ضرورت جهان اسلام تکیه بر هم‌زیستی مسالمت آمیز است


ضرورت جهان اسلام تکیه بر هم‌زیستی مسالمت آمیز است

تهران- ایرنا- رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران معتقد است: امروزه جهان اسلام به منظور دستیابی به صلح، توسعه و پیشرفت نیازمند تکیه بر هم‌زیستی مسالمت‌آمیز است.

احمد باقری روز چهارشنبه در کنفرانس بین المللی "ظرفیت های راهبردی آموزه‌های اسلام در تحقق همزیستی مسالمت آمیز" با اشاره به آیات و روایات قرآنی اظهار کرد: مفهوم همزیستی مسالمت آمیز به تعدد در آموزه های اسلامی دیده می‌شود.
وی در این برنامه که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: نهی از مجادله، اختلاف، جنگ و نزاع و همچنین صلح و آرامش از نظریه های بنیادین همزیستی مسالمت آمیز است.
باقری ادامه داد: تکیه بر نظریه های بنیادین و در حقیقت مباحث مشترک از محورهای اساسی همزیستی مسالمت آمیز به شمار می‌رود.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان این‌که عقل و منطق پرهیز از اختلاف و نزاع را تایید می کند، یادآور شد: امروزه جوامع توسعه یافته نیز برای دستیابی به توسعه و پیشرفت قدم در راه همزیستی مسالمت آمیز گذاشته اند.
وی افزود: فطرت بشری نیز همواره از کشمش و اختلاف دوری می کند و گاه شرایط اقتصادی، اجتماعی و… وی را از مسیر فطری اش دور می سازد.
باقری خاطرنشان کرد: همزیستی مسالمت آمیز حریم اختلاف ادیان، عقاید، نژاد و زبان را حفظ می کند؛ اما اقتضای زندگی بشری دوری از تعصب و خودخواهی است.
وی تاکید کرد: اختلاف در ادیان و مذاهب و… نباید مانع از تحقق همزیستی مسالمت آمیز شود؛ بلکه این مسائل باید اهرمی برای دستیابی به صلح و امنیت باشد.
باقری اظهار داشت: جامعه دانشگاهی نیز در تحقق این مهم نقش موثری ایفا می کند. آگاهی بخشی به جوانان و تبیین هم‌زیستی مسالمت آمیز عامل حیاتی برای دستیابی به این مهم است.
وی در ادامه با اشاره به دانشگاه تهران به عنوان یکی از معتبرترین و قدیمی ترین دانشگاه های کشور گفت: در حال حاضر گروه ادیان و معارف اسلامی این دانشگاه هریک از ادیان توحیدی را تدریس می کند و محفلی برای گفت و گوهای علمی در این زمینه است.
باقری همچنین با بیان اینکه هزار و ۳۲۹ کرسی فقه شافعی و حنفی در دانشکده الهیات و معارف اسلامی تهران دایر است؛ عنوان کرد: این فعالیت‌ها باید قدمی در جهت تحقق همزیستی مسالمت آمیز باشد.
در ادامه این برنامه، رئیس کنفرانس به ارائه گزارشی از اهداف، عملکرد و دستاوردهای این کنفرانس بین المللی پرداخت و گفت: تبیین مبانی و اصول همزیستی مسالمت آمیز، جلوه ها، چالش‌های تحقق و راهبردهای همزیستی مسالمت آمیز از جمله محورهای اساسی این همایش است.
مصطفی ذوالفقارطلب افزود: نهادینه سازی فرهنگ انسجام در جهان اسلام، بازشناسی ظرفیت های اندیشمندان اسلامی، دستیابی به راهکارهای تحقق همزیستی مسالمت آمیز، درک متقابل متفکران جهان اسلام از یکدیگر و شناخت عوامل واگرا در تحقق این هم‌زیستی از اهداف اصلی این کنفرانس به شمار می‌رود.
به گفته این مدرس دانشگاه، رنج امت اسلامی از جهل و تعصبات مذهبی و فرقه های افراطی هم از دلایل حیاتی برگزاری نشست است.
وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر ٢۵٣ مقاله به دبیرخانه این کنفراس ارائه شده است که پس از بررسی شماری از استادان داخلی و خارجی ۴٠ مورد از آن پذیرفته شد.
ذوالفقارطلب همچنین یادآور شد: از جمله مقالات ارائه شده ۴٠ مقاله نیز از طرف داوران بین المللی به عنوان مقاله های برتر شناخته و برگزیده شد.
وی افزود: ١۵٠ چکیده مقاله بعد از بررسی ۴٢١ چکیده مقاله از طرف استادان و اندیشمندان با درجه علمی آی اس سی ISC به همت دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران به چاپ رسید.
ذوالفقارطلب در پایان خاطرنشان کرد: مشارکت ۱۲ دانشگاه و موسسه علمی و پژوهشی از سراسر کشور و همچنین ۴٧ استاد برجسته از ٢١ کشور جهان نیز نشانگر دغدغه فرهیختگان جهان اسلام برای حفظ وحدت و انسجام جهان اسلام است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چه کسی نقش بازیگر زیبای "بر باد رفته" را بازی خواهد کرد؟