اقدام جوانمردانه از عناصر انتظار است/دعای ندبه را با بسته‌بندی عاشقانه به دنیا ارائه نکرده‌ایم


 اقدام جوانمردانه از عناصر انتظار است/دعای ندبه را با بسته‌بندی عاشقانه به دنیا ارائه نکرده‌ایم

یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه جوانان نسبت به انتظار کشش عاطفی دارند، گفت: ما نتوانستیم دعای ندبه خود را با بسته‌بندی عاشقانه به دنیا ارائه کنیم، عنصر مهم انتظار اقدام است که جز جوانمردها از عهده آن برنمی‌آیند.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «علیرضا پناهیان» در نشست «جوانان، عضر ظهور و زیستن منتظرانه» که به همت موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) که در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد، گفت: از جمله عناصر انتظار اعتراض یا عدم رضایت نسبت به وضع موجود است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: گاهی این اعتراض و عدم رضایت، سطحی و گاهی عمیق است، در انتظار ما باید اعتراضات سطحی را به اعتراضات عمیق تبدیل کنیم که متاسفانه در بسیاری از اوقات چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه معمولا جوانان اعتراضات عمیق دارند، تصریح کرد: آموزش‌های دینی همچون خداشناسی، نبوت و امامت باید انسان را به نسبت به وضع موجود معترض کند.

وی با بیان اینکه زیارت عاشورا چندین بار ما را درب منزل امام زمان(عج) می‌برد اما در برخی مجالس روضه ما به چنین چیزهایی توجه نمی‌شود. گفت: از دیگر عناصر انتظار تصور وضع مطلوب است، امروز بسیاری از مردم جهان نسبت به وضع موجود اعتراض دارند اما چون تصور وضع مطلوب ندارند، ناامید هستند، اگر این تصور را هم داشته باشند جنبش‌هایی نظیر وال استریت به وجود می‌آید، از اینکه جوانان را با وضع مطلوب آشنا کنید نگران نباشید، اگر جوانان با وضع مطلوب آشنا شوند احساسات و عواطف آنها به خروش امده و آن را مطالبه می‌کنند.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه فرصت عاشقی با امام زمان(عج) در جوانی میسر است، گفت: امام راحل مثل جوان ها اشک می‌ریختند، جلسات معنوی مثل دعای ندبه و اشک برای عاشقی کردن جوانان با امام زمان(عج)‌ است اما متاسفانه ضدحال زدن به فضای معنوی بین نخبگان باب است در حالی که جوانان نسبت به انتظار کشش عاطفی دارند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه محبت به امام زمان(عج) در دل پنهان است اما مودت به ایشان باید ابراز شود، تاکید کرد: ما نتوانستیم دعای ندبه خود را با بسته‌بندی عاشقانه به دنیا ارائه کنیم، مردم هرزگی را دوست ندارند آنچه دوست دارند هیجان مثبت است، پراستقبال‌ترین مجالس دنیا مجالس معنوی هیجانی است، مردم دنیا از مجالس حسینی ما خبر ندارند، امثال بی‌بی‌سی تنها برای دفاع از قمه‌زنی شیعیان علیه جمهوری اسلامی برنامه می‌گذارد و اجازه نمی‌دهد که اشک‌ها و عواطف زیبای منتظران منعکس شود.

وی با بیان اینکه از عناصر دیگر انتظار، علاقه شدید به امام زمان(عج)‌ است، ابراز کرد: کسی که عاشق مهدی موعود نشود، عاقل نیست، اربعین نشان می‌دهد که ما به مرور عاشق امام زمان(عج) می‌شویم، باید برای مهدی فاطمه(ع)‌ اشک ریخت آتش گرفت و سوخت.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: ارزاق مردم را خداوند تقسیم می‌کند مهمترین روزی و بیشترین سهمی را که خداوند به امام زمان(عج)‌ اختصاص داده محبوبیت ایشان نزد مردم است که پس از ظهور همه از ایشان صحبت خواهند کرد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه عنصر دیگر انتظار اقدام است که جز جوانمردها از عهده آن برنمی‌آیند، گفت: باید امثال ابراهیم هادی‌ها با فرهنگ جوانمردی، پهلوانی، مروت درباره انتظار اقدام کنند، یکی از عناصر جوانمردی قدم براشتن به سوی مساوات است یعنی هر آنچه خود دارید با دیگران تقسیم کنید که نیاز به ایثار فراوان دارد.

وی افزود: فرهنگ جوانمردی در برخی سیاسیون مرده است که می‌گویند ما تا چه زمانی باید برای سوریه هزینه کنیم در حالی که همین افراد هیچ هزینه‌ای هم نمی‌کنند، جوانمردان سرباز حضرت مهدی(عج) هستند، گروهی در عراق هستند که با هم مواساتی زندگی می‌کنند به عنوان مثال با هم کم یا زیاد پول می‌گذارند، گوشت می‌خرند، مساوی تقسیم می‌کنند و در سایر کارها نیز چنین هستند. سربازان امام زمان(ٔج) مرز مالکیت بین خود را برمی‌دارند، امروز منتظران باید بین خود این فرهنگ را به سبک زندگی تبدیل کنند.

حجت الاسلام پناهیان با استناد به روایتی از امیرمومنان امام علی(ع) مبنی بر اینکه برای کارها ابتدا با جوانان مشورت کنید زیرا خلاق‌تر هستند، گفت: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم ۴۰ مرتبه نسبت به جوانان تاکید دارند، و این نشان می‌دهد که ما از اصل توجه به جوانان بسیار فاصله داریم. باید جوانان جوانمرد در عرصه سیاست وارد شوند. در انتخابات بعدی شما جوانان آن را امام زمانی‌ کنید و اجازه ندهید کسانی که امام زمانی نیستند وارد مجلس شورای اسلامی شوند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه پس از ظهور امام زمان(عج) جوانان استعدادهای خود را یافته و آن را به شکوفایی می‌رسانند، خاطرنشان کرد: آن زمان همه به خاطر خلاقیت کار می‌کنند، کسی به خاطر فقر انتخاب رشته نمی‌کند، کار کردن بابت سرگرمی و خلاقیت است، یک وضعیت به همه جوانان تحمیل نمی‌شود تفاوت انسان‌ها تشخیص داده می‌شود، کسی از مومنان کینه به دل ندارد، باید جوانان را برای آن دوران شیدا و عاشق کرد. می‌شود امروز هم دائم با امام زمان(عج)‌ زندگی کرد باید خود را دائم در محضر حضرت ببینید، امام زمان(عج) صرفا برای پس از ظهور نیست برای قبل ظهور هم بسیار قابل استفاده است، امام زمان مشتاق منتظر است ما نیز باید چنین باشیم.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 گیف متحرک با طرح قلب برای واتساپ و تلگرام