته و خطیبان، واعظان و مداحان نیز در این آئین در خصوص سیره و زندگانی امام صادق (ع) سخنرانی و مداحی کردند.

امامزاده حسین، امامزاده اسماعیل و امامزاده سلطان سید محمد علیهم السلام نیز به عنوان قطب‌های مذهبی شهر قزوین طی این مدت برنامه‌های مختلف به همراه مراسم سخنرانی، مرثیه خوانی و زیارت عاشورا را برگزار کردند.

مردم استان قزوین نیز با حضور در هیأت‌های مذهبی در مساجد، حسینیه‌ها، امامزاده‌ها و اماکن دیگر برای شهادت ششمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام جعفر صادق (ع) به عزاداری و سوگواری پرداختند.

امام جعفر صادق (ع) کار فرهنگی را به شکلی اصولی و زیربنایی دنبال می‌کرد

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری روز شنبه در مراسم سوگواری به مناسب شهادت امام جعفر صادق (ع) در مسجد شیخ الاسلام شهر قزوین گفت: امام صادق (ع) رییس بسیج نیروهای دینی بود و با بردن حوزه‌ها به خانه و تربیت شاگردانی خالص، اسلام را به درجه‌ای رساند که هیچ عالمی توان مقابله با شاگردان او را نداشت و امروز نیازمند چنین اقدامات اساسی هستیم.

آیت الله سید احمد خاتمی به وجود چهار هزار شاگرد در مکتب امام جعفر صادق (ع) اشاره کرد و گفت: در بین شاگردان آن حضرت کسانی بودند که بیش از ۳۰ هزار روایت را نوشته و نقش بسیار فعالی در گسترش دین اسلام داشتند.

این مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه امام جعفر صادق (ع) کار فرهنگی را به شکلی اصولی و زیربنایی دنبال می‌کرد، توضیح داد: اقدامات فرهنگی آن حضرت به قدری ارزشمند و پایه‌ای بود که نقش اصلی در گسترش دین ایفا می‌کرد و نتایج زحمات آن بزرگوار کمتر از مجاهدت سالار شهیدان در میدان نبرد نبود.

امام جعفر صادق (ع) در ۱۷ ربیع الاول ۸۳ هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود، آن بزرگوار پس از شهادت امام پنجم عهده دار پیشوایی شیعیان شد و در مدت ۳۴ سال امامت خویش، خلافت حاکمانی از خاندان بنی امیه و بنی عباس را تجربه کرد.
در این دوره به سبب همزمان شدن با ضعف و درهم ریختگی دستگاه خلافت، زمینه برای آزادی‌های سیاسی و بحث‌های علمی و تربیت شاگردانی مسلط و آگاه در فقه و سایر علوم برای امام جعفر صادق (ع) فراهم شد.
سرانجام این امام بزرگوار در ۲۵ شوال ۱۴۸ هجری در ۶۵ سالگی به دستور منصور دوانیقی خلیفه عباسی، مسموم شد و به شهادت رسید، پیکر مطهر ایشان در مدینه به خاک سپرده شد.
۶۱۰۱

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا