آیا پیوست زیست‌محیطی «سافاری پارک» مورد تأیید است؟


آیا پیوست زیست‌محیطی «سافاری پارک» مورد تأیید است؟

پیوست زیست‌محیطی «سافاری پارک» مدت‌هاست که مورد بحث و گفت‌وگو است، عده‌ای معتقدند که سافاری پارک به محیط‌ زیست به‌خصوص باغستان ضربه می‌زند و عده‌ای دیگر سافاری پارک را یک پروژه محیط زیستی تمام‌عیار می‌دانند در این گزارش به بررسی پیوست زیست‌محیطی این پروژه پرداختیم.

به گزارش ایسنا، سافاری پارک پروژه‌ای است که به‌منظور آشنا کردن اقشار مختلف مردم با تنوع زیستی کشور و ترغیب و تشویق آن‌ها در جهت حمایت و حفاظت از این میراث گران‌بها و همچنین ایجاد فضایی منطبق با زیستگاه طبیعی این حیوانات در منطقه نمونه گردشگری در حال طراحی و اجرا است، اما پیوست زیست‌محیطی این پروژه هنوز در پیچ‌وخم نظرات مختلفی قرار دارد.

عدم ارسال پیوست زیست‌محیطی «سافاری پارک»برای شورای شهر قزوین

سیده منیره قوامی رئیس کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر قزوین می‌گوید: عده‌ای معتقدند سافاری پارک نیاز به پیوست زیست‌محیطی ندارد چراکه خودش یک پروژه زیست‌محیطی است و شرایط خوبی برای محیط‌زیست قزوین ایجاد می‌کند.

وی یادآور می‌شود: ما نیز قبول داریم که در سافاری پارک گونه‌های گیاهی خوبی کاشته و فضای سبز خوبی ایجاد می‌شود که در پاکیزگی هوای قزوین تأثیر دارد، درعین‌حال تفرجگاهی است که مردم از آن استفاده می‌کنند و در روحیه شهروندان خیلی مؤثر است، بااین‌حال تأکید می‌کنم که این پروژه باید پیوست زیست‌محیطی داشته باشد.

قوامی با اشاره به مصوبه شورای عالی محیط‌زیست در سال 90، تأکید می‌کند: در این مصوبه پروژه‌هایی که مشمول پیوست زیست‌محیطی می‌شوند مشخص‌شده است، با توجه به اینکه پروژه‌های خدماتی اگر عرصه‌های جنگلی و پارک‌های جنگلی طبیعی باشد و مجتمع‌های توریستی و مناطق نمونه گردشگری در بخش خدماتی‌ها و توریستی اگر بیش از دو هکتار باشد باید پیوست زیست‌محیطی داشته باشد، سافاری پارک و دهکده طبیعت نیز ملزم به داشتن پیوست زیست‌محیطی هستند.

رئیس کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر قزوین خاطرنشان می‌کند: بااینکه چندین بار این مسئله مطرح‌شده است تاکنون مطالعات زیست‌محیطی پروژه برای کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری ارسال نشده این در حالی است که پیوست زیست‌محیطی باید در فاز صفر در مرحله امکان‌سنجی و مکان‌یابی وقتی عملیات اجرایی شروع نشده، انجام شود نه اینکه وقتی پروژه در حال اجراست.

سافاری پارک پیوست زیست‌محیطی دارد

حسن پسندیده مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین می‌گوید: مجموعه سافاری پارک 28 هکتار است، در این پروژه که در حال اجرا است، مطالعات محیط زیستی حوزه‌های مختلف زیرساخت‌ها، پیوست زیست‌محیطی و الزامات محیط زیستی را مشخص می‌کند که برای ایجاد و تأسیس سافاری پارک ضرورت دارد.

وی تصریح می‌کند: ما این الزامات را به مدیریت پارک ابلاغ کردیم و به دنبال این هستیم که شرایط زیستگاهی خوبی ایجاد کنیم، مهم‌ترین هدف ما در راه‌اندازی پارک این است که مردم با پدیده‌ها و منابع محیط زیستی و اهمیت حفظ این گونه‌های ارزشمند بیشتر آشنا شوند؛ درواقع تلاش داریم فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست را ترویج کنیم.

پسندیده تأکید می‌کند: با پیگیری‌های انجام‌شده پیوست زیست‌محیطی را در اختیار ما قرار دادند و ما اکنون بر اساس پیشرفت پروژه چارچوب‌های مدیریتی و ملاحظات زیست‌محیطی اجراشده را بررسی می‌کنیم که آیا درست اجرا می‌شود یا نمی‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: اگر نیاز به تغییرات باشد انجام می‌شود، ما پیوست را مطالعه کردیم و مورد خاصی که مانع ادامه پروژه باشد وجود ندارد چراکه در تهیه پیوست زیست‌محیطی سعی بر این بوده که متولیان امر نظرات متخصصین را جلب کنند، همین موضوع کمک می‌کند درصد خطا کاهش یابد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین یادآور می‌شود: با توجه به شرایط خاص قزوین بهترین متخصصان محیط‌زیست کشور از بدو امر پای‌کار بودند و ظرفیت خوبی در استان ایجادشده است، پیوست این پروژه با توجه به شرایط طبیعی قزوین تهیه‌شده و اگر درست هدایت شود به الگوی موفقی برای کشور که الزامات زیست‌محیطی را رعایت می‌کند تبدیل می‌شود.

سافاری پارک نیاز به نظر کارشناسی دارد نه نظر مردم

علی کمالی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد بوئین‌زهرا و فعال محیط‌زیستی نیز تأکید می‌کند: به نظر می‌رسد که سافاری پارک در فهرست طرح‌های مشمول ارزیابی شورای محیط‌زیست که سال 95 تصویب‌ شده است، قرار بگیرد بنابراین اداره محیط‌زیست باید ورود کند .

وی ادامه می‌دهد: موضوعی که اهمیت دارد و باید به آن توجه کرد دسترسی آزاد به اطلاعات است، قانونی در این مورد در سال 88 تصویب شد که طی آن هر طرحی که مهر محرمانه ندارد باید در اختیار مردم چه خبرنگاران چه افرادی که ذی‌نفع نیستند، قرار بگیرد؛ این قانون بسیار جنجالی است به‌طوری‌که به تأیید مجمع تشخیص رسید نه شورای نگهبان.

این عضو کانون وکلای دادگستری ادامه می‌دهد: در قزوین طرح‌هایی اجرا می‌شود که مردم از آن اطلاع ندارند و کارشناسان نسبت به آن بی‌خبر هستند، زمانی کار کارشناسانه صورت می‌گیرد مثلاً بررسی کارشناسی پروژه سافاری پارک و باغستان و زمانی بررسی را بر عهده مردم قرار می‌دهیم.

این استاد دانشگاه خاطرنشان می‌کند: در پروژه پل جنوب شهر مردم ممکن است از پل‌های طولانی خوششان بیاید اما این نظر کارشناسی نیست، برای مثال در فرانسه همه‌پرسی برگزار کردند که طبق آن مردم با اعدام موافق بودند و هنوز هم هستند اما حکم اعدام چند دهه است که در این کشور لغو شده است چراکه کار کارشناسی روی این امر انجام‌ شده است.

وی می‌گوید: اگر پلی از باغستان عبور کند یا سافاری پارک را در شمال شهر روی آبخوان‌ها تأسیس کنیم ممکن است مردم بپذیرند اما باید به‌صورت کارشناسی دید آیا حق‌آبه سافاری پارک از باغستان کسر می‌شود؟ این‌ها را باید کارشناسان بررسی کنند، مردم ممکن است با دیدن گوزن و بز کوهی خوشحال شوند اما این به معنای کار کارشناسی نیست.

با این حال پسندیده معتقد است: مردم بهترین قاضی هستند، مردم بازدید می‌کنند و چهره آن‌ها نشان می‌دهد که پروژه رضایت‌بخش است یا نه گاهی مردم به مواردی توجه می‌کنند که از چشم ما پنهان مانده است بنابراین نظرسنجی از مردم می‌تواند در شناسایی ضعف‌ها به ما کمک کند.

می‌خواهیم سافاری پارک به یک کانون نمونه ملی مبدل شود

قوامی در ادامه بیان می‌کند: در این‌که باراجین منطقه نمونه گردشگری است، حرفی نیست و این پروژه را زیر سؤال نمی‌بریم، ما نمی‌گوییم دهکده طبیعت نباشد بلکه به دنبال این هستیم که پروژه فاخر باشد بدون اینکه مشکلی برای محیط‌زیست ایجاد کنیم و هدف ما جمع‌کردن این منطقه نیست.

حسن پسندیده مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین نیز بابیان این‌که می‌خواهیم سافاری پارک به یک کانون نمونه ملی مبدل شود، تأکید می‌کند: ما دیگر فرصت خطا و اشتباه نداریم، درگذشته خطا کردیم از مسائلی عبور کردیم امروز زمان این نیست که چشم‌پوشی کنیم، الزامات قانونی کافی وجود دارد و باید برای حفظ محیط‌زیست هزینه کنیم.

اطلاعات زیست محیطی «سافاری پارک» در اختیار عموم قرار گیرد

قوامی می‌گوید: حفظ محیط‌زیست در قانون به‌طور مستقیم وظیفه شورا نیست اما سلامت شهروندان از وظایف شورا است، بنابراین یکی از آیتم‌های محیط‌زیست جلوگیری از آلودگی آب، خاک و هوا است، باغستان وقتی رو به نابودی برود سلامت شهروندان نیز به خطر می‌افتد و این جزو وظایف شورا است و باید مدنظر قرار دهیم که سافاری پارک به باغستان لطمه نزند.

کمالی نیز می‌گوید: اگر محیط‌زیست شهری و طبیعی در معرض تهدید است، سازمان محیط‌زیست و شورای شهر باید وارد شوند، لزومی ندارد که حتماً طرح در قالب پیوست زیست‌محیطی بگنجد، باید کارشناسان نظر بدهند و اطلاعات را در سایت بگذارند و مرحله‌به‌مرحله اطلاعات زیست‌محیطی آن را منتشر کنند چراکه این اطلاعات محرمانه نیست.

کمالی معتقد است: اگرچه در قانون شوراها صراحتاً به محیط‌زیست اشاره نشده است اما طبق ماده 80 بند 18، شورا باید به بهداشت و سلامت توجه کند که این موضوع را نیز می‌توان به محیط‌زیست تعمیم داد، اما قوانین دیگر این تکلیف را برای شورا تعیین می کند که در حفظ محیط زیست کوشا باشند؛ همچنین سازمان محیط‌زیست باید خود را در قبال مردم مسئول بداند، محیط‌زیست یک کالای لوکس نیست بلکه مسئله مرگ و زندگی است و محیط بانان و جنگلبانان جان خود را در این راه از دست داده‌اند، گاهی ما با کسانی رو به رو هستیم که از قدرت و ثروت سواستفاده می‌کنند.

وی تأکید می‌کند: اداره محیط‌زیست در کنار شورای شهر، طبق ماده یک حفاظت محیط‌زیست تکلیف عمومی دارد؛ لازم نیست بررسی کنیم آیا طرح‌ها مشمول ارزیابی می‌شود یا نه، اگر مردم و سمن‌ها از شما پشتیبانی کنند، می‌توانید با این صاحبان قدرت و ثروت قانونی روبه‌رو شوید.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین نیز خاطرنشان می‌کند: حفظ محیط‌زیست وظیفه همگانی است، مسئولین تصمیم‌گیرنده باید زیرساخت را فراهم کنند، محیط‌زیست نهاد نظارتی است درواقع ما اهرم اجرایی هستیم و عملکرد ما به نظارت کارشناسی و فنی برمی‌گردد؛ به‌موجب قانون سایر دستگاه‌ها نیز وظیفه‌دارند قبل از هرگونه فعالیتی از حیث مکان‌یابی با اطمینان کامل شروع به کار کنند.

پسندیده تصریح کرد: ممکن است پروژه‌ای تصویب شود اما در ادامه راه با سدهایی روبه‌رو شویم شاید بشود با الزامات محیط زیستی نیازهای مردم و منطقه در نظر گرفته شود؛ بر اساس ماده 20 قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست سازمان محیط‌زیست می‌تواند برخی از فعالیت‌ها را به سازمان دیگری متولی کند بخشی به شهرداری و شورای شهر برمی‌گردد که این اتفاق افتاده است.

وی ادامه می‌دهد: یکی از دلایل حضور کمیسیون سلامت و بهداشت و محیط‌زیست در شورا این است که پارلمان در حوزه‌های مدیریتی محیط زیستی اجازه ورود دارند و می‌توانند دغدغه‌ها را پیگیری کنند، اعتقادداریم که اگر پروژه‌های شهری تصمیم درستی است ضرورت دارد با تغییر مدیران نیز ادامه پیدا کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین یادآور شد: باید شفاف‌سازی شود و اطلاعات پروژه‌ها در اختیار عموم مردم قرار بگیرد، پیوست محیط زیستی و الزامات آن اگر رعایت شود، خیال مردم راحت می‌شود.

به گزارش ایسنا، با توجه به اظهارات مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین درخصوص وجود پیوست زیست محیطی پروژه «سافاری پارک» قزوین، برای پایان دادن به بحث و جدل‌ها درباره این طرح، باید اطلاعات و پیوست زیست‌محیطی پروژه، محاسبات آب مصرفی و محل تأمین آب برای این پروژه، میزان بودجه صرف شده و بودجه پیش‌بینی‌شده برای دهکده طبیعت و سافاری پارک، در اختیار کارشناسان، تشکل‌های مردم‌نهاد و افکار عمومی قرار گیرد؛ شفاف‌سازی درخصوص «سافاری پارک» مورد تأیید مدیران است اما اینکه این شفاف‌سازی و گردش آزاد اطلاعات باید توسط چه نهاد یا نهادهایی صورت بگیرد خود محل سوال است.

گزارش از آرزو یارکه سلخوری خبرنگار ایسنا منطقه قزوین

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج